EN

اجرای پروژه های محرک با هدف تغییر نگاه به بافت های ناکارآمد شهری

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ جلسه هم اندیشی چگونگی جمع آوری و ترویج دانش بازآفرینی در خراسان جنوبی توسط سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری برگزار شد.

شهردار بیرجند در این جلسه که در محل سالن جلسات برگزار شد اظهار داشت: مهم ترین مساله در حوزه بازآفرینی و بحث بافت ناکارآمد، هویت بخشی به این بافت می باشد که می توانیم با نگاههای مشترک، هویت این محدوده را زنده کنیم.

مهندس محمد علی جاوید اضافه کرد: از دیگر اشکالاتی که از لحاظ مدیریتی در این حوزه وجود دارد می توانیم به تعاریف اشتباه از بحث بافتهای فرسوده می باشد که باعث از دست دادن بسیاری از قسمت های این بافت و آثار تاریخی و ارزشمند شده ایم که می توان با تغییر نگاه در جهت رفع این مشکل گام برداشت.

وی به توزیع نامتوازن اعتبارات اعم از کاربری ها و دستگاهها اشاره کرد و ادامه داد: باید در قالب برنامه های جامع، اقدامات مشترکی را برای بافت فرسوده تعریف نماییم.

شهردار بیرجند یادآور شد: بسیاری از پروژه های شهرداری با نگاه پروژه های محرک انجام می شوند که از آن جمله می توان به پروژه فرهنگسرای شهرداری در خیابان 17 شهریور اشاره کرد که پس از اتمام، رونق، پویایی و تحرک به این محدوده خواهد بخشید.

جاوید در خصوص ورود بخش خصوصی و امکان استفاده از ظرفیت کشوری در این مقوله ابراز امیدواری کرد و اذعان داشت: از دیگر پروژه های شهرداری که باعث رونق محلات بافت فرسوده شده می توان به اجرای طرح فرزان اشاره کرد.

دبیر دبیرخانه جمع آوری و ترویج تجارب بازآفرینی منطقه 5 کشور نیز هدف از برگزاری این جلسه را بدون شک از جنس دانش بازآفرینی دانست و گفت: تکثر و تعدد میراث فرهنگی در بیرجند شامل باغات، آب انبارها، تکایا و مساجد، خانه ها و … از مزایای بافت فرسوده شهری در بیرجند می باشد که قابل اهمیت و توجه است.

دکتر مهدی برزویی اظهار داشت: در اجرای پروژه های بازآفرینی می بایست پیوستگی روانی و فضایی بین همه پروژه ها برقرار باشد و از لحاظ فضایی و کالبدی نیز این فضا دیده شود.

وی با اشاره به همگرایی بین دستگاههای مرتبط با این امر افزود: مردم ساکن در بافت های فرسوده هم باید درگیر پروژه هایی باشند که در این محلات اجرا می شود.

دبیر دبیرخانه جمع آوری و ترویج تجارب بازآفرینی منطقه 5 کشور ابراز امیدواری کرد جریان دانشی برای حل مشکلات، در منطقه شکل گیرد و به راه اندازی کتابخانه ای در این زمینه و جمع آوری اسناد بازآفرینی اشاره کرد.

برزویی با بیان اینکه افق پیش رو در این زمینه رسیدن به متوسط خدمات شهری در بافت های ناکارآمد می باشد؛ یادآور شد: دانشگاه بیرجند یک نهاد علمی با مسئولیت اجتماعی می باشد که می تواند با ورود به این مساله کمک قابل توجهی داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند خاطر نشان کرد: محلاتی که فرسوده شده اند به تناسب فرسوده شدن هویت خود را از دست داده اند لیکن باید به دنبال هویت بخشی به این محلات باشیم.

مهندس میری ادامه داد: در صورت بروز حادثه ای در این بافت شهری، فاجعه بزرگی به وقوع خواهد پیوست.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری نیز در این نشست هم اندیشی از بازدید تیم حاضر از پروژه های حوزه بازآفرینی و عملکرد این حوزه در چند سال گذشته توسط شهرداری و میراث فرهنگی انجام شده خبر داد.

مهندس مهدی حدیدی نژاد افزود: عملکرد شهرداری بیرجند در بافت فرسوده طی چند سال گذشته در زمینه بازگشایی خیابانها و تشویق شهروندان برای بازسازی بافت فرسوده مشهود می باشد.

وی عنوان کرد: امیدواریم برگزاری این جلسه راهگشایی برای آینده باشد.

در ادامه این جلسه مستند تجارب بازآفرینی شهر بیرجند شامل محلات هدف با مجموع مساحت 654 هکتار و سکونت بیش از 60 هزار نفر در این محدوده، بیان برنامه های کالبدی و غیر کالبدی به همراه پروژه های در دست اقدام در این محلات، برنامه های نهاد توسعه ی محله و تدوین و اجرای سند مشارکتی بازآفرینی شهری به نمایش درآمد.

لازم به ذکر است در ادامه نمایندگانی از راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، نهاد توسعه محله 17 شهریور و شرکت عمران و مسکن سازان به بیان نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه پرداختند.