EN

از اول مردادماه اجرا مي شود

از اول مردادماه اجرا مي شود

بخشودگی 50 درصدی عوارض ساختمانی و پایان کار در بافت فرسوده بیرجند

ستاد شهرستانی بازآفرینی پایدار شهری در بیرجند روز گذشته در حالی برگزار شد که تلاش و برنامه ریزی هماهنگ دستگاه های اجرایی در  بافت فرسوده دغدغه اصلی اعضا بود جلسه ای که شهردار بیرجند در آن از بخشودگی 50 درصدی عوارض ساختمانی و پایان کار از اول مرداد ماه خبر داد. فرماندار بیرجند در این جلسه با اشاره به برگزاری ستاد ملی باز آفرینی در 25 خردادماه در تهران با حضور وزیر مسکن و شهرسازی اظهار داشت: در این جلسه که با حضور استاندار ،مدیر کل راه و شهرسازی ،شهرداران برخی از شهرستان های استان و تعدادی از مدیران کل مرتبط در تهران برگزار شد گزارش کلی از وضعیت بافت فرسوده مرکز استان و بقیه شهرستان ها ارائه و مقرر شد میزان اعتباراتی که دستگاه های اجرایی استان در بافت فرسوده هزینه کرده اند اعلام شود تا دولت نیز مطابق این اعتبارات کمک های لازم را صورت دهد. ناصری افزود :با توجه به اینکه قرار است در 23 تیر ماه جلسه ای در تهران به همین منظور تشکیل شود دستگاه های اجرایی مرتبط تا پایان وقت اداری دوشنبه این میزان هزینه کرد را اعلام کنند .

بافت تاریخی اولویت اول اعتبارات

وی ادامه داد:اعتبارات مد نظر در سه حوزه بافت فرسوده ، بافت تاریخی و سکونت گاه های غیر رسمی هزینه خواهد شد ولی بافت تاریخی در اولویت اول قرار دارد. فرماندار بیرجند در ادامه که به نظر می رسید به آمار  و اطلاعات ارائه شده در جلسه روز گذشته شورای شهر بیرجند اشاره می کند ، تصریح کرد :انتطار می رود خبرنگاران آمار و اطلاعات را از مراجع اداری و اصلی خیر کسب کنند چرا که ممکن است اطلاعات گوینده خبر کم باشد. ناصری بر اتمام پروژه هایی که در سال های گذشته مصوبه گرفته تاکید کرد و گفت :اگر نیاز است از فرمانداری مشورت بگیرید و در اسرع وقت این پروژه ها را به اتمام برسانید.

تغيير كاربري برخي اراضي

 براي تامين فضای آموزشی 

وی به پروژه های اجتماعی تعریف شده در محلات و کمبود فضای آموزشی در شمال شهر اشاره کرد و اذعان داشت: آموزش و پرورش و راه و شهرسازی تعبیر کاربری های لازم را برای تبدیل به فضای آموزشی پیگیری کنند چون کمبود فضای آموزشی جدی است .

تاکنون با شورای شهر بیرجند به ادبیات مشترکی در مورد بازآفرینی شهری  نرسیده ایم

وی در ادامه با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه شورای شهر در مورد بافت فرسوده گفت :این آمادگی وجود دارد که در اولین فرصت جلسه ای با حضور کارشناسان و کلیه اعضا و سایر متوليان بافت فرسوده برگزار تا موضوع باز آفرینی تبیین شود ولی تاکنون ما با شورای شهر به ادبیات مشترکی نرسیده ایم.

باز آفرینی باید اولویت اول شورا باشد

فرماندار بیرجند با بیان اینکه به نظر می رسد اعضای شورای شهر اطلاعات کافی در این حوزه ندارند ، اظهار داشت :باز آفرینی باید اولویت اول شورا ی شهر بیرجند باشد. ناصری خواستار تشکیل جلسه ای فوری برای رفع سوء تفاهمات بآ شورای شهر شد و افزود :شهرهای کوچک استان با بسته تشویقی وزارت راه در مورد بافت فرسوده موافقت کرده اند و ما در بیرجند  نیاز به ترغیب مردم برای ساخت و ساز در بافت فرسوده داریم.

نباید الان کاسه سهم خود و سهم دولت را مطرح کنیم

وی با اشاره به موضوع مطرح شده در شورای شهر در مورد سهم دولت در بافت فرسوده اذعان داشت :الان نباید کاسه سهم خود و سهم دولت را عنوان کنیم چون همه شرایط دولت را می دانیم و انتظار فعلی معقول به نظر نمی رسد.

سهم دولت در بافت فرسوده

 نامکشوف و گم شده نیست

وی با بیان اینکه سهم دولت در بافت فرسوده نامکشوف و گم شده نیست ، افزود :دولت به دستگاه های اجرایی اعتبار می دهد تا هزینه کنند و قرار نیست سهم دولت از آسمان نازل شود. وی خواستار ادبیات واحد مسولان در این حوزه شد و مقرر شد در روز سه شنبه در کمیسیون عمران شورای شهر متوليان بافت فرسوده حضور یابند و با اعضای شورا جلسه داشته باشند.

بخشودگی 50 درصدی عوارض ساختمانی و پایان کار در بافت فرسوده از اول مرداد ماه

شهردار بیرجند در ادامه از بخشودگی 50 درصدی عوارض ساختمانی و پایان کار در بافت فرسوده بیرجند از اول مرداد ماه خبر داد و گفت :این اتفاق برای اولین بار رخ داده و بر اساس قانون این بخشودگی صورت می گیرد و در این مورد نیازی به مصوبه شورا نیست .

هزينه 4 ميليارد توماني شهرداری

در پل موسی بن جعفر

مدیح با اشاره به هزینه کرد 4 میلیارد تومانی شهرداری در پل موسی بن جعفر افزود :راه و شهرسازی فقط در بازگشایی معبر با ما همکاری کرده و ما نگرانیم که پل را نتوانیم به اتمام برسانیم. شهردار بیرجند هم چنین به پیشرفت 80 درصدی احداث درشکه خانه اشاره کرد و اذعان داشت :محوطه سازی این پروژه باقی مانده و تا آبان ماه آماده بهره برداری خواهد بود .

پنج محدوده در شهرها مورد هدف ستاد باز آفرینی شهری است

مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان خراسان جنوبی نیز گفت: ستاد باز آفرینی در 5 محدوده شامل بافت فرسوده، بافت تاریخی، سکونت گاه های غیر رسمی، روستا شهر ها و مناطق غیر متجانس با شهرها فعالیت می کند که اعضای شورا باید به این مناطق اشراف داشته باشند. کمیلی دوست خواستار حضور مدیر مجموعه عضو در ستاد و یا معاونین او در جلسات شد و افزود: بهتر است تقویم برگزاری جلسات تهیه شود تا جلسات با ساماندهی بهتری برگزار شود.

مسوولان متولی بافت فرسوده وفاق بیشتری با هم داشته باشند

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و عضو ستاد بازآفرینی شهری در ادامه اظهار داشت :هفته آینده قرار است نماینده وزارت راه و شهرسازی برای بازدید از بافت فرسوده به بیرجند سفر کند و به نظر می رسد باید وفاق بیشتری بین مسوولان متولی بافت فرسوده برای جلب اعتماد مسوولان کشور ی وجود داشته باشد

اگر شهرداری همکاری نکند نفس ها

در بافت فرسوده گرفته می شود

دکتر بهمن ادیب زاده افزود :این آمادگی وجود دارد که با حضور در شورای شهر توضیحات لازم ارائه شود تا اعضا در این مورد قانع شوند که بسته تشویقی در بافت فرسوده الزامی است هم چنان که در تهران این بسته در چندین مرحله اعلام شد و 50 درصد بخشودگی عوارض مورد استقبال قرار نگرفت که بعد بسته های تشویقی دیگری ارائه شد. وی تصریح کرد :در گام اول  در بافت فرسوده شهرداری جلوی رو قرار دارد و اگر همکاری نشود نفس از مردم گرفته خواهد شد و کسی نخواهد توانست کاری انجام دهد. وی با تاکید بر اینکه شهرداری در مقابل سوالات مردم واقع شده است ، گفت :این همکاری شهرداری و بخشودگی عوارض به این معنا نیست که قرار است از مردم پولی گرفته شود و حقشان ضایع شود یا اینکه این بخشودگی ها در مقابل فواید اجرای طرح حاتم بخشی نیست چون از این قبل اشتغالزایی هم ایجاد می شود. صباغ عضو شورای شهر بيرجند هم در اين جلسه خواستار کمک هاي بیشتر دولت در بافت فرسوده شد.