EN

استاندار خراسان‌جنوبی خبر داد:

استاندار خراسان‌جنوبی خبر داد:مطرح شدن لایحه جامع خدمات شهری در دولت دوازدهم/ شهرداران کلانشهرها توسط مردم انتخاب می‌شوند

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجندمحمدمهدی مروج‌الشریعه  پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه شهردار بیرجند، اظهار داشت: در فرهنگ مدیریت شهری از زمان‌های دور تاکنون شهردار را کلید طلایی شهر می‌دانند که این مهم یک تعریف کلامی است.

وی با بیان اینکه کلیدواژه توسعه شهری در باطن در دست شهردار قرار دارد، گفت: قدرت اعمال مدیریت در شهر، نوع توسعه و جهت را برای شهر مشخص می‌کند.

استاندار خراسان‌جنوبی اعلام کرد: در مدیریت شهری 4 مدل وجود دارد که هم‌اکنون در مدل دوم که شورای شهر انتخابی و انتخاب شهردار نیز به رأی مردم است، قرار داریم.

*مطرح شدن لایحه جامع خدمات شهری در دولت

مروج‌الشریعه اظهار کرد: در لایحه جامع خدمات شهری که اکنون در دولت مطرح است برای برخی شهرهای ایران پیشنهاد و انتخاب شهردار به‌صورت مستقیم و با انتخاب مردم پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: اگر این لایحه به تصویب برسد نوع اختیاراتی که شوراهای شهر به‌ویژه در کلان‌شهرها و شهرهایی که بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند، جامع می‌شود.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در این لایحه جامع تمام مسائل مربوط به مدیریت شهر و استان در اختیار پارلمان‌های انتخابی مردم قرار می‌گیرد، اضافه کرد: طبق این لایحه مسائل مربوط به اشتغال به اداراتی نظیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و صنعت و معدن مربوط نیست و متولی اصلی اشتغال پارلمان‌های انتخابی مردم هستند که اعتبارات مدنظر نیز به آن‌ها ابلاغ می‌شود.

مروج‌الشریعه تبیین کرد: در صورت به تصویب رسیدن لایحه مذکور طرح در 100 شهر بزرگ کشور که بیرجند نیز دارای رتبه 66 است، اجرا خواهد شد.

*شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی؛ مهم‌ترین مؤلفه‌های حوزه مدیریت شهری

وی با تأکید بر اینکه باید به موازین اولیه خود بازگردیم و آن‌ها را در بستر سیاست‌های مدیریتی اجرا کنیم، اظهار داشت: شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی از مهم‌ترین مؤلفه‌های حوزه مدیریت شهری است.

استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه در منطق ما شفافیت حرف اول و آخر را می‌زند، تصریح کرد: در دنیا، معیارهای حکم روایی خوب شهری را به‌عنوان اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین مدل شهری اعلام می‌کنند.

مروج‌الشریعه همچنین پیرامون انتصاب جاوید به‌عنوان شهردار بیرجند، اذعان داشت: مدیری موفق نصیب شهر بیرجند شده است که ازنظر اخلاص، دانایی، توانایی و تفکر خوب توسعه‌ای موفق عمل کرده است.

*شهردار بیرجند توانایی‌ها و فعالیت‌های خود را در عمل به اثبات برساند

وی توسعه همه‌جانبه خراسان‌جنوبی به‌ویژه شهرهای مرکز استان را مهم دانست و بیان داشت: امیدواریم شهردار بیرجند  توانایی‌ها و فعالیت‌های خود را در عمل به اثبات برساند.

استاندار خراسان‌جنوبی اعلام کرد: در مدار تفکرات جناحی، فکری و سیاسی ایرادی نیست اما زمانی که مسؤولیتی بر عهده فرد نهاده و امانت مردم بر دوش مسؤولی قرار می‌گیرد آن مسؤول خادم همه مردم و متعلق به همه تفکرات سیاسی است.

مروج‌الشریعه تأکید کرد: افرادی که در خط و مشی و تفکرات سیاسی قرار دارند ، تفکراتشان برای خودشان محفوظ بماند امام زمانی که در بدنه حکومت قرار گرفتند باید فارق از جنجال‌های سیاسی ایفای نقش کنند.

*استعدادهای بالای بیرجند جهت توسعه‌یافتگی

وی با اشاره به اینکه شهر بیرجند استعدادهای بالایی جهت توسعه‌یافتگی دارد، اظهار داشت: باید باکفایت و کاردانی تمام، خدمتی که از مکتب اسلام الهام گرفته شده و در جهان غرب به دست غربی‌ها انجام می‌شود را به خود ایران بازگردانده و فراتر از آن را به فعلیت برسانیم.

استاندار خراسان‌جنوبی استفاده از ظرفیت‌های آی تی و آی سی تی را در توسعه شهری بسیار تأثیرگذار دانست و مطرح کرد: شورای شهر و شهرداری برای خدمت‌رسانی به مردم باید از تمام ظرفیت‌ها جهت استفاده از فنّاوری‌های روز استفاده کنند.

*بر زمین ماندن مسائل خراسان جنوبی به دلیل مشکلات جزئی/ نبود انگیزه، فکر و تلاش

مروج‌الشریعه به وجود ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی و بوم‌گردی در خراسان‌جنوبی اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی از مسائل مهم استان به دلیل مسائل جزئی و کوچک بر زمین مانده و هیچ انگیزه، فکر و تلاشی برای این مسائل نمی‌شود درصورتی‌که اگر سایر استان‌ها این ظرفیت‌ها را می‌داشتند، ظرفیت‌های خود را صد برابر می‌کردند.

*مردم خراسان‌جنوبی هنجارشکنی را نمی‌پذیرند/ لزوم توجه به تفکرات مردم

وی به گسترش صنعت گردشگری در خراسان‌جنوبی اشاره کرد و افزود: باید در جذب گردشگر موازین موجود مبتنی بر تفکرات مردم را رعایت کنیم زیرا مردم خراسان‌جنوبی مردمانی متدین بوده و هنجارشکنی را نمی‌پذیرند.

استاندار خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه باید با نگاه اقتصادی، اخلاق‌مدار و منطقی در جهت توسعه صنعت گردشگری استان گام برداریم، خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه‌های راهبردی شورای شهر و شهردار بیرجند شاهد شکوفایی هر چه بیشتر مواضع توسعه‌ای شهر باشیم.