EN

ایجاد مرکز بیرجند شناسی و موزه شهر بیرجند در یک کالبد

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند، مرکز بیرجند شناسی و موزه شهر بیرجند با قابلیت ثبت ظرفیتهای فرهنگی و تاریخی مربوط به شهر بیرجند در یک کالبد ایجاد می شود.

شهردار بیرجند در جلسه ای با عنوان موزه شهر و مرکز مردم شناسی بیرجند با بیان این مطلب گفت: ساختمانی تحت عنوان درشکه خانه در مجاورت ارگ بهارستان و در بافت تاریخی بیرجند وجود داشت که تقریبا مخروبه شده بود.
محمد علی جاوید اظهار داشت: عملیات بهسازی این ساختمان از اوایل سال 97 آغاز شد که با هزینه کرد بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون تومان در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 100 درصدی دارد.
وی ادامه داد: پس از تکمیل ساختمان، گزینه های مختلفی شامل فضاهای اداری، مهمانسرا، چایخانه و … برای استفاده از آن پیشنهاد گردید که در نهایت با توجه به هزینه صرف شده برای بهسازی ساختمان، نسبت به ایجاد موزه شهر در این مجموعه به جمع بندی نهایی رسیدیم.
شهردار بیرجند با اشاره به پیشنهاد اختصاص این فضا برای ایجاد موزه شهر و مرکز بیرجند شناسی به شورای اسلامی شهر و دریافت مجوز لازم اذعان داشت: عملیات مشاور آغاز گردیده و امیدواریم تا هفته دولت پایان یابد.
فرماندار شهرستان بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: به موازات اقدامات انجام شده توسط شهرد اری در محل درشکه خانه، ایجاد مرکز بیرجند شناسی مدنظر بود که در انجمن کتابخانه ها با تاکید بر فعالیت هایی مبتنی بر پژوهش و تحقیقات مطرح گردید.
ناصری افزود: با این رویکرد، پیش نویس اساسنامه ای نیز در انجمن کتابخانه ها برای بحث راهبری مرکز بیرجند شناسی تهیه شد.
وی با اشاره به پیشنهاد شهردار و مساعدت شورای اسلامی شهر بیرجند در این زمینه اضافه کرد: فرصت خوبی برای آماده سازی این مرکز بر اساس موارد متعددی فراهم می باشد.
فرماندار بیرجند یادآور شد: این مرکز می تواند محلی برای پاسخگویی به نیاز افرادی که به عنوان شهروند، پژوهشگر و دانشجو مراجعه می کنند باشد و اطلاعات مورد نیاز در مورد شهر بیرجند به مراجعین داده شود.
ناصری با اشاره به استقرار محتوای پژوهشی در این مرکز تصریح کرد: می بایست در این مرکز آرشیوی از مواردی که بر توسعه شهر گذشته و آنچه قرار است اتفاق بیفتد وجود داشته باشد.
وی از همکاری دستگاههای مرتبط به لحاظ محتوایی با این مرکز خبر داد و خاطر نشان کرد: این مرکز می تواند جایگزین بسیاری از کمبودها در این شهر باشد.
دکتر محمودی راد عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز بر تشکیل هیئت مدیره ای متشکل از فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی شهر، میراث فرهنگی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و … برای مشخص شدن روند کارهای مدیریتی تاکید کرد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند نیز گفت: ساختمان درشکه خانه در بیرجند، ساختمان مخروبه ای بود که هیچگونه بهره برداری از آن نمی شد و با حضور شهردار بیرجند و حسن نظر ایشان در زمینه بهسازی فضاهای شهری، این مکان بازسازی و در حال حاضر یکی از اماکن فاخر شهر می باشد.
محمد رضا قلاسی مود یادآور شد: پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان میراث فرهنگی و با توجه به وجود موزه های مختلف در شهر، این قسمت با عنوان موزه شهر اختصاص یافت.
وی با اشاره به انتخاب مشاور ذیصلاح برای این مرکز عنوان کرد: پیش طرح توسط مشاور ارائه گردیده و فضاها و کاربری های پیشنهادی مشاور شامل فضاهای رفاهی، پژوهشی، اداری، خدماتی، نمایشی و گالری های مختلف پیشنهاد شده است.
قلاسی مود از اختصاص فضایی تحت عنوان نگارخانه در مجاورت این مرکز خبر داد و نسبت به بهره برداری آن تا تیرماه ابراز امیدواری کرد.