EN

ایجاد مرکز بیرجند شناسی و موزه شهر بیرجند در یک کالبد

ساختمان درشکه خانه در بیرجند، ساختمان مخروبه‌ای بود که هیچ‌گونه بهره برداری از آن نمی‌شد، به همین دلیل با درایت و تدبیر شهردار بیرجند در زمینه بهسازی فضاهای شهری، این مکان بازسازی و در حال حاضر به یکی از اماکن فاخر شهری تبدیل شده است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ، شهردار بیرجند با اشاره به اینکه این بنا که قدمت آن مربوط به زمان قاجار می باشد ثبت ملی شده است افزود: ساختمانی تحت عنوان درشکه خانه در مجاورت ارگ بهارستان و در بافت تاریخی بیرجند وجود داشت که تقریباً مخروبه شده بود.

محمد علی جاوید اضافه کرد: عملیات بهسازی این ساختمان از اوایل سال 97 آغاز شد که با هزینه کرد مبلغی معادل یک و نیم میلیارد تومان در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 100 درصدی دارد.

شهردار بیرجند یادآور شد: این ساختمان با قدمت زیاد، وضعیت نابسامانی داشت که با تلاش حوزه عمران شهرداری دارای هویت شده و با موضوع پرمحتوایی مانند مرکز بیرجند شناسی جان تازه ای می گیرد.

جاوید اذعان داشت: نظرات متفاوتی برای استفاده از این مکان مطرح بود که در نهایت در شورای اسلامی شهر، استفاده از آن به عنوان مرکز بیرجند شناسی و موزه شهر تصویب گردید.

وی با اشاره به کاربری این ساختمان پس از بهره برداری متناسب با فرهنگ، هنر، اقلیم و جغرافیای بیرجند خاطر نشان کرد: بخشی از این ساختمان برای برپایی نمایشگاههای مختلف به نگارخانه اختصاص یافته و بخشی نیز به برگزاری کلاسهای هنری متناسب با فرهنگ و هنر منطقه اختصاص یافته است.

شهردار بیرجند با اشاره به ایجاد مرکز بیرجند شناسی و موزه شهر بیرجند با قابلیت ثبت ظرفیت های فرهنگی و تاریخی مربوط به شهر در یک کالبد عنوان کرد: اختصاص یکی از اتاقهای این مرکز به آثار مفاخر شهر بیرجند نیز در برنامه کاری قرار دارد.