EN

با تعامل شورای اسلامی شهر و شهرداری رقم می خورد

حرکت پر شتاب قطار بهسازی شهری شهرداری در بیرجند

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همشهریان و تبریک هفته شهر و شهروند

و روز کارگر و معلم و خدا قوت به همه اعضای شوراها و دهیاری های استان، از تلاش ها و مساعدت های نماینده ولی فقیه، استاندار، فرماندار بیرجند، دفتر مدیریت امور شهری و شوراها و همه پرسنل عزیز شهرداری

 و سازمان های وابسته به آن تشکر و قدردانی کرد.

دکتر «تقی زاده» با اشاره به این که بودجه شهرداری بیرجند در سال 1396 حدود 67 میلیارد تومان بود که 60 درصد آن محقق شد، گفت: با پیگیری های انجام شده این بودجه اکنون به بیش از 120 میلیارد تومان رسیده است که با پیشنهاد های مطرح شده توسط سازمان های وابسته به شهرداری به 150 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.این درحالی است که سال 96 اعتبار جاری 85 درصد و عمرانی 15 درصد بود که موجب توقف بعضی از پروژه ها شد ولی برای اولین سال بودجه عمرانی شهرداری 60 درصد افزایش یافت.

شوراهای اسلامی مظهر مردم سالاری

 وی از شورا ها به عنوان مظهر مردم سالاری و مشارکت مردم در سرنوشت خود یاد کرد و آن ها را پل ارتباطی بین مردم و مسئولان دانست و افزود: هر چند فلسفه تشکیل شوراها پیگیری تحقق مطالبات مردم است اما بخش زیادی از وظایف شوراها در خصوص اقدامات شهرداری هاست و همشهریان در این مدت با ارائه پیشنهادهای خود، شورا و شهرداری را برای تحقق مطالبات به خوبی یاری کرده اند و نمایندگان شورای اسلامی شهر بیرجند نیز با عضویت در 34 موسسه و کمیسیون نقش موثری در پیگیری و تحقق خواسته های مردم

داشته اند.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با تاکید بر تعامل بسیار خوبی که بین شهرداری و شورای اسلامی شهر بیرجند در دوره پنجم وجود دارد، گفت: سال 98 پروژه های شاخصی توسط شهرداری آغاز شد که در سال

 99شاهد تکمیل تعدادی از این پروژه های بزرگ مانند فرهنگسرا به عنوان یکی از بزرگترین فرهنگسرا ها در شرق کشور خواهیم بود.

دکتر«تقی زاده » از بهره برداری فاز یک بهسازی پارک جنگلی با فضاهای متعددی که در آن پیش بینی شده

در سال 99 خبرداد و افزود: هرچند شیوع ویروس کرونا محدودیت هایی برای شهرداری به وجود آورد اما احداث پارک بزرگ خطی مهر شهر، تکمیل رینگ بلوار پیامبر اعظم (ص) و جاده سلامت، آسفالت معابر شهری، احداث میدان اجتماعات و باغ مفاخر، تبدیل درشکه خانه به مرکز بیرجند شناسی و… در دستور کار شهرداری است.

وی با اشاره به اجرای طرح استقبال از بهار و ایجاد فضای با نشاط در شهر توسط شهرداری خاطر نشان کرد: فاز اول تفرجگاه بند دره با پیگیری استاندار و مشارکت دستگاه های اجرایی برای ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز به بهره برداری رسید و تلاش می شود با استفاده از همه ظرفیت های موجود اقداماتی برای برخورداری همه نقاط شهر از خدمات شهری با اجرای پروژه های عمرانی انجام شود.

 

* میدان اجتماعات و باغ مفاخر

 شهردار بیرجند هم با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همشهریان در ماه مبارک رمضان و تبریک 9 اردیبهشت روز شوراها و هفته شهر و شهروند با بیان این که با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند پروژه های شاخصی در سال گذشته مصوب و زمینه اجرا و یا تکمیل آن ها در سال 99 فراهم شده است که براساس اولویت های مد نظر اجرا می شود، گفت: میدان اجتماعات و باغ مفاخر شهر بیرجند یکی از پروژه های مهم و شاخصی است که مطالعه آن توسط مشاور در محدوده اراضی موسوم به پادگان در مساحت 10.68 هکتار انجام شده و به تصویب شورای محترم اسلامی شهر رسیده است.

مهندس«محمد علی جاوید» افزود: در قالب اجرای طرح باغ مفاخر و میدان اجتماعات شهر بیرجند، فضاهایی مانند میدان اجتماعات به مساحت 5.18 هکتار، باغ مفاخر و برج هنر در مساحت 5.5 هکتار و پارکینگی با مساحت یک هکتار پیش بینی شده است و از محل اعتبارات شهرداری مبلغ پنجاه میلیارد ریال و از محل اعتبارات دولتی هم پنج میلیارد ریال اعتبار برای این منظور اختصاص یافته است.

شهردار با بیان این که از 15 شعبان و همزمان با میلاد حضرت ولی عصر (عج) با تخریب بخشی از ساختمان های قدیمی واقع در محوطه شهرداری و بخشی از دیوار پادگان ۰۴ عملیات اجرایی احداث میدان اجتماعات و باغ مفاخر آغاز شد، اظهار امیدواری کرد که بخشی از این میدان در سال جاری و بخشی نیز در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری برسد.

 

*احداث فرهنگسرا در مساحت 1.8 هکتار

شهردار بیرجند با اعلام این که شهرداری تا قبل از سال 97 مبلغ 1.2 میلیارد تومان، سال 97 نیز 1.6 میلیارد

تومان و سال گذشته هم 13.5 میلیارد تومان برای ساخت فرهنگسرا هزینه کرده است و 10 میلیارد تومان دیگر

برای بهره برداری از آن اعتبار نیاز است، گفت: کل اعتبار این پروژه از محل منابع داخلی شهرداری تامین شد و

در نیمه اول سال ۹۹ به بهره برداری می رسد.

مهندس « جاوید» افزود: این فرهنگسرا در زمینی به مساحت 1.8 هکتار احداث می شود که دارای یک سالن

 با گنجایش ۱۸۰۰ نفر، دو سالن جنبی، اتاق های گریم، سالن های انتظار، آمفی تئاتر روباز، فضای برگزاری نمایشگاه، کافی شاپ، نمازخانه و فضاهای گفت وگو است.

* بهسازی پارک جنگلی در مساحت 40 هکتار

شهردار بیرجند با اشاره به این که پارک جنگلی یکی از ظرفیت های مغفول این شهر در گذشته بود که با

اجرای عملیات بهسازی و زیباسازی و ایجاد رستوران ها و فضاهای تفریحی رونق خوبی پیدا خواهد کرد،

گفت: زیباسازی پارک جنگلی با هدف گسترش فضاهای تفریحی در دستور کار شهرداری قرار گرفته است.

به گفته مهندس «جاوید» انجام عملیات بهسازی پارک جنگلی در مساحت ۴۰ هکتار با اعتبار ۲ میلیارد تومان  در حال انجام است و با توجه به  اهمیت اجرای این پروژه برای جذب گردشگر، اقدامات بسیار خوبی توسط شهرداری انجام شده است و در آن احداث پیست پیاده روی، دوچرخه، سنگفرش، اجرای دیوار سنگی، زیرسازی ،کف سازی، فضای نشیمن، احداث نمازخانه و سرویس بهداشتی، پارکینگ و فضاهای تجاری، آمفی تئاتر، سالن اجتماعات و اقامتگاه گردشگری و… پیش بینی شده است .

*احداث پارک نشاط

 

شهردار بیرجند از اجرای فاز اول پارک نشاط با مساحت 14.2 هکتار در حد فاصل میدان دانشگاه آزاد اسلامی تا میدان سفیر امید خبر داد و گفت: احداث فاز اول این پارک با اعتباری بالغ بر 21 میلیارد ریال شامل 16 هزار متر مربع آسفالت، 47 هزار متر مربع زیر سازی معابر و 6 هزار متر مربع سنگفرش محل اجتماعات و… از جمله اقداماتی است که انجام شده است.

مهندس «جاوید» با اشاره به اجرای آبنما به متراژ 280 متر مربع از احداث غرفه های فروشگاهی به مساحت 50 متر مربع و سرویس های بهداشتی به مساحت 80 متر مربع در قالب فاز یک پارک نشاط خبر داد و خاطر نشان کرد: ایجاد فضای تفریحی ورزشی در قسمتی از پارک نشاط برای برگزاری جشن ها، جشنواره ها و برنامه های ورزشی مختلف از دیگر موارد مد نظر است.

* بهسازی و نورپردازی میادین

 

شهردار احداث میادین جدید و بهسازی میدان های قبلی را یکی دیگر از برنامه های شهرداری و با هدف ایجاد فضای شاد در شهر اعلام کرد که در این راستا میدان جدید الهیه با 30 میلیون تومان شامل محوطه سازی، دو آبنمای حجمی، فضای سبز و نورپردازی احداث شد. برای احداث و زیباسازی میدان های شهید فهمیده و مصطفی خمینی(ره) هم در مساحت هزار و688 متر مربع با انجام محوطه سازی ، سنگ فرش و نصب

پایه چراغ ها 203 میلیون تومان هزینه شد. بهسازی میدان سپهبد شهید سردار سلیمانی هم در دست اجرا است که در آن تندیس و المان مناسبی نصب خواهد شد.

وی با اشاره به این که برای به سازی کامل میدان طالقانی و ایجاد آبنما و نورپردازی در آن 122میلیون تومان

هزینه شد، گفت: بهسازی و زیباسازی میدان توحید هم با هزینه 273 میلیون تومان انجام شد. برای میدان اول مدرس نیز 25 میلیون تومان، مرمت المان وسط میدان ولی عصر(عج) و آبنمای آن و نورپردازی این میدان

بیش از 50 میلون تومان، نورپردازی میدان قدس و اصلاح آبنمای آن بیش از 45 میلیون تومان هزینه شد

و میدان دوم مدرس هم با 65 میلیون تومان اعتبار در مرحله بهسازی کامل قرار دارد.

*تفرجگاه بند دره

 

مهندس«جاوید» با اشاره به این که بنده دره شرایط ایجاد اکو پارک را دارد و شهروندان و سازمان های مردم نهاد باید برای ایجاد فضای تفرجگاه در منطقه زیبای بند دره شهرداری را یاری کنند، گفت: یکی از مطالبات مردم تبدیل بند دره به فضای تفریحی بود و با توجه به این که ظرفیت لازم در این خصوص وجود داشت، با پیگیری مقام عالی دولت در استان 22 بهمن 98 کلنگ اجرای فاز اول تفرجگاه بند دره بیرجند توسط استاندار

 و با حضور مدیران دستگاه های اجرایی به زمین زده شد و فاز اول آن که مشتمل بر ایجاد زیر ساخت هایی چون احداث جاده دسترسی ، سرویس بهداشتی، ایجاد فضای سبز ، پیست دوچرخه سواری و پیاده روی

 ، پارکینگ، روشنایی مسیر بند دره، تعریض مسیر، جدول گذاری، خاک برداری، احداث پل ها و آبنما ، کارهای زیرسازی و آسفالت مسیر ، دیوار های حفاظتی رودخانه فصلی، احداث آبشار و… بود، توسط شهرداری و دیگر دستگاه های اجرایی عملیاتی شد.

به گفته وی احداث تفرجگاه بند دره در 3 فاز انجام می شود که مبلغ 750 میلیون تومان اعتبار دولتی و 500 میلیون تومان از محل اعتبارات داخلی شهرداری هزینه می شود. فاز دوم هم برای ایجاد فضاهای خدماتی مورد نیاز شهروندان مانند ایجاد آلاچیق، رستوران ، فضاهای اقامتی و…. آغاز شده است که تا پایان شهریور به پایان می رسد. در فاز سوم هم زیر ساخت های سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث هتل، بازارچه های صنایع دستی، فروشگاه های محصولات محلی ، توسعه فضای سبز بند دره و… فراهم می شود.