EN

به بهانه روز جهانی موزه مطرح شد:

بهره برداری از موزه شهر تا قبل از شهریور ماه جاری

شهردار بیرجند گفت: موزه‌ها ابزاری مهم برای تبادل فرهنگی، غنی‌سازی فرهنگی و ایجاد درک متقابل، همکاری و صلح میان مردمان است چرا که فرهنگ و تمدن هر قوم و ملتی از طریق اشیاء دیده می شود.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند، محمد علی جاوید ضمن تبریک فرا رسیدن روزجهانی موزه و هفته میراث فرهنگی به مردم فرهیخته کشورمان به ویژه فعالان عرصه میراث فرهنگی اظهار داشت: موزه ها مكانی برای گردآوری ، نگهداری ، مطالعه ، بررسی كردن و به نمایش گذاشتن نعمتهای فرهنگی یا طبیعی به منظور آموزش ، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه ها و لذت بردن از آنها می باشند.

وی با اشاره به اینکه موزه شهر و مرکز بیرجند شناسی بیرجند تا قبل از شهریور ماه سال جاری به بهره برداری می رسد افزود: تاکنون بیش از یک میلیارد تومان صرف بهسازی ساختمان آن شده است.

شهردار بیرجند ادامه داد: این ساختمان به لحاظ معماری یکی از زیباترین ساختمان های شهر بیرجند می باشد که قدمت آن به اواخر دوره قاجار بر می گردد و قرار است در این مرکز، اسناد و آثار تاریخی مربوط به شهر بیرجندو منطقه و همچنین مفاخر شهر بیرجند جهت استفاده عمومی قرار داده شودکه مورد بازدید شهروندان و گردشگران قرار گیرد.

جاوید از فعال شدن بخش هنری و برگزاری کلاس در موزه شهر خبر داد و خاطر نشان کرد: این ساختمان دارای 1006  مترمربع اعیان و 3294  مترمربع عرصه می باشد که از سال گذشته عملیات مرمت آن توسط شهرداری آغاز شده است.

وی تصریح کرد: بافت های تاریخی یکی از ارکان ارزشمند و هویت بخش در شهرها می باشند که عدم توجه به آنها می تواند به نابودی فرهنگ و هویت یک جامعه منجر شود.

لازم به ذکر است نگارخانه شهر نیز درکنار موزه و مرکز بیرجند شناسی، راه اندازی می شود.