EN

بیان گزارش حوزه فضای سبز شهرداری در شورای اسلامی شهر بیرجند

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری ، محمدعلی جاوید شهردار بیرجندصبح شنبه در جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند پس از تبریک حضور پرشور مردم این شهر در پای صندوق های رای اظهار داشت: در طول دو سال گذشته اقدامات بسیار خوبی در حوزه فضای سبز صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به جداسازی آب فضای سبز از آب شرب، تغییر سیستم آبیاری از سنتی به نوین و … اشاره کرد.

شهردار بیرجند خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت حفظ و نگهداری فضای سبز موجود و گسترش آن، مشاوری در حوزه فضای سبز با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری همکاری می کند.
جاوید با اشاره به بحث استقبال از بهار یادآور شد: فراخوانی که هر ساله برای المان های نوروزی برگزار می شد با توجه به اینکه می بایست در کوتاه مدت جمع آوری می شدند هزینه های زیادی را در برداشت.
وی از ساماندهی و جهت دهی بحث المان های استقبال از بهار خبر داد و افزود: سعی کردیم برنامه ریزی ها را روی زیر ساختها انجام دهیم نه اتلاف منابع.
شهردار بیرجند با اشاره به اینکه میدان آیت ا… عبادی در خارج از محدوده خدماتی شهر قرار دارد، گفت: علیرغم این مساله، در پی درخواستهای متعدد شهروندان و با تصویب شورای اسلامی شهر بیرجند عملیات جدول گذاری، تعریض و آسفالت میدان در حال انجام می باشد و اعتباری برای بهسازی این میدان در نظر گرفته شده است.
جاوید از انجام طراحی میدان و المان با اعتبار 230 میلیون تومان و انتخاب پیمانکار برای میدان در سال آینده خبر داد.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد حوزه فضای سبز شهرداری عنوان کرد: بر اساس اقدامات انجام شده طی دو سال گذشته در ۱۰ ماه سال جاری میزان مصرف آب در حوزه فضای سبز بیرجند ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ کاهش داشته است.
امیر ابراهیم زاده تغییر نوع گونه‌ها و انتخاب گونه‌های کم‌آب ‌بر و اجرای سیستم‌های نوین آبیاری را در کاهش مصرف آب بسیار تأثیرگذار دانست.
وی با بیان اینکه گل‌کاری و گل‌آرایی و نورپردازی در سطح شهر از اقدامات شهرداری و سازمان در طرح استقبال از بهار است، ادامه‌داد: میزان خرید گل و گیاه برای زیباسازی فضای شهر در بهار و نوروز ۹۹ نسبت به مدت مشابه در بهار ۹۸ حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت.
رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند گفت: از دو سال قبل تاکنون در طرح استقبال از بهار از ساخت المان‌های موقت پرهیز شده و هزینه‌های آن در مواردی چون المان‌های ثابت، بهبود وضعیت ورودی های شهر و موارد مشابه مصرف می شود.
ابراهیم زاده بیان کرد: برای میدان سردار شهید سلیمانی (میدان فرودگاه قدیم) طرح بهسازی داریم و در آینده نیز سردیس سردار در آن میدان نصب خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه در زمینه تقویت و تغذیه درختان سطح شهر، مبلغ یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده یادآور شد: در بودجه شهرداری برای بحث استقبال از بهار مبلغ یک میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که به نظر می‌رسد تا پایان طرح ۲۰۰- ۳۰۰ میلیون تومان بیش از این مبلغ را نیز هزینه کنیم.
مشاور شهردار در حوزه فضای سبز نیز در ادامه گفت: از آذرماه سال جاری تا امروز بیش از ۶ هزار اصله درخت در بخش‌های مختلف شهر کاشته شده که بیشتر آن به صورت ترمیمی بوده است.
صفایی افزود: بلوار خلیج فارس، بلوار مجیدیه، پارک صیاد شیرازی، پارک‌آزادی، بلوار رجایی، بلوار توحید، پارک پونه، بلوار۹ دی، بلوار مسافر و بلوار پیامبر اعظم از جمله مناطقی است که این درختکاری‌ها در آن صورت گرفته است.
وی افزود: ۸۰ درصد درختان کاشته شده خزان‌پذیر و پهن برگ و ۲۰ درصد دیگر نیز انواع کاج و سرو مناسب با محیط شهر بیرجند می باشند.
مشاور حوزه فضای سبز شهرداری با اشاره به اینکه کاشت ۱۰ هزار اصله درخت را به شورای شهر قول داده بودیم، گفت: از این تعداد ۶ هزار اصله کاشته شده و مابقی نیز تا پایان سال و به ویژه در روز و هفته درختکاری کاشته خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر با همین روند فعلی ادامه دهیم امیدواریم میزان درختان و درختچه‌های کاشته شده در سطح شهر بیرجند از مرز ۱۰ هزار اصله نیز بگذرد.
صفایی یادآور شد: بعد از گذشت مدت زمان لازم و رشد درختان، تأثیر این اقدام را در فضای شهری و آرامش بخشی به شهروندان مشاهده خواهیم کرد.
گفتنی است پس از پایان جلسه شورای اسلامی شهر بیرجند؛ شهردار، اعضای شورا و جمعی از مدیران از پروژه فرهنگسرا و کارگاه زیباسازی بازدید کردند