EN

تاسیس سازمان پسماند، گامی برای حفظ برند پاکیزه ترین شهر کشور

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ جلسه تعیین تکلیف مراکز جمع آوری، خرید و فروش ضایعات و پسماندهای سطح شهر روز گذشته در محل دفتر شهردار بیرجند برگزار شد.

معاون دادستان عمومی و انقلاب استان در این جلسه اظهار داشت: در بازدید میدانی انجام شده از صنف ضایعات با سه گروه مواجه شدیم که یک گروه بدون مجوز فعالیت می کردند و گروهی نیز مجوز خارج از پروانه با رعایت موارد بهداشتی داشتند.

محمد رضا اعراب شیبانی با بیان اینکه گروهی از این افراد در حیطه پروانه بدون رعایت بهداشت و موارد اجتماعی فعالیت می کنند یادآور شد: همه اعضای این جلسه حامی اشتغالزایی بوده و از واحدهای تولیدی حمایت می کنند بنابراین درخواست داریم با همکاری و همدلی  بستر لازم برای فعالیت این صنف با رعایت موراد بهداشتی و رعایت حقوق سایر شهروندان  فراهم گردد.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز گفت: 14 هزار واحد صنفی در بیرجند فعالیت می نماید که این میزان، یک سوم جمعیت شهر را تشکیل داده بنابراین اجرای دستورات قانونی نیاز به همدلی و همراهی دارد.

مهندس یزدان شناس تصریح کرد: شورای شهر برای حفظ برند بیرجند پاکیزه ترین شهر کشور برنامه های مختلفی انجام داده که از آن جمله تصویب تاسیس سازمان پسماند به دلیل ضرورت آن می باشد.

وی از برنامه ریزی برای اسکان موقت این افراد در مرحله اول خبر داد و عنوان کرد: پس از پلمپ مکان های بدون مجوز، آن دسته از اصنافی که مجاز به فعالیت می باشند ساماندهی شوند.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند در این جلسه اذعان داشت: با عنایت به اجرای طرح برخورد با مراکز خرید و فروش ضایعات از ابتدای شهریور ماه جاری این جلسه با حضور دستگاههای اجرایی ذیربط برگزار گردید.

مهندس همایون شاکری عنوان کرد: تهدید علیه بهداشت عمومی و تخریب محیط زیست از جمله دلایل اجرای این طرح می باشد که توافق همگانی برای اجرای آ از سوی ادارات مختلف وجود دارد.

وی با اشاره به تعیین مکانی برای فعالیت این افراد تحت مجوزهای قانونی اظهار داشت: فعالیت این افراد داخل شهر مجاز نبوده و می بایست ابتدا مکان های غیر مجاز فعالیت این گروه ها تخلیه گردد.

معاون خدمات شهری با اشاره به برنامه ریزی جهت جمع آوری زباله گردها پس از تخلیه مکان های دپوی ضایعات و پسماندها اظهار داشت: این مساله دغدغه همه ادارات استانی و شهرستانی می باشد که لازم است در ساماندهی این حرکت همگانی تلاش کنیم.

مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند نیز خاطر نشان کرد: زباله گردها، خودروها و مکان های جمع آوری پسماندها به دلیل اینکه تهدیدی علیه بهداشت عمومی جامعه می باشند می بایست تخلیه و جمع آوری گردند.

مهندس احمد لطایفی افزود: در بسیاری از موارد مشاهده شده، مجوز صنفی این افراد مغایر با فعالیتی است که انجام می دهند و مقرر گردیده از ارائه پروانه برای ضایعات توسط اصناف خودداری گردد.

وی ادامه داد: ابتدا اخطار ده روزه برای جمع آوری این محل ها صادر شد و پس از اتمام مهلت، این مکانها پلمپ شدند.

مدیر امور پسماند شهرداری اضافه کرد: مقرر شده مراکزی که دارای مجوزی غیرمرتبط با خرید و فروش ضایعات می باشند از طریق شورای صنفی در صنف خودشان فعالیت نمایند.