EN

در بازدید محمدعلی جاوید؛ شهردار بیرجند از دفتر روزنامه زعفران مطرح شد:بیرجند در راه نشاط

تا پایان سال پروژه های متعدد عمرانی ، فرهنگی ، خدماتی اجرا خواهد شد و چهره شهر دگرگون خواهد شد

محمد علی جاوید شهردار بیرجند به همراه انصاری؛ مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری از دفتر روزنامه زعفران بازدید و با مدیریت و پرسنل این روزنامه دیدار کردند.

در این جلسه زاهدی پور؛ مدیر مسئول روزنامه زعفران ضمن خوشامد و خداقوت به شهردار و مجموعه شهرداری بیرجند گفت: روزنامه زعفران با شعار توسعه شهر و استان همواره تلاش می کند تا روحیه امید و نشاط را با انعکاس گزارش اقدامات و فعالیت های دولت و نظام در مردم زنده نگه دارد.

وی گفت: شهر بیرجند با توجه به این که 14 سال از تاسیس استان به مرکزیت بیرجند می گذرد و با دوری از امکانات در شرق کشور مستحق زیبایی و مبلمان شهری مناسب در خور شان مردم این دیار است. قطعا شهرداری بیرجند به عنوان یکی از متولیان زیبایی ، نشاط و توسعه و آبادانی شهر نقش به سزایی در ایجاد آن ایفا خواهد کرد . وی به شهردار اعلام کرد روزنامه زعفران با توجه به رسالت خطیری که در پیش رو دارد همواره کمک حال آن مجموعه در راه آبادانی و پیشرفت شهر بیرجند خواهد بود.

در ادامه محمدعلی جاوید شهردار بیرجند ضمن ابراز خوشحالی از وجود روزنامه زعفران و این که مطالب روزنامه را دنبال می کند در ارتباط با فعالیت های شهرداری بیرجند از بدو ورود خود گفت: با بررسی تاریخی مشخص می شود به علت عدم اطلاع جامعه اجحاف زیادی به این منطقه شده و فرصت های زیادی از دست رفته است.

این خلا می تواند با آگاهی بخشی منصفانه پر شود. شهر بیرجند علیرغم اینکه زیاد هم بزرگ نیست و قریب به 205 هزار نفر جمعیت دارد ولی مدیریت کردن آن کار سختی است. در ابتدا که به این شهر آمدم به جهت آن که شناخت خوبی از اینجا نداشتم و از طرفی کارهای قبلی باید به انجام می رسید و برای آینده نیز باید صاحب طرح و برنامه می شدیم فشار زیادی بر ما تحمیل شد. چراکه باید نسبت به شهر اطلاعات پیدا می کردم ضمن این که از برنامه ها هم نباید عقب می ماندیم و حقوق و مزایا و سایر موضوعات از جمله انتصابات هم باید به انجام می رسید و از طرف دیگر توقعات مردم هم بالا رفته بود. از سوی دیگر برخی رسانه ها هم نقد منصفانه نمی کردند و برخی هم انتظار داشتند به فوریت اتفاق خارق العاده ای بیفتد همچنین استراتژی تدوین شده ای نداشتیم که من دنباله روی آن باشم و عمدتا کارها سلیقه ای بود همچنین در بحث منابع و هزینه کرد نیز استراتژی مشخصی نداشتیم . رکود اقتصادی حادث شده نیز مزید بر همه این علت ها بود که ما را در شرایط سختی قرار داده بود همچنین کمک حال مالی شهرداری از محل گمرک و سوخت نیز صفر شده بود چرا که این ها به حساب یارانه ها منظور می شد سایر منابع مالی پایدار هم موجه نبود با همه این ها با توکل به خدا و با صداقت و تخصص و تجربه سعی کردیم کارمان را به انجام برسانیم.

لذا یکی از کارهای ما این بود که بودجه سال 96 را که 67 میلیارد تومان بود و زمان تحویل 37 درصد آن تحقق یافته بود در پایان سال 96 به 100 درصد برسانیم .همچنین در خرداد ماه 20 میلیارد تومان بودجه متممی به شورا پیشنهاد دادیم تا تصویب شود و پروژه هایی را که بر این اساس تعریف کردیم را به انجام برسانیم . بخشی اقدامات ما کوتاه مدت است نگاه اول ما بحث زیباسازی است که نشاط و زیبایی را باید شهروند ببیند که این به مبلمان شهری بر می گردد.

اجرای آیلندها ، نورپردازی ، راست گردها، روکش آسفالت و … در مبلمان شهری اثرگذاری خود را خواهد داشت که ارزیابی ما این است که به شهر زیبایی و چشم نوازی خاصی می دهد. یکی از کارها اجرای جداول با سنگ های معدنی است که نسبت به جداول بتونی ماندگاری بیشتری دارد لذا بلوارهای فرسوده که نیاز به تعویض دارد با سیستم جدید و سنگ جدید زیباسازی خواهد شد همچنین آبیاری قطره ای با سیستم نورپردازی در کنار اجرای سنگ ، کف سازی ، لوله گذاری و درخت کاری در بلوارها تا پایان سال اجرایی خواهد شد. به عنوان مثال بلوار شهدای عبادی دو هزار و 200 متر طول دارد که پروژه بزرگی است .

مساله بعدی روکش آسفالت و بعد از آن خط کشی معابر خواهد بود که تا پایان سال در شهر فضای زیبایی خواهیم داشت.

همچنین یک سری کارهای زیرساختی در دست داریم که کمبود آن بر خیلی چیزها سایه افکنده است ما به عنوان پزشک و صاحب نظر این کار می بایست نظر بدهیم و اجرا کنیم که در این راستا پروژه هایی را تعریف کردیم و به نشاط و شادابی و حضور و ماندگار مردم در سطح معابر و داخل شهر منجر شود . لذا ما به دنبال افزایش فضاهای بیشتر خواهیم بود و پروژه های متعددی را به اجرا خواهیم رساند .

یکی از این پروژه ها پروژه پارک خطی از میدان سفیر امید تا پارک جنگلی به طول 8 کیلومتر و 55 هکتار می باشد که اگر زیرساخت های تفریحی و ورزشی و اوقات فراغت در آن ایجاد شود مردم همانند ماه رمضان هر روز عمده اوقات فراغت خود را در این مسیر سپری خواهند کرد که این خود منجر به نشاط مردم خواهد شد .

پروژه بعدی پارک جنگلی به وسعت 40 هکتار است که این پارک پتانسیلی است که مغفول واقع شده که برای گذراندن اوقات مردم در روزهای تعطیل و شب ها مجموعه تفریحی ورزشی و اقتصادی در آن ایجاد خواهد شد که در بودجه متممی به شورا پیشنهاد دادیم که امیدوارم درسال 97 بخشی از آن به بهره برداری برسد.

پروژه بعدی برندسازی خیابان های شهر است در بیرجند خیابان جمهوری از پل دژبان تا قلعه دارای چند آیتم ویژه است: بازار قدیمی، ساختمان قلعه به عنموان یکی از نمادهای شهر، قبرستان عمومی در انتهای این خیابان ، قدیمی ترین خیابان این شهر با درختان کاجی که دارد ، پارکینگهایی که آنجا دارد که می تواند پیاده راه باشد تا پارکینگ. که به زودی عملیات اجرایی این خیابان شروع خواهد شد که متناسب با این طرح فضای شهر و این بخش عوض خواهد شد. یکی از پروژ های دیگر طرح اصلاح روش آبیاری فضاهای سبز بیرجند است که هم اکنون 50 درصد آن از محل آب شرب شهری است که در این زمینه با جداسازی آب شرب و استفاده نوین از آبیاری این مهم به انجام خواهد رسید. اجرا و احداث پارک ها از دیگر پروژه های ماست. پارک آیت ا… بهجت در محدوده مهرشهر و پارک سایت اداری که در هفته دولت به بهره برداری خواهد رسید.

طرحی دیگر کانال مهرشهر است که طراحی زیباسازی آن اجرایی خواهد شد گفتنی است اعتبار این پروژه ها از محل منابع داخلی می باشد چرا که از محل تملک دارایی ها اعتبار ما صفر است.

در حوزه فرهنگی سالنی در حاشیه بلوار شهید صیاد شیرازی وجود دارد که کار ساخت آن قبلا شروع شده و 1500 نفر ظرفیت دارد که تا کنون 800 تا 900 میلون تومان هزینه شده و البته ناقص مانده که امسال برای تکمیل و اتمام آن 4 میلیارد تومان پیش بینی شده که انشاا… به بهره برداری خواهد رسید. و از آن برای برگزاری همایش های شهر هم ملی و هم محلی استفاده خواهد شد. اضافه می شود که نگاه ما به این مکان نگاه فرهنگ سرا است و بنا داریم که فضاهای اطراف آن هم به عنوان مجموعه فرهنگ سرا احداث شود.

پروژه دیگر ما طرح فرزان است که از سال 84 عملیات اجرایی آن آغاز شده که تا کنون بلاتکلیف بوده و برای حل آن ما ورود پیدا کردیم چون نسبت به آن صاحب دردیم . کار کارشناسی املاک این منطقه به مبلغ 9 میلیارد تومان را انجام دادیم و همه املاک مسکونی را تملک کردیم و قول دادیم که تا پایان خرداد ماه آن را انجام دهیم که همین گونه شد غیر از یک مورد که چند روز برای اسباب کشی از ما مهلت خواسته است. همچنین از املاک تجاری این حریم به اندازه ای که بتوانیم تردد کنیم و عرض 12 متر تملک کردیم علاوه بر آن عملیات اجرایی خود پل هم انجام شده است اما محل اتصال این پل به خیابان موسی بن جعفر که توسط اداره راه و شهرسازی به پیمان کار محول شده بود اقدام نشده که امیدواریم ان هم به انجام برسد. یکی از پروژه های دیگر بحث المان های سطح شهر است که اینجانب با المانهای موقت مانند المانهای نوروزی مخالفم چون کارکرد کوتاه مدت دارند لذا ما آمدیم نگاهمان را عوض کردیم و المان های نوروزی را به المان های دائم تبدیل کردیم برای 7 مکان (از جمله میدان امام خمینی ، میدان ابوذر، میدان فرودگاه و …) فراخوان دادیم که تا پایان تیرماه طرح های المان ها ارائه شود که امیدواریم تا عید نوروز و پایان امسال اجرای المان ها به انجام برسد .

از دیگر موارد و برنامه های ما اجرای خط کشی و موزاییک فرش و اصلاح هندسی (تقاطع جوادیه، تقاطع موسی بن جعفر و خیابان شعبانیه است که کار تعویض را انجام دادیم . همچنین آسفالت های تمامی معابر که خط انتقال آب و گاز در ان ها انجام شده را درست کردیم از جمله خیابان شهید قرنی .

همچنین در میدان اول و دوم و سوم سجادشهر ، ابن حسام ، طالقانی کار تعریض ، کف سازی ، نورپردازی و گل کاری را به انجام می رسانیم که در بودجه 97 پیش بینی شده است

همچنین سازماندهی منابع انسانی شهرداری، صدور پروانه های ساختمانی که الان تک برگ شده و کد امنیتی دارد و شهروند از این طریق می تواند از روند پرونده اطلاع پیدا کند و نیز پرداخت خود را در سیستم به صورت آنلاین انجام دهد از دیگر برنامه های ماست

در حوزه خدمات شهری مبلغ یک میلیارد تومان برای تفکیک زباله ها پیش بینی کردیم و سوله ای ایجاد کردیم که کار تفکیک را در آن جا به انجام برسانیم مهمتر از آن برنامه ریزی لازم برای تفکیک زباله ها از مبدا است که می بایست پسماند ها از اول تفکیک شود در این مورد مناقصه برگزار کردیم که پیمان کارش مشخص شد که طی چند روز آتی این پروژه هم به انجام خواهد رسید.

یکی از مشکلاتی که ما داریم بحث عوارض خودرو و عوارض پسماند است که این یک قانون است که شهروندان می بایست نسبت به پرداخت عوارض خود اقدام کنند که در این زمینه می بایست روی آن کار شود و فرهنگ سازی شود .

آنچه که در ماموریت کاری من برایم مهم است ان است که روزی که بخواهم بروم حداقل 30 نیروی آماده شهردار شدن داشته باشیم .