EN

دومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان بیرجند تشکیل شد

دومین جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان بیرجند در محل سالن جلسات شهرداری بیرجند تشکیل شد.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ در این جلسه که صبح چهارشنبه برگزار گردید مهندس فرهاد قلی زاده مدیر کل دفتر نظارت بر امور اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران، فرماندار شهرستان بیرجند، مدیر کل راه و شهرسازی استان ،  شهردار بیرجند و جمعی مسئولان دستگاههای اجرایی و مردم نهاد استان حضور داشتند.

در این جلسه ابتدا توسط حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند گزارشی از وضعیت مناطق و  محلات شهر ارائه گردید، سپس شهردار بیرجند ضمن خوشامدگویی اظهارداشت: بحث احیای بافت های فرسوده شهری و بازآفرینی محلات هدف در شهرهای کشور، چند سالی است که با در نظر گرفتن تسهیلات برای ساکنین و متقاضیان و نیز اعتبارات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با جدیت بیشتری در شهرها و از جمله در بیرجند در حال پیگیری است لذا با عنایت به سیاست های دولت تدبیر و امید در راستای بازآفرینی شهری امیدواریم با اختصاص اعتبار از سوی دولت بتوانیم در جهت پیشرفت انجام پروزها با سرعت بیشتری گام برداریم.  

مهندس محمد علی جاوید ادامه داد: شهرداری در مدت هشت ماه گذشته در جهت  تکمیل و پیشرفت پروژه طرح فرزان مبلغ 9 میلیارد تومان از محل اعتبارات داخلی خود هزینه نموده است و 90 درصد پیشرفت داشته است که انتظار می رود سایر دستگاهها ذیربط متناسب با وظایف ذاتی خود در اجرای پروژه های مصوب ستاد بازآفرینی شهری مداخله نمایند.

شهردار بیرجند به ایجاد پیاده راه در خیابانهای جمهوری و حکیم نزاری، احداث 17 هزار مترمربع  پارک در محدوده مهرشهر ،  اجرای پارک خطی کانال بهجت، پیاده روسازی خیابانهای کارگران و انقلاب، اجرای خط انتقال آب غیر قابل شرب به طول 8 کیلومتر و…..  از اقدامات شهرداری در راستای اهداف ستاد بازآفرینی پایدار شهری شهرستان بیرجند اشاره نمود.

مهندس جاوید با تاکید به  موقعیت شهر بیرجند و خشکسالی های اخیر یادآور شد: توسعه همه جانبه شهر نیاز به مشارکت تمام دستگاهها و حتی مردم دارد.

 در ادامه این جلسه مدیر کل دفتر نظارت بر امور اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارداشت : در شهر بیرجند اقدامات خوبی در حال انجام است که جا دارد از شهرداری بیرجند که با روحیه  و رو به جلو پیش می رود تشکر کنیم.

مهندس قلی زاده تصریح نمود: شهرداری های کشور در این قضیه محروم واقع شده اند لذا شهرداری و شرکت بازآفرینی شهری می بایست مطالبه گر بوده و نهادها نیز باید در این راستا مسئولیت پذیر باشند.

به گفته وی فلسفه تشکیل ستاد بازآفرینی شهری ایجاد وحدت رویه بوده است که با عنایت به سیاست دولت تدبیر و امید که بازآفرینی شهری را در اولویت های خود قرار داده است می بایست تمام دستگاهای اجرای در این راستا  برنامه ها و اعتبارات و عملکرد خود را مطرح نمایند. این جلسات در شهرستان ها باید به صورت منظم تشکیل شود و شهرداری ها جنبه دبیرخانه ای موضوع را دارند.

مهندس قلی زاده با اشاره به این نکته که شهر بیرجند شهری است که دارای هویت و شخصیت است گفت:  بیرجند پتانسیل هایی را دارد که متاسفانه روی آن را خاک گرفته وظیفه ماست که پتانسیل ها را شناسایی و در جهت رضایت مردم و تغییر رویکرد به سمت محله محوری گام برداریم.

در ادامه این نشست فرماندار بیرجند نیز گفت: در بحث رویکرد اجتماع محور، قانع نمودن  مردم در جهت مشارکت سخت نیست زیرا خواسته شهروندان توزیع عادلانه  فضاهای آموزشی، درمانی، فرهنگی ، رفاهی ، خدماتی و مذهبی  در محلات مختلف شهر و در محل زندگی شان می باشد .

مهندس ناصری افزود: قطعا مشارکت بنیاد مستضعفان و اوقاف به عنوان نهادهای تسهیل گر می تواند بسیار موثر باشد.

به گفته وی اعتبار تملک املاک واقع در در طرح فرزان بیش از کل اعتبار تملک در شهر بیرجندشده است که امیدواریم با اتمام طرح فرزان بتوانیم رضایت و مشارکت مردم را جلب نموده وهدف نهایی بازآفرینی شهری را محقق نماییم. 

وی در پایان در عنوان نمود: ما نیاز به اعتبارات ملی داریم که در جهت حل مشکلات اعتباری سازمان برنامه و بودجه به عنوان نهاد موثر در سند آمایش منطقه ای باید ارتباط بیشتری با این ستاد داشته باشد

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری بیرجند نیز در ادامه گفت: احیای نقش مساجد در مسئله  بازآفرینی بسیار مهم بوده و در طول تاریخ،مساجد به عنوان کانون های اصلی عمل کرده اند و امروزه نیز دارای ظرفیت های خوبی نظیر کتابخانه هستند.

مهندس رونقی در خصوص بافت های فرسوده نیز گفت: یکی از مشکلات جدی در بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی مباحث ترافیکی است که شهرداری در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است و همچنان پروژه هایی را در دست اجرا داریم از جمله پروژه خیابان جمهوری،اتصال بلوار شعبانیه به بافت مجاور و تسهیل عبور و مرور در خیابان 17 شهریور است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز گفت: بازآفرینی پایدار شهری مورد توجه مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید می باشد.

مهندس جعفری افزود: در همین راستا پروژه های خوبی در شهر بیرجند انجام شده است که می توان به راه اندازی خانه محله ها ،   احداث میادین، اصلاح شبکه آب و فاضلاب و….. اشاره نمود.

در ادامه این نشست گزارش عملکرد و اقدامات ستاد بازآفرینی شهری بیرجند نیز ارائه شد که از جمله این اقدامات ظرفیت سازی از طریق اعطای تسهیلات حمایتی و تجهیز منابع، کمک به اجرای بهسازی بافت هدف بازآفرینی، کمک به تامین زمین در اجرای پروژه های بازآفرینی، ایجاد همکاری و تبادل تفاهم نامه همکاری مشترک در سکونتگاههای غیر رسمی بود.