EN

شهردار بیرجند و رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت استان :

برای ارتقاء شاخص های بهداشتی و درمانی همه ما باید احساس مسئولیت کنیم

با هدف توانمند سازی مردم در ارتقای سلامت جامعه،«خانه مشارکت مردم درسلامت» در استان خراسان جنوبی تشکیل شده است.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ مهندس محمد علی جاوید، با بیان این مطلب گفت: اهداف و استراتژی های خانه سلامت باید با نظر اعضا  تبیین گردد.

شهردار بیرجند ادامه داد: قطعا استفاده از تجربیات شهرهای پیش قدم در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت استان با بیان اینکه سلامت بحث بسیار مهمی است افزود: با مشارکت دستگاههای اجرایی مرتبط می توان اقدامات خوب و چشمگیری را در این زمینه در راستای سلامت شهروندان انجام داد.

به گفته وی اعضای خانه مشارکت مردم در انجام وظایف سه گانه انتقال مطالبات مردم و پیامهای سلامتی به مخاطبان و مشارکت در پروژهها و برنامههای سلامت فعالیت خواهند کرد.

شهردار بیرجند با بیان اینکه هدف در این زمینه  مشارکت مردم است  ادامه داد: باید به گونه ای عمل کنیم که دستگاه محور نشویم و قطعا  توانمندسازی مردم در ارتقای سلامت از طریق مشارکت آنها درطراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه های سلامت به دست خواهد آمد.

دکتر جاوید تصریح نمود : برای ارتقاء شاخص های بهداشتی و درمانی همه ما باید احساس مسئولیت کنیم و در کنار هم برای اهداف آن تلاش نماییم به طوریکه که نارسایی ها در این زمینه مشهود نباشد.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این جلسه اظهار داشت: خانه مشارکت مردم در سلامت با هدف تسهیل دستیابی به اهداف برنامه جامع سلامت استان، ارتقاء دانش مردم و توانمندسازی آنان در ارتقای سلامت خود و محیط و همچنین استقرار یک نظام کارآمد در حوزه سلامت در جهت دسترسی آسان گروه های مردمی به ویژه گروه های آسیب پذیر و مشارکت آنان تشکیل شده است.

دکتر تقی زاده خواستار مشارکت همه اعضاء به منظور تسهیل دستیابی به اهداف برنامه جامع سلامت استان شد و افزود: همسویی اعضا با تشکیل کارگروه های مختلف می تواند بسیار کارساز و اثر گذار باشد.

وی از آمادگی شهرداری و شورای شهر برای مشارکت در برنامه های سلامت محور در سطح شهر بیرجندو تلاش برای تحقق اهداف و برنامه های خانه مشارکت مردم در سلامت خبر داد و افزود: افرادی که می توانند در تامین سلامت اجتماعی کمک کار باشند باید شناسایی شوند، آن ها شریک سلامت هستند.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ادامه این جلسه اظهار داشت: ایجادخانه مشارکت مردم برای تحقق اهداف سلامت امری ضروری بود چرا که حضورنمایندگان مردم و سازمانها در کنار نظام سلامت به عنوان یک فرصت مغتنم محسوب می شود.

دکتر محمد دهقانی با تاکید بر نقش آحاد افراد جامعه در ترویج مباحث سلامت افزود: در بحث اجتماعی شدن سلامت کمک گرفتن از مردم بسیار موثر می باشد زیرا ثابت شده  اموری که مردم در آن دخیل شده اند منتج به نتایج خوبی گشته است.

وی ادامه داد: ضرورت ایجاد خانه مشارکت مردم در سلامت امری ضروری و حیاتی است چرا که بحث سلامت موضوعی عام المنفعه می باشد و همه دستگاه‌ها، نهادها، ارگانها، سازمانهای مردم نهاد و تمامی اقشار جامعه باید در راستای تحقق اهداف آن مشارکت داشته باشند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح نمود: مولفه های سلامت مورد نیاز هر محله با محه دیگر متفاوت است لذا فعال کردن کانون های سلامت محلات و اداره نمودن آن توسط خود مردم از اولویت ها می باشد.

وی افزود: حضور سازمان های مردم نهاد در کنار دانشگاه علوم پزشکی برای تحقق اهداف مربوطه یک فرصت ایده‌آل است که باید از این ظرفیت در جهت حفظ سلامت جامعه بهره ببریم.

دکتر دهقانی با اشاره به اینکه مشارکت مردمی در همه امور قطعاً مفید و موثر است، گفت: ما به عنوان خدمتگزاران مردم در عرصه سلامت از هر اقدام و عملی که به سلامت جامعه ختم شود، حمایت خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه دکتر حاجی آبادی، نماینده شوراهای روستایی در خانه مشارکت مردم ومسئول دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اظهار داشت: امیدواریم از از طریق خانه مشارکت مردم در سلامت استان در  مقوله سلامت که مهمترین مساله اجتماعی است مشارکت مردم دخیل باشد.

به گفته وی اگر در این راستا فعالیت نمایم می توانیم جامعه ای سالم با شعار تغذیه سالم-تحرک لازم و تفکر سالم داشته باشیم .

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند نیز به بیان فعالیت های شهرداری در این راستا پرداخت و گفت : در خانه محلات اتاق سلامت را ایجاد نموده و همچنین در مباحث جمع آوری متکدیان و جلوگیری از تکدی گری،  تفکیک زباله، جمع آوری سگ های بلا صاحب، برخورد با نگهداری احشام در محلات اقدامات خوبی از سوی شهرداری انجام شده است.

به گفته مهندس شاکری در راستای ایجاد روحیه نشاط اجتماعی توجه به زیباسازی شهر و گلکاری ها یکی از اولویت های شهرداری بیرجند بوده است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بیرجند با اشاره به همکاری و مشارکت  این سازمان با خانه مشارکت مردم در سلامت استان، گفت: برگزاری جشن های متعدد  و دوره های مختلف در خانه محلات و نصب شعارهای سلامت در سطح شهر توسط این سازمان  قطعا در ایجاد نشاط اجتماعی موثر بوده است.

لازم به ذکر است در پایان این جلسه مصوبات و دستور کار جلسه آتی قرائت گردید.