EN

فرهنگسرای ماندگار در تاریخ شهرداری بیرجند

 به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری؛  محمد علی جاوید در جلسه علنی شورا در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه های قابل افتتاح شهرداری در پایان سال ، گفت: فرهنگسرای شهر ، بزرگترین پروژه تاریخ شهرداری بیرجند اسفندماه افتتاح می گردد.

شهردار بیرجند افزود: اجرای پروژه فرهنگسرای شهر پس از وقفه ای  از سال ۹۶ به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت که می توان گفت شاخص‌ترین اقدام و زیرساخت فرهنگی در خراسان جنوبی است.

وی بیان کرد: تاکنون ۴۲ میلیارد تومان از منابع داخلی برای این پروژه با مساحت ۲۰ هزار مترمربع و زیربنای ۶ هزار مترمربع اختصاص یافته است.

جاوید سالن همایش ۲ هزار نفری به عنوان بزرگترین سالن همایش استان معرفی نمود و آموزش کارهای هنری، تئاتر، طراحی و نقاشی و احداث آمفی تئاتر روباز را از کابری‌های تعریف شده در این طرح مهم فرهنگی شهر عنوان کرد.

شهردار بیرجند ادامه داد: این طرح شاخص فرهنگی اسفندماه امسال به صورت کامل تکمیل و با حضور یکی از وزرا افتتاح خواهد شد.

جاوید اظهار داشت: در ساخت این فرهنگ‌سرا از بهترین و با کیفیت‌ترین مصالح و طراحی ها استفاده شده و جزو ۱۰ سالن همایش برتر کشور است. 

شهردار بیرجند هم چنین از افتتاح مجتمع فوریت های خدمات اجتماعی که در پارک آزادی احداث شده خبر داد و گفت: این مجتمع مکان مناسبی برای نگهداری از متکدیان، کودکان کار و سایر اقشار آسیب پذیر جامعه خواهد بود که بصورت شبانه روزی خدمات ارائه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اقدام زیبایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و در زمینه جمع آوری متکدیان در دستور کار قرار دادیم، عنوان کرد: ساختمانی متعلق به شهرداری را با اعتبار 600میلیون تومان بازسازی و برای ساماندهی، غربالگری و اسکان متکدیان در نظر گرفته‌ایم.

جاوید افزود: این مجموعه علاوه بر ساختمان اداری، دارای ۲ طبقه با ۱۲ اتاق است که با مشارکت دستگاه‌های حمایتی در خصوص ساماندهی متکدیان سطح شهر اقدام خوبی صورت خواهد گرفت.

شهردار بیرجند تصریح نمود: هزینه جاری این مرکز نیز از محل اعتبارات سالانه شهرداری تامین خواهد شد، وظیفه شهرداری جمع آوری متکدیان است و باید دستگاه‌های حمایتی نسبت به ساماندهی آنان اقدام کنند.

جاوید ادامه داد: در این مرکز علاوه بر اسکان،  خدمات مشاوره ای و حمایتی هم به پذیرفته شدگان ارائه خواهد شد که دستگاه های حمایتی باید شهرداری را در این راستا همراهی کنند.

شهردار بیرجند هم چنین به بهره برداری پارکینگ حکیم نزاری در اسفند ماه اشاره کرد و گفت: این پروژه در دهه فجر ۹۸ کلنگ زنی شده که برای پذیرش ۱۰۰ خودرو گنجایش دارد. زیربنای این پارکینگ ۲۸۰۰ متر مربع است که ۱۲ میلیارد تومان برای احداث آن هزینه شده است.

 وی ادامه داد: آسفالت کوچه های اطراف پارکینگ هم به اتمام رسیده و برای محوطه سازی نیز چند مغازه تملیک شده که تخریب آنها انجام خواهد شد .

شهردار بیرجند از افتتاح دیوار یخدان در اسفند ماه خبر داد  و گفت: دیوار یخدان از آثار تاریخی گردشگری بیرجند است که رها شده بود و شهرداری بیرجند با صرف اعتبار یک میلیارد تومانی عملیات بهسازی، تحکیم بنا و پیادهروسازی آن را در دستور کار خود قرار داد.

جاوید افزود: این پروژه هم اکنون آماده بهره برداری است که با این اقدام این اثر تاریخی به پاتوق گردشگری تبدیل خواهد شد و از طرفی از فرسودگی و تخریب آن جلوگیری شد.

وی به افتتاح پروژه بهسازی  و اصلاح میدان شهدا در  اسفندماه اشاره کرد و افزود: در این میدان گره ترافیکی وجود داشت که ابتدا در شورای ترافیک شهرستان و بعد استان اصلاح آن به تصویب رسید و برای اجرا به پیمان کار واگذار شد.

جاوید اعتبار هزینه شده برای این پروژه را یک میلیارد تومان اعلام کرد.

شهردار بیرجند عنوان کرد: در سال 1400 نیز  پارک جنگلی، بزرگترین پارک شهری بیرجند با خدمات رفاهی و تفریحی شامل زمین های بازی،پیست پیاده روی، پیست دوچرخه سواری، فضای نشیمن، فضاهای تجاری، آمفی تئاتر، باغ پرندگان و….  افتتاح خواهد شد.

به گفته وی در صورتی که محدودیت های کرونا برداشته شود 13 فروردین سال 1400 شهروندان خواهند توانست از زیرساخت های ایجاد شده در بخش های مختلف پارک جنگلی استفاده کنند البته این پروژه در اردیبهشت ماه 1400 به بهره برداری رسمی خواهد رسید.

جاوید در ادامه در خواست ایجاد ناحیه  خدمات شهری در منطقه بند دره را از شورا نمود و گفت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم با تاسیس این ناحیه خدمات ویژه ای در بخش حمل پسماند، توسعه فضای سبز و سایر خدمات  به شهروندان ارائه دهیم .

شهردار بیرجند تأکید کرد: در ماه های ابتدایی سال ۱۴۰۰ هم تعدادی دیگر از پروژههای عمرانی شهرداری آماده بهره برداری خواهند بود که به مرور و طبق برنامه زمان بندی مشخص افتتاح می شوند.

جاوید در  پایان  با بیان اینکه یکی از سیاست های شهرداری در این دوره، کلنگ زنی پروژه های قابل بهره برداری در همین دوره بوده است، گفت: پروژه هایی که طی دو سه سال گذشته کلنگ زنی شدند بیشتر آنها به بهره برداری رسیدند و مابقی هم تا پایان سال جاری و بخشی هم در شش ماهه نخست سال آینده به اتمام می رسند.