EN

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

شورای اسلامی شهر و شهرداری بیرجند در این دوره موفق بوده است

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با اشاره به اینکه هیچ سعادتی بهتر از اینکه انسان برای نفع جامعه تصمیم بگیرد و به اجرا درآورد، نیست، گفت: اجمالا هم شورا و هم شهرداری را در این دوره به نسبت موفق می بینیم و در این مدتی که گذشته است اقدامات، مواضع و همکاری‌های خوبی را شاهد بوده ایم.

 به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ حجت الاسلام و المسلمین حاج سید علیرضا عبادی صبح امروز به مناسبت هفته شوراها در دیدار با رئیس، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار بیرجند ضمن تبریک هفته کار و کارگر، روز معلم و روز شوراها اظهار کرد: اصل مسئله ی مشورت و شورا، در مقابل استبداد است.

 وی افزود: در واقع شورا به معنی طلب کارشناسی درست در هر امری است، زیرا هر موضوعی زوایای مختلفی دارد که شخص هرچه قدر هم که دانشمند باشد ممکن است تمامی زوایای آن را نبیند، لذا بیش از آنی که تصمیمی بگیرد و هزینه ای کند، لازم است با دیگرانی که اهلیت دارند مشورت کند تا از مضرات استبداد به رای، پیشگیری شود.

 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: اصل ارزش شورا بر اساس آن است که به یک کارشناسی درست برسد.

  امام جمعه بیرجند ادامه داد: کسی که با دیگران مشورت کند در عقل آنها شریک می شود و دچار اشتباه نمی شود.

 حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: روز شوراها روز پر ارزشی است اما در حد یک چینش ظاهری بیشتر نیست، لذا وقتی به نتیجه می رسد که در باطن، مستبد نباشد.

   وی در ادامه با اشاره به اقدامات شورای شهر و شهرداری بیرجند گفت: بهتر از همه، خود شما و بهتر از شما، خدا می داند که به چه میزان در کارتان موفق بوده اید اما اجمال آن این است که هم شورا و هم شهرداری را در این دوره به نسبت موفق می بینیم و در این مدتی که گذشته است اقدامات، مواضع و همکاری‌های خوبی را شاهد بوده ایم.

 امام جمعه بیرجند خاطر نشان کرد: ما به اقدامات با دید مثبت نگاه می کنیم و از شورای شهر، شهردار و شهرداری بیرجند تشکر می کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان داشت: طبیعتا شما نیز در جلوی راه خود موانعی داشته اید، یعنی ممکن است آنچه که قصد انجام آن را داشته اید صورت نگرفته است که امیدواریم در فرصت باقی مانده بیش از پیش موفق باشید و آنچه به عنوان نمونه برای دوره‌های بعد شورا می گذارید، راهنما باشد تا حداکثر استفاده را در جهت خدمت به این مردم عزیز انجام دهند زیرا هیچ سعادتی بهتر از اینکه انسان برای نفع جامعه تصمیم بگیرد و به اجرا درآورد، نیست.

در ادامه رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند ضمن تبریک ماه مبارک رمضان و هفته شهر و شهروند اظهار داشت: رهنمود ها و نقطه نظرات حضرتعالی همیشه گره گشا برای شورا و شهرداری بوده است.

دکتر تقی زاده در این دیدار از راه اندازی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر بیرجند در سال جاری خبر داد و گفت: امسال مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر بیرجند راه اندازی می شود که این مرکز از نخبگان شهری، متخصصان امور شهری و شهرسازی و کارشناسان متعدد در شاخه‌های مختلف دعوت می کند که یاری‌گر کمیسیون‌های تشکیل شده در شورا خواهد بود.

«ابراهیم تقی زاده» با بیان اینکه بودجه شهرداری بیرجند در سال ۹۶ حدود ۷۰ میلیارد تومان بود که در پایان سال مبلغ ۵۰ میلیارد تومان تحقق یافت، افزود: سهم بودجه عمرانی ۱۵ درصد و سهم بودجه جاری شهرداری ۸۵ درصد بود و همیشه این دغدغه وجود دارد که نسبت متعارفی در سطح بودجه ها داشته باشیم چرا که هر چه بودجه عمرانی افزایش یابد شهرداری پویا‌تر و اقدامات عمرانی در سطح شهر گسترش می یابد.

تقی زاده ادامه داد: اگر شهرداری ها با ۱۵ درصد انتظارات پرسنل شهرداری و هزینه های جاری را تامین کنند و سهم بودجه عمرانی افزایش یابد بیشتر می توانند طرح های عمرانی در سطح شهر اجرا کنند.

وی با بیان اینکه از سال گذشته بودجه عمرانی شهرداری به بیش از ۶۰ درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: یکی دیگر از دغدغه ها کاهش فواصل مناطق شمال و جنوب شهر است که در این راستا سال گذشته میدان سازی میدان ها، احداث پارک ها، اتصال خط انتقال آب از جنوب شهر به شمال شهر، اتصال خط کمربندی، تکمیل خط رینگ دور حلقه شهری و اتصال به جاده سلامت و آسفالت معابر شمال شهر بیرجند را اجرا کرده ایم.

رئیس شورای شهر بیرجند به پروژه های امسال در شهر بیرجند و تکمیل پروژه های نا تمام اشاره کرد و گفت: فاز اجرایی پروژه میدان اجتماعات با وسعت 11 هکتار امسال انجام می شود تا در سال آینده به اتمام برسد و همچنین پروژه در حال اجرای فرهنگسرا و سالن همایش شهر  در پایان نیمه اول سال جاری به بهره‌برداری می رسد.

وی  با بیان اینکه پارک جنگلی با پیش بینی سالن های ورزشی و رفاهی اجرا می شود، بیان کرد: همچنین در سال جاری ادامه اجرای پروژه تفریحی بند دره بیرجند و تکمیل آن در دستور کار است.

افزایش سرانه بودجه شهرداری بیرجند در سال ۹۹

شهردار بیرجند نیز با اشاره به اینکه امسال سرانه بودجه شهرداری بیرجند افزایش یافته است، گفت: تمام معابر خاکی شهر که شبکه زیرساختی در آن کار شده باشد، در سال جاری آسفالت می شود.

«محمد علی جاوید» اظهار کرد: در بین تمامی مراکز استان‌های کشور سرانه بودجه شهرداری بیرجند از همه کمتر و به ازای هر نفر 350 هزار تومان بوده است که با توجه به جمعیت 200 هزار نفری شهر بیرجند بودجه 70 میلیارد تومانی برای شهر تحقق پیدا نمی‌کرد.

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه امسال سرانه بودجه به ازای هر نفر بیش از 900 هزار تومان شده که سرانه استاندارد یک میلیون تومان است، گفت: اکنون شهرداری بیرجند از نظر سرانه بودجه به شاخصی رسیده است که جزو رده‌های اول است و تفاوتی که با افزایش بودجه ایجاد می‌شود در اجرای کارهای زیرساختی، خدماتی، بهداشتی، فضای سبز و است.

جاوید با تاکید بر اینکه افزایش فضاهای رفاهی و تفریحی از مطالبه های عمومی شهروندان از شهرداری بیرجند بود، افزود: تا سال 1396 مجموع فضای پارک‌های بیرجند حدود 250 هکتار بود که در طی این چهار سال 70 هکتار دیگر به این فضاها در شهر بیرجند افزوده شده است.

وی با تاکید بر اینکه تا پایان سال جاری این 70 هکتار پارک آماده بهره‌برداری است و مردم می‌توانند از این فضاها استفاده کنند، ادامه داد: پارک جنگلی با مساحت 40 هکتار ظرفیت این را دارد که مردم در تمام اوقات فراغت، روز و شب با استفاده از زیر ساخت‌هایی که در این فضا آماده شده از آن بهره مند شوند.

شهردار بیرجند در خصوص بند دره بیرجند، تصریح کرد: مجموعه بند دره که 25 سال در اختیار شرکت پویش بود و از 70 هکتار فضای آن 50 هکتار مربوط به منابع ملی بود، نه تنها کاری برای آن انجام نمی‌شد بلکه بیم سودجویی‌هایی از این مکان وجود داشت لذا با پیگیری‌های شورای اسلامی شهر و درخواست از استاندار این مکان به فضایی برای گردشگری و استفاده مردم تبدیل شده است.

جاوید با بیان اینکه در حوزه خدمات شهری، بیرجند پاکیزه‌ترین شهر ایران معرفی شد، گفت: اما در بحث سامان دهی پسماندهای شهری و اختصاص جایگاه 70 هکتاری در جاده شوشود، این کار به صورت سنتی انجام می‌شد و مناسب نبود بنابراین با پیگیری‌های انجام شده دستگاه‌های پردازش را نصب می کنیم تا بحث استفاده از پسماندها را به نحو احسن شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه توسعه پارک‌های محله‌ای به ویژه در مناطق شمال شهر در دست اقدام است و امسال به بهره‌برداری می رسد، ادامه داد: امسال تمام معابر خاکی شهر که شبکه زیرساختی در آن کار شده باشد آسفالت می شود.

شهردار بیرجند بیان کرد: پروژه فرهنگسرای بیرجند یکی از 10 فرهنگسرای برتر کشور است که 35 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع داخلی برای این پروژه هزینه شده است که امسال در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی و نیازمندی‌های فرهنگی شهر به بهره‌برداری می رسد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی پروژه میدان اجتماعات بیرجند از نیمه شعبان امسال آغاز شده که امیدواریم تا سال 1400 به بهره‌برداری برسد، گفت: امسال نیز تمام برنامه‌ریزی و تلاش‌های شورای شهر و شهرداری بیرجند برای  پاسخ‌گویی به مطالبه حقیقی شهروندان و ارتقای شهر از لحاظ زیر ساختی، رفاهی، تفریحی و فرهنگی است.

شهردار بیرجند در پایان این دیدار اظهار داشت: تمام برنامه ریزیها و تلاش مدیریت شهری در راستای مطالبه حقیقی شهروندان و آماده کردن زیرساخت های رفاهی و فرهنگی می باشد که با عنایت، حمایت و درایت حضرتعالی در طول این چند سال به برخی از این شاخص ها رسیدیم .