EN

نگهداری از فضای سبز هزینه های گزافی در بردارد که در نگاه غیر کارشناسی به آن اهمیت داده نمیشود .

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری بیرجند  با اشاره به این مطلب افزود :  این نگهداری شامل نگهداری از فضای سبز شامل آبیاری و عملیات باغبانی چون هرس ، مبارزه با آفات و علف های هرز ، چمن زنی ، کود پاشی و … می باشد .

 

مهندس انصاری افزود: همچنین نگهداری از تأسیسات فضای سبز شهری شامل نگهداری از تأسیسات برق ( چراغ ها ، الکتروپمپ ها ، تابلوهای برق و … ) و تأسیات آب ( شیر آلات ، کنتورها ، آب نماها ، نگهداری از سطح سخت ( ابنیه و پیاده روها و … ) را نیز شامل میگردد .

وی هزینه نگهداری فضای سبز در سال 95 را  بالغ بر 85 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود : سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری با 149 نفر بدنه کارگری نزدیک به 260 هکتار فضای سبز شهری را حفاظت و نگهداری میکند ؛ اما آنچه در این میان باعث سخت شدن کار و افزایش هزینه های نگهداری میشود آسیبی است که به فضای سبز از سوی استفاده کنندگان وارد می گردد .

مهندس انصاری عنوان کرد : خساراتی چون شکستن چراغ ها ، سرقت لامپ ها و کنتورها و شیرفلکه ها ، آسیب رساندن به پایه چراغ ها ، تخریب گل و گیاهان و حتی آسیب رساندن عمدی به درختان از معظلات کار نگهداری در حوزه فضای سبز است ؛ به طوریکه میزان خسارات در سه سال گذشته تاکنون  بیش از 3 میلیارد ریال بوده که از این میزان 400 میلیون  ریال تنها در 4 ماهه نخست سال جاری اتفاق افتاده است .

وی گفت : به موازات شروع فصول گرم سال و استفاده از پارکها ، نشستن بر روی چمن ها برای مردم امری عادی تلقی شده ، غافل از اینکه این عمل چه میزان به فضای سبز آسیب میرساند .

مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز در ادامه تصریح کرد : نشستن بر روی چمن باعث خفگی و فشرده شدن گیاه شده ، دور آبیاری را به تعویق می اندازد و با قراردادن وسایل گرمازا و یا قابلمه داغ بر روی آن باعث مرگ تدریجی گیاه می شویم  .

وی با اشاره به اینکه سازمان با اجرای سکوهای نشیمن ، اجرای پیاده روهایی با سطوح صاف فضای مناسبی جهت رفاه حال شهروندان ایجاد نموده گفت : ولی متاسفانه شاهد استفاده نادرست از این بخش از فضای سبز می باشیم . علاوه بر این سرقت های صورت گرفته لامپ ها ، شیر فلکه ها ، تأسیسات سرویس های بهداشتی و حتی گل های فصلی کاشته شده ، شکستن لامپ ها ، شیشه های پنجره های سرویس بهداشتی ، شکستن شاخه ها و …. خساراتی است که از جانب شهروندان یه فضای سبز وارد میشود .

 وی خاطر نشان کرد هر چند گروه اندکی از استفاده کنندگان موجب این خسارات میشوند ولی ایجاد فرهنگ مراقبت از پارکها و فضای سبز توسط خود مردم کمک شایانی به کاهش هزینه های نگهداری میکند  و این امر موجب میگردد شهرداری و سازمان پارکها بتوانند در بخش های دیگر چون توسعه و زیباسازی فضای سبز برنامه ریزی کنند .