EN

پیشرفت 97 درصدی مرمت باغ و عمارت شوکت الملک

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری بیرجند از پیشرفت 97 درصدی پروژه مرمت و بهسازی باغ و عمارت شوکت الملک (مدرسه شوکتی) در بیرجند خبر داد.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات ‌و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ مهندس علیرضا جهاندیده گفت: باغ و عمارت شوکت الملک بیرجند در فهرست آثار ملی ثبت شده و از بناهای با ارزش اواخر دوره قاجار می باشد.

وی اظهار داشت: این اثر یکی از خانه باغ های تاریخی بیرجند است که در میان چند باغ تاریخی شهر قرار گرفته است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه این بنا در حال تخریب بود تملک آن توسط شهرداری بیرجند انجام و با نظارت عالیه پایگاه میراث فرهنگی شهرستان بیرجند نسبت به مرمت این اثر اقدام گردید.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری از بهسازی ساختمان اصلی در فاز یک این پروژه به متراژ 450متر مربع خبر داد.

جهاندیده با اشاره به اجرای 650 متر مربع باغچه و فضای سبز در این ملک اذعان داشت: 720 متر مربع دیوار چینی و 2200 متر مربع کف سازی در این پروژه انجام شده است.

وی اعتبار هزینه شده برای این پروژه را مبلغی معادل 5 میلیارد ریال دانست و ادامه داد: در مرمت این بنای تاریخی نسبت به اجرای کلیه کارهای سنتی از قبیل گنبدهای آجری، طاق، انواع قوسها و … اقدام شده است.

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهری اصلی ترین مساله در حفاظت از بناهای تاریخی را حفظ معماری آن عنوان کرد و افزود: بافت های تاریخی یکی از ارکان ارزشمند و هویت بخش در شهرها می باشند که عدم توجه به بناهای تاریخی می تواند به نابودی فرهنگ و هویت یک جامعه منجر شود.

جهاندیده اذعان داشت: قرار است این بنا پس از اتمام کار به عنوان موزه شهر در معرض بازدید و استفاده شهروندان قرار گرفته و اسناد و مدارک متعلق به شهر بیرجند از گذشته، در این بنا جانمایی شود.