EN

کميسيون ماده 5 موافقت کرد

پيشنهادات شهرداري براي افزايش صدور پروانه هاي تجاري

با توجه به موافقت کمیسیون ماده 5 از این پس روند تجاری سازی در شهر بیرجند جهشی خواهد بود.

شهردار بیرجند با اعلام این خبر گفت:شهرداری بیرجند برای رفع موانع ساخت و ساز و تجاری سازی در راستای اصلاح ضوابط طرح تفضیلی پیشنهاداتی را به کمیسیون ماده 5 ارائه کرد.

دکتر مدیح با تأیید خبر موافقت کمیسیون ماده 5  با این پیشنهادها توضیح داد: به علت تسهیل در درخواست متقاضیان از این پس تغییر کاربری از مسکونی به تجاری در معابر اصلی شهر و معابر ناحیه ای به راحتی و در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد. وی افزود: از این پس شهرداری می تواند برابر ضوابط اصلاحی در معابر اصلی شهر برای زیرزمین و طبقه همکف به صورت 100 درصد در طبقات ساختمان پروانه تجاری صادر کند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تغییر کاربری تجاری اضافه کرد: این موضوع برای املاک و زمین هایی که در معابر ناحیه ای شهر بیرجند قرار گرفته است نیز امکان پذیر است. دکتر مدیح در این باره تصریح کرد: در گذشته برابر ضوابط فقط امکان 10 درصد تجاری سازی در این معابر وجود داشت اما اینک برابر مصوبات جدید امکان احداث 100 درصد تجاری در همکف به زیرزمین وجود دارد.

شهردار بیرجند درباره گروه سوم ساختمان ها و املاک و زمین هایی که در معابر محله ای نقشه شهر بیرجند واقع شده است گفت: در گذشته در این معابر حداقل 5/17 متر مربع و حداکثر 30 متر مربع امکان استفاده تجاری وجود داشت اما بر اساس ضوابط اصلاحی این موضوع به 50 متر مربع افزایش داده شده است.

وی یادآور شد: در پیشنهادهای شهرداری بیرجند به کمیسیون ماده 5 موضوع تجاری سازی در حیاط ساختمان ها نیز در نظر گرفته شد بر این اساس ارتفاع مجاز در بنای تجاری در این قبیل ساختمان 4 متر خواهد بود.

شهردار بیرجند خبر خوش دیگری نیز برای سازندگان واحدهای آپارتمانی داشت و گفت: با پیشنهاد شهرداری و موافقت کمیسیون ماده 5 در خصوص کاربری های مسکونی و موضوع عقب نشینی پلکانی طبقات نیز حذف شد.

لازم به ذکر است در بحث تغییر کاربری از مسکونی به تجاری اختیارات لازم به شهرداری داده شده و نیازی به ارسال درخواست ها به کمیسیون ماده5 نیست.

شهردار بیرجند با ابراز امیدواری از روند افزایش ساخت و سازها و جهش تجاری سازی در شهر بیرجند با ضوابط جدید گفت: این پیشنهادها با پیگیری های مستقیم استاندار و معاون عمرانی استانداری و نیز مدیرکل راه و شهرسازی استان و همکارانشان در حوزه معماری و شهرسازی و اعضای کمیسیون ماده 5 اجرایی شده که جای تقدیر و تشکر دارد.