EN

رئیس ‌شورای شهر بیرجند: طرح استیضاح شهردار در شورا مطرح نشده است طرح استیضاح شهردار روند قانونی را طی نکرده است

رئیس شورای شهر بیرجند گفت :تاکنون بحث استیضاح شهردار مطرح نشده و آنچه در رسانه‌ها مطرح شد نظر یک عضو شورای شهر می باشد نه مجموعه شورا.
محمودی راد در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره خبر استیضاح شهردار بیرجند گفت :استیضاح شهردار دارای یک روند قانونی است که باید طی شود که تاکنون چنین موضوعی در شورا مطرح نشده است. وی به ماده ۷۳ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شورای اسلامی و انتخاب شهرداران اشاره کرد و گفت: طبق این ماده چنانچه یک یا چند نفر از اعضای شورا به عملکرد شهردار یا عملیات شهرداری اعتراض یا ایرادی داشته باشند ابتدا باید موارد را به صورت مکتوب از سوی رئیس شورا به شهردار اطلاع دهند و در صورت رعایت نشدن مفاد مورد تذکر و اصرار اعضای معترض موضوع به صورت سوال مطرح می شود که در این صورت رئیس شورا سوال را کتباً به شهردار ابلاغ می کند. وی افزود :طبق همین ماده قانونی شهردار موظف است با هماهنگی رئیس شورا حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از تاریخ ابلاغ در شورا حاضر و به سوال و یا سوالات مطرح شده پاسخ دهد وی تصریح کرد: پس از حضور و ارائه پاسخ، بدون حضور شهردار نسبت به قانع کننده بودن آن رای گیری می شود و چنانچه پاسخ شهردار از نظر اکثریت اعضای شورا قانع کننده نباشد موضوع به صورت اخطار توسط رئیس شورا به شهرداری ابلاغ می شود.
وی ادامه داد: چنانچه اعضای شورا برای بار دوم از پاسخ شهردار قانع نشوند در صورت درخواست یک سوم اعضای شورا استیضاح شهردار در دستور کار قرار می گیرد.
رئیس شورای شهر بیرجند همچنین گفت تقاضای استیضاح شهردار باید صریح و دارای موضوع و یا موضوعات مشخص و معین باشد و در اولین جلسه علنی شورا قرائت و به شهردار ابلاغ می شود.
دکتر محمودی راد در پاسخ به این سوال که آیا طرح استیضاح شهردار بیرجند روند قانونی خود را طی کرده است یا خیر گفت:…….

لازم به ذکر است پس از اعلام طرح سوال از شهردار و قانع نشدن اعضا از پاسخ وی طرح استیضاح کلید می‌خورد و شهردار ۱۵ روز فرصت دارد تا در جلسه استیضاح که با هماهنگی رئیس شورا و با حضور اعضا برگزار می‌شود حضور یابد و به سوالات مطرح شده پاسخ دهد. سپس بدون حضور شهردار نسبت به عدم اعتماد رای گیری میشود. بر اساس قانون باید دو سوم اعضا به عدم اعتماد شهردار رای مثبت دهند. بر این اساس شش نفر از نه نفر عضو شورای باید به شهردار رای عدم اعتماد بدهند