EN

بوستان جنگلی کاجستان بیرجند افتتاح شد

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ فاز اول پروژه بوستان بزرگ کاجستان شهر بیرجند طی مراسمی با حضور تعدادی از مسئولین و مدیران استانی و شهرستانی، اعضای شورای شهر دوره پنجم و اعضای منتخب شورای دوره ششم و جمعی از شهروندان برگزار شد.

در این مراسم که پس از بازدید مسئولان از بخشهای مختلف بوستان کاجستان برگزار گردید، ابتدا رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفت: عملیات اجرایی فاز اول پروژه بوستان کاجستان شامل بخش هایی چون پارکینگ خودروها با ظرفیت نزدیک به ۱۰۰۰ دستگاه، زمین ها و فضاهای مختلف ورزشی، شهر بازی، باغ پرندگان، باغ گلها و… طی ۳ سال از سال ۹۷ با تلاش شبانه روزی و قابل تقدیر شهردار و مجموعه شهرداری انجام شد و با توجه به مساحت بالای این بوستان، تعریف و اجرای پروژه های جدید در فازهای بعدی و تکمیل مجموعه برعهده اعضای منتخب شورا در دوره ششم خواهد بود.

دکتر تقی زاده با ذکر اینکه علاوه بر شهروندان، مسافران و میهمانان نیز می توانند از فضا و امکانات بوستان بزرگ کاجستان شهر بیرجند استفاده کنند، افزود: در سال ۹۶ از مجموع ۶۰میلیارد تومان بودجه شهرداری ۱۰ میلیارد تومان به پروژههای عمرانی تخصیص داده شد که این رقم طی ۴سال گذشته به حدود ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده و امسال۶۰ درصد از کل بودجه و اعتبارات شهرداری به پروژه های شهرداری بیرجند اختصاص یافته که تقریبا رقمی استاندارد و قابل توجه است.

 وی اضافه کرد: طی دوره فعالیت شورای پنجم، طرح های شهرداری در کمیسیون های مختلف بررسی و در جلسات شورا مصوب و تامین اعتبار می شد و تمامی بخش های شهرداری در اجرای پروژه ها کمک می کردند و وفاق، همدلی، انسجام و تعامل شورای پنجم با شهرداری و مجموعه مدیران استانی و شهرستانی در پیشبرد اهداف، بسیار مؤثر و راهگشا بود.

دکتر تقی زاده با اشاره به اجرای پروژه های مهم و متعدد در دوره پنجم شورای شهر، از پروژه های فرهنگسرا، بوستان کاجستان، سایت پسماند، میدان اجتماعات و باغ مفاخر به عنوان ۴ پروژه بزرگ و شاخص شورای شهر پنجم و شهرداری بیرجند نام برد.

شهردار بیرجند هم با بیان اینکه در دوره پنجم شورای شهر، شرایط خاصی بر مملکت و جهان حاکم بود، گفت: علاوه بر بحث کرونا که کسادی در همه بخش ها را باعث شد، تحریم ها و رکود ناشی از آن نیز منابع شهرداری ها را به شدت کاهش داد به طوری که حتی حفظ وضعیت موجود و پرداخت به موقع حقوق و مزایای نیروها و پرسنل نیز دشوار شده بود.

دکتر جاوید افزود: در این شرایط وقتی شهرداری بیرجند را تحویل گرفتم، ۶ ماه حقوق و مزایای معوقه نیروها و پرسنل را داشتیم و هر ماه نیز باید 5/12 میلیارد تومان حقوق و مزایا پرداخت میکردیم و لذا حفظ شرایط موجود، تداوم خدمات شهری و استمرار نگهداری فضای سبز و… یک آرزو بود با این حال، شرایط به گونه ای مدیریت شد که ضمن پرداخت معوقات و به روزرسانی حق و حقوق ها و انجام سایر اقدامات روزمره، با تعریف و اجرای پروژه های جدید، از ابتدای تیر ماه تا پایان مردادماه امسال هر هفته یک پروژه را با اعتبار حداقل یک میلیارد تومان از محل منابع داخلی شهرداری به بهره برداری رسانده و خواهیم رساند، ضمن اینکه پروژه های ۳۵ میلیارد تومانی(بوستان کاجستان) و ۲۰ میلیارد تومانی(سایت پسماند) هم داریم.

وی تصریح کرد: در همین دوره، عملیات اجرایی ۱۲بوستان را آغاز کردیم که بیش از ۹۸درصد اعتبارات هزینه شده برای این پروژه ها از محل منابع داخلی شهرداری بود و سعی شد تا پروژه ها را در محلات کم برخوردار اجرا کنیم و لذا ۴ بوستان در مهرشهر، ۲ بوستان در سایت اداری، یک بوستان در کاظمیه، یک بوستان در الهیه و… احداث گردید.

شهردار بیرجند با بیان اینکه فرهنگسرای بزرگ شهر با حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در این دوره احداث گردید، اظهار کرد: ما این ادعا را داریم که بیرجند از تمیزترین شهرهای کشور است و لذا در حوزه خدمات شهری، سایت پسماند را در شهر بیرجند به عنوان نوزدهمین شهر دارای سایت پسماند کشور احداث کردیم.

دکتر جاوید از احداث میدان اجتماعات و باغ مفاخر به عنوان شاه بیت و مهمترین پروژه شهرداری بیرجند نام برد و با ذکر اینکه این پروژه را در ردیف ۱۲ بوستان احداث شده توسط شهرداری بیرجند در این دوره نیاورده ایم، گفت: این پروژه ۱۲هکتار وسعت دارد و به عنوان پروژه ای اجتماعی، فرهنگی، رفاهی و تفریحی، فاز اول آن را تا پایان همین دوره به بهره برداری می رسانیم.

وی با قدردانی از مدیرکل منابع طبیعی استان و سایر مسئولان بابت در اختیار قرار دادن فضای کاجستان، افزود: کاجستان یا همان پارک جنگلی با وجود اینکه از سال ۱۳۵۰ کار درختکاری در آن انجام شده اما در گذشته فضایی متروکه و مخوف داشت و به عنوان تهدیدی در بحث آسیب های اجتماعی مطرح بود و اعتباری برای بهسازی آن تخصیص نیافته بود که با سیاست شورای شهر پنجم و برنامه ریزی شهرداری از دهه فجر سال ۹۷ عملیات اجرایی بهسازی آن را شروع کردیم.

شهردار بیرجند تصریح کرد: ما برای هر پروژه از بین معاونین و روسای سازمان های شهرداری فردی را به عنوان مدیر انتخاب می کنیم تا کار را با برنامه پیش ببرد و پاسخگو باشد و مدیریت پروژه بوستان کاجستان را خود من بر عهده گرفتم و به عنوان مدیر و کارشناس ناظر، ریز اقدامات پیمانکاران و هزینه کرد و.. را رصد می کردم.

وی اضافه کرد: با توجه به موقعیت بوستان کاجستان در کنار بلوار پیامبر اعظم(ص)، بلوار شهدای عبادی و خیابان صنعت و معدن، دسترسی تمام شهروندان به این مجموعه، سهل و آسان است و لذا طرح بهسازی را با هدف فراهم شدن امکان پذیرایی از چندین هزار نفر به مشاور واگذار کردیم.

 

به گفته وی، مساحت کل کاجستان ۵۳ هکتار است که ۴۰ هکتار متعلق به منابع طبیعی بود و در اختیار شهرداری قرار گرفت و ۱۳ هکتار در اختیار نیروی انتظامی و بخش خصوصی قرار دارد و چون نمی خواهیم فضای دیگری در کاجستان ایجاد شود، انتظار داریم و امیدواریم که بتوانیم ۱۳هکتار دیگر را نیز از طریق تهاتر در اختیار بگیریم و فضایی مشابه پارک ملت مشهد و پارک های بزرگ در کلان شهرها برای استفاده شهروندان بیرجندی و مسافران و میهمانان فراهم گردد.

دکتر جاوید همچنین گفت: پیگیر شدیم تا ورودی مناسب و مشخصی را در حاشیه بلوار پیامبر اعظم(ص) با خلق اثری هنری و مهارتی برای بوستان کاجستان ایجاد کنیم و با وجود برخی مباحث و مسایل، مبلغ 5/2 میلیارد تومان به این امر اختصاص دادیم.

وی افزود: کف دریاچه مصنوعی کاجستان، قبلا خاکی بود و با روکش نایلونی در مقطعی مورد استفاده قرار گرفته بود که این روکش در همان سال اول از بین رفته بود و لذا 5/3 میلیارد تومان برای احداث اصولی دریاچه هزینه شد.

شهردار بیرجند اضافه کرد: احداث آیلند مرکزی، ایجاد شهر بازی، باغ پرندگان، زمین ها و فضاهای مختلف ورزشی به تعداد زیاد، پیست دوچرخه سواری، سکوهای نشیمن به تعداد زیاد، آبخوری ها، سرویس های بهداشتی و… از دیگر جمله اقداماتی بود که صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه در شهرداری بیرجند اساسا به دنبال تبلیغات نیستیم، گفت: جا دارد از تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر همکاران سختکوشم در تمامی بخش ها و سازمان های شهرداری بیرجند و همچنین از استانداری و دستگاه های اجرایی و از تمامی مردم شریف شهر بیرجند به خاطر تمام تعاملات و همراهی هایشان، صمیمانه قدردانی نمایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز با قدردانی از شهردار بیرجند و همکارانش و اعضای شورای شهر بیرجند که در این دوره اقدامات شایسته، درخور شأن و قابل توجهی را در راستای خدمت به شهروندان به انجام رساندند، گفت: برخی از پروژه هایی که در این دوره اجرایی شد در سطح ملی است و باید در سطح ملی افتتاح می شد و تمامی این توفیقات حاصل همدلی و همراهی اعضای شورای شهر پنجم و شهردار و تلاش و همکاری معاونین و مدیران و رؤسای سازمان ها و شرکت های اقماری شهرداری بود که امیدواریم در شورای ششم نیز به عنوان یک الگو مورد توجه قرار گیرد.

مهندس فرهادی با ذکر اینکه شهرداری های استان و به ویژه شهرداری بیرجند در اجرای طرحهای مناسب سازی به منظور تحقق مطالبات به حق معلولین نیز پیشگام هستند، افزود: توجه به خواسته های جامعه معلولین، همواره از دغدغههای مدیران و مسئولان استان بوده است و امیدواریم در آینده شاهد گسترش اقدامات در این راستا باشیم.