EN

ناگفته‌های آقای شهردار؛ از بساز بفروش‌های شورای شهر تا کنترل گلوگاه‌های فساد در شهرداری بیرجند

شهردار بیرجند گفت: مشکل برخی پزشک بودن یک شهردار نبود بلکه با تفکراتم مشکل داشتند، من در همان مصاحبه‌ به عنوان گزینه شهردار شفاف گفتم با شهرفروشی مخالفم و اگر شهردار شوم شهرفروشی نمی‌کنم. دو نفر از سه مخالف اصلی بنده در شورای شهر بسازبفروش هستند طبیعی است با من مخالفت کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مهدی بهترین شهردار بیرجند که خود نیز متولد این شهر است و عرق خاصی به این خطه دارد، از خدمات مجموعه شهرداری به مردم می‌گوید.
فارس: آقای شهردار لطفا خودتان را معرفی کنید.
بهترین: مهدی بهترین هستم، متولد ۱۳۴۵ در بیرجند، من یک پزشکم که البته در کسوت شهردار افتخار خدمت به مردم خوب بیرجند را دارم؛ بعد از اینکه دوران دانشگاه تمام شد بلافاصله دوران سربازی‌ام شروع شد و سربازی من هم در بیمارستان ارتش بیرجند بود و بعد از سربازی طرح را در روستاهای اطراف بیرجند گذراندم.
۲۳ سال از خدمتم را در کارهای اجرایی گذراندم
من اولین پزشک ایرانی بودم که در خوسف مشغول به کار شدم، همین خوسفی که در ۳۰ کیلومتری بیرجند است آن زمان پزشک پاکستانی داشت، این از برکات انقلاب است که نه تنها در آنجا بلکه در اقصی نقاط خیلی دورتر از اینجا الان پزشک ایرانی داریم. تقریبا ۲۳ سال از خدمتم را در کارهای اجرایی گذراندم و در این فاصله زمانی که بیرجند استان شد در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۵ از دانشگاه به بهزیستی مامور شدم، اولین معاون توانبخشی بهزیستی خراسان جنوبی شدم که اولین معاونت من به همراه دکتر اخباری بود، ما در دانشگاه مامور به خدمت شدیم و بهزیستی استان را راه‌اندازی کنیم.

فارس: آقای بهترین بفرمایید چه شد شهردار بیرجند شدید؟
بهترین: برای بحث شهرداری ما دو جلسه چهار ساعته برگزار کردیم و از دوستان اصرار بود و از من انکار، چون هم مشکلات شهر را می‌دانستم و هم وضعیت بودجه را و اینکه توان اجرایی شهردار چقدر است؛ به آنها گفتم یک نفر دیگر را پیدا کنید، در نهایت وقتی بحث دولت انقلابی به میان آمد و آقای رئیسی رئیس جمهور شد دوستان مرا در شرایطی قرار دادند که نتوانستم نه بگویم. چون وقتی پای حرف کمک به دولت پیش امد گفتم شاید در این مقطع بتوانم برای مردم کاری انجام دهم این شد که قبول کردم و شدم شهردار.
فارس: در مورد فعالیت شورای شهر و بخصوص شورای چهارم بگویید.
بهترین: اواخر شورای دوم خیلی از معتمدین و ریش‌سفیدهای شهر مراجعه کردند برای شورای شهر کاندیدا شدم اما قبول نکردم، دوره سوم هم به من لطف داشتند که باز هم مقاومت کردم، راستش بعد از مراجعه دوباره در شورای چهارم خیلی مقاومت نکردم. پدر من بازاری است با نزدیک ۸۰ سال سابقه در بازار بیرجند، بنابراین خیلی از بازاریان اصرار داشتند حتما در رقابت‌ شرکت کنم، تصمیم گرفتم ثبت نام کنم، کار چندانی هم نکردم در اصل تبلیغات خاصی نداشتم، ۱۳۹۲ شروع به کار شورای چهارم بود. در آن سال‌ها هزینه تبلیغات من کمتر از سه میلیون شد این را هم بگویم که افردی داشتیم بالای ۱۵۰ میلیون خرج کرده بودند.
در آن زمان شورا 11 نفره بود و با همین سیستمی که خدمتتان عرض کردم دوستان رای دادند و وارد شورا شدیم. شوراها همیشه با توجه به افکار افرادی که وارد آن می‌شوند دچار دودستگی و چنددستگی هستند که موضوعی طبیعی است. ما هم با طیفی که من و چهار نفر دیگر از همکارانی که در آنجا بودیم، مهندس یزدان‌شناس، خانم هلال بیرجندی، حاج آقا عبدالرزاق و خانم حسینی، براساس آبشخور فکری هماهنگ شدیم، ما 5 نفر اقلیت بودیم و 6 نفر اکثریت در مقابل ما؛ در کل شورای خوبی بود.
هر چند فکر می‌کنم هر چقدر جلوتر می‌رویم‌ شوراها از حالت تخصصی و دلسوزی خودشان دور شده‌اند. معتقدم از شورای اول و دوم تا الان هر چقدر جلوتر آمدیم این موضوع کم‌رنگ‌تر شده است. تخصص کمتر شده و اغلب اعضا به مسائل صنفی و جناحی روی آورده‌اند که برای شورا یک آفت است، مردم باید درک کنند که این آفت‌ها آسیب‌شناسی شود.
تا قبل از اینکه شهردار شوم هشت سال پیوسته در سیستم شهرداری کار می‌کردم. با مشکلات و معضلات آن آشنا بودم، زوایای پنهان و آشکار شهر را می‌دانستم، خیلی از این مشکلات برای من مشخص بود، وقتی شهردار شدم دیگر زمان را برای شناسایی مشکلات شهر از دست ندادم، از همان هفته اولی که شهردار شدم می‌دانستم بیرجند چه مشکلاتی دارد و باید چکار کنیم، این به واسطه حضور هشت ساله در بدنه شورای شهر و شهرداری بود.
فارس: چرا بعد از اتمام شورای چهارم دیگر در شورای بعدی ثبت نام نکردید؟

بهترین: راستش در شورای چهارم خیلی اذیت شدم، ما آمده بودیم کار کنیم ولی مسائل حاشیه‌ای باعث اذیت من شد، نابسامانی‌ها، رانت‎‌‌ها و تصمیم‌گیری‌های نادرست را می‌دیدم و همه اینها روی من فشار می‌آورد و به همین خاطر شورای چهارم که تمام شد دیگر برای شورای شهر ثبت‌نام نکردم.
علیرغم لطفی که مردم به من داشتند و هنوز هم دارند از آنها عذرخواهی کردم و گفتم دیگر نمی‌توانم در شورای پنجم باشم، در این دوره به عنوان کارشناس در خدمت مردم بودم اما علیرغم درخواست گروه‌های مردمی و انقلابی برای شورای ششم ثبت‌نام نکردم.

فارس: آقای شهردار، از وضعیت مالی شهرداری بیرجند بگویید، شرایط به چه صورت هست؟
بهترین: درآمدهای شهرداری شامل چند بخش است: یکی عوارض که معمولا شورای شهر هر سال در دفترچه عوارض آن را تعیین می‌کند، تعرفه هست و موارد سرمایه‌گذاری و… کمک‌های دولتی که تقریبا روی آن حسابی باز نمی‌کنیم را هم باید در نظر بگیریم. این اعتبار مبلغ بسیار اندکی است و معمولا به آن به عنوان جنبه کمکی نگاه می‌کنیم.
در بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۱ بستیم تقریبا ۴۰۰ میلیارد تومان چیزی که برای هزینه‌های دولتی در نظر گرفتیم در کل بودجه کمتر از یک تا دو درصد است. عوارض و تعرفه هم که هر سال شورای شهر مصوب می‌کند براساس تورم رسمی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند حدود ۲۵ درصد. یعنی هر چه تورم بالا می‌رود تعرفه و عوارض هم بالا می‌رود و خیلی روی آن نمی‌توانیم حسابی باز کنیم. کمک‌های مردمی هم با توجه به اقتصاد مردم خیلی کم است. فقط قسمت سرمایه‌گذاری می‌ماند.
با هدف فسادستیزی وارد شهرداری شدم
من وقتی وارد شهرداری شدم با سه محور شهرداری ارزشی، عدالت محور و فسادستیز وارد شدم این سه موضوع را نصب‌العین قرار دادم و تا الان هم به آن پایبندم. سعی کردیم شهرداری را به سمت ارزشی پیش ببریم و فضای ارزشی و انقلابی را حاکم کنیم و عدالت‌محور باشیم.
زمانی که در شورای شهر بودم به صحن علنی شورا پیشنهاد دادم ۶۰ درصد بودجه عمرانی را در شمال شهر هزینه کنیم و ۴۰ درصد را در جنوب شهر تا عقب‌افتادگی تاریخی شمال شهر و فاصله طبقاتی شمال با جنوب شهر را از بین ببریم. خوشبختانه این دفاع مصوب شد و الان که شهردار هستم به همان موضوع پایبندم. بودجه من ۶۰ درصد در شمال شهر هزینه می‌شود و ۴۰ درصد جنوب شهر.

فارس: روند اجرای این مصوبه در حال حاضر به چه صورت است؟
بهترین: ما الان داریم این موضوع را اجرا می‌کنیم پنج تا پارک در حال احداث است که سه مورد آن در شمال شهر ساخته می‌شود. پروژه‌های پیاده‌روسازی و عمرانی اغلب در شمال شهر هستند نه اینکه در جنوب شهر کار نمی‌کنیم اما با درصدی که عرض کردم چون معتقدم ما باید تفاوت در این دو بخش را به حداقل برسانیم.
جلوی شلخته‌گی‌های مالی را گرفتیم
الان ساخت و سازها خیلی کم شده است البته نه در بیرجند که در کل کشور افت ساخت و ساز داریم.
منابع اصلی شهرداری‌ها از ساخت و سازهاست که البته ما در ساخت و سازها هم جلوی تخلفات را گرفتیم. گفتیم طرح تفصیلی هر چقدر قانون عنوان می‌کند باید اجرا شود.
مردم از اینکه شهر فروشی کنیم آسیب می‌بینند با این کار سرانه‌های خدماتی شهر از بین می‌رود. فرض کنید در یک کوچه ساختمان سه طبقه مجوز دارد فرض کنیم در یک طبقه خلاف کند و با یک واحد؛ در یک واحد اضافه حداقل یک خانواده پدر و مادر و دو فرزند ساکن می‌شوند، این یک واحد را ضربدر خانه‌هایی که در آن کوچه هستند بکنید ضربدر محله کنید و شهر. تصور این است یک واحد ساختمان است و شما چرا اینقدر مخالفت می‌کنید! اما این یک واحد نیست یک خانواده است. یک خانواده چهار نفره که فرزندشان بلافاصله به سن آموزش که رسید از من شهردار مدرسه و فضای آموزشی و خدماتی می‌خواهد.
افزایش درآمدهای پایدار شهرداری
بنده با سابقه‌ای که داشتم اولین کاری که کردم این بود که به سمت درآمدهای پایدار رفتیم، مثلا سرمایه‌گذاری‌هایی که شهرداری می‌تواند انجام دهد. الان هفته‌ای نیست در روزنامه‌های کثیرالانتشار بیرجند آگهی مناقصه یا مزایده از شهرداری نداشته باشیم. این نشان‌دهنده پویایی شهرداری است و اینکه ما به سمت سرمایه‌گذاری رفتیم.
فارس: وضعیت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شهرداری بیرجند چطور است؟
بهترین: خوشبختانه حقوق و مزایای پرسنل را یک هفته مانده به آخر ماه پرداخت می‌کنیم معمولا ۲۴ یا ۲۵ هر ماه، چون به سمت درآمد پایدار رفتیم، علاوه بر آن، پروژه‌های عمرانی‌مان را هم انجام می‌دهیم. در حال حاضر ۲۰ پروژه عمرانی کوچک و بزرگ در شهر فعال است.
فارس: بسیاری از کارشناسان معتقدند شما نگاه زیربنایی به حوزه شهری و پروژه‌‎‌‌ها دارید بعد از یک سال، مردم انتظار دارند کارهایی که انجام دادید به ثمر بنشیند. چه پروژه‌‎هایی در شهرداری انجام داده‌اید؟

بهترین: بیرجند از لحاظ درجه‌بندی شهرداری درجه ۱۰ محسوب می‌شود، ما ۱۱ تا ۱۲ درجه داریم. البته خوشبختانه اواخر ماه گذشته به دلیل اینکه توانستیم بودجه خودمان را افزایش دهیم و امکانات بیشتری داشته باشیم تقاضا دادیم درجه شهرداری بیرجند به ۱۱ ارتقا پیدا کند.
ارتقاء مدیریت پسماند شهرداری به سازمان
اداره مدیریت پسماند را با هماهنگی استانداری و وزارت کشور به سازمان مدیریت پسماند ارتقا دادیم. الان بیرجند «سازمان مپ» دارد هر چقدر این درجه‌ها بالاتر برود اعتبارات و امکانات بیشتری را می‌توانیم جذب کنیم. هفت سازمان داشتیم که تبدیل به هشت سازمان شد. دو تا هم شهردار داریم شهردار منطقه یک و دو که اگر این‌ها را جمع‌بندی کنیم در شهرداری بیرجند ۱۷ حوزه داریم.
از این ۱۷ حوزه ما یک معاون عمرانی داریم و یک رئیس سازمان عمرانی یعنی این دو شاخه تخصصی وضعیت عمرانی شهر را رقم می‌زنند. ۱۵ زیرشاخه شهرداری بیرجند عمرانی نیستند. قانونگذار آنها را خیلی دقیق تشخیص داده، ۱۵ درصد کار شهرداری بیرجند عمرانی است و ۸۵ درصد عمرانی نیست و مربوط به حمل و نقل، مسائل فرهنگی و اجتماعی، فضای سبز و آرامستان است.
بنده می‌خواهم این موضوع را برای آن‌هایی که می‌گویند چرا یک پزشک شهردار شده روشن کنم، ۱۵ درصد کارهای شهرداری عمرانی است و ۸۵ درصد عمرانی نیست یعنی کار شهردار فقط گچ و سنگ و سیمان و آسفالت نیست.
ما یک معاونت عمرانی داریم و یک سازمان عمران، مابقی شاخه‌های دیگر هیچ ربطی به مسائل عمرانی ندارد. یعنی مدیریت شهری تولید گچ و سیمان و آسفالت و بالا بردن دیوار و ساختن بنا نیست. در نظام ما قانونگذار این موضوع را فراتر دیده، شهرداری به عنوان متولی مسائل فرهنگی و اجتماعی مردم است. چیزی که در شهرداری ما حلقه مفقوده است.
براساس رقم، عدد و بودجه صحبت می‌کنیم
۴۰ سال است همه شهرداران ما مهندس بودند، خب الان ما در این وضعیت هستیم. در آن زمان کارهای اجتماعی و فرهنگی ما بسیار کمرنگ بود که ما در این دوره آن را پررنگ کردیم و کنار پروژه‌های عمرانی به ریل اصلی مدیریت شهری برگشتیم.
فارس: شما امسال در آسفالت‌ریزی خیابان‌ها اتفاق خوبی را در شهر رقم زدید در این خصوص بیشتر بفرمایید.
بهترین: بله شکر خدا، امسال بالغ بر ۳۰۰ هزار متر مربع آسفالت‌ریزی در شهر داشتیم که یک رکورد است. با این میزان آسفالت‌ریزی ۴۰ درصد از سال قبل جلوتر هستیم.
در بحث آسفالت ۱۴۰۰ تن قیر رایگان گرفتیم. تقریبا در ۱۰ سال گذشته یک مثقال قیر رایگان به مراکز استان‌ها داده نشده است. تخصیص قیر از کرامات دولت خدمتگزار است وقتی محدودیت‌ها و محرومیت‌ها را گفتیم علاوه بر بیرجند شهرهای دیگر هم قیر رایگان گرفتند. هر تن قیر بالای ۱۵ میلیون تومان است و این نشان از توجه دولت و البته عملکرد خوب ما در جذب اعتبارات دارد.
در حال حاضر در ارتباط با قیر هیچ کمبودی نداریم در صورت اتمام نیز بلافاصله خریداری خواهیم کرد.
فارس: به نظر شما بزرگترین مشکل بیرجند چیست و چه کاری باید برای رفع آن انجام گیرد؟
بهترین: آن چه من از تجربیاتم در شورای شهر و شهرداری فهمیدم این است که زیرساخت‌های بیرجند مشکل دارد. در حال حاضر حدود ۲۰ پروژه در سطح شهر داریم با ۱۰۰ میلیارد تومان، اما آن چیزی که هدف من است و می‌خواهم انشاءالله انجام دهم تقویت زیربنای شهر است.
برای اولین بار در تاریخ آتش‌نشانی بیرجند ست لباس غواصی گرفتیم. متاسفانه هر ساله در بندهای اطراف موارد غرق‌شدگی داشتیم و آتش‌نشانی هم امکانات رفتن زیر آب برای کمک را نداشت. در حال حاضر ست کامل لباس غواصی و قایق کف آلومینیومی ۱۲ نفره خریداری کرده‌ایم و از همه مهمتر دوره آموزشی غواصی و کمک در آب‌های کدر را توسط فدراسیون بین‌المللی برگزار کردیم به طوری که ۱۰ نفر از آتش‌نشان‌های ما دوره غواصی در آب‌های کدر را گذرانده‌اند.
نکته مهم اینکه آتش‌نشانی بیرجند تقریبا کل استان را پوشش می‌دهد. برای اولین بار توانستیم آتش‌نشانی را به لباس‌های ضد شیمیایی مجهز کنیم. یعنی الان اگه خدای نکرده مشکل شیمیایی ایجاد شود آمادگی مقابله با آن را داریم. چهار دست لباس فول فیس ماسک خریدیم که آتش‌نشان می‌تواند وارد حادثه شیمیایی شود، در این زمینه چند میلیارد هزینه کردیم تا در مواقع حساس جان شهروندان را نجات دهیم. الان هم در حال خرید و تجهیز یک خودروی آتش‌نشانی هستیم، هزینه‌ای که برای این موارد صرف شده به اندازه ساخت یک پارک است.
فارس: در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی چه اقداماتی داشتید؟
بهترین: استاندارد ناوگان اتوبوسرانی ۶ تا ۸ سال است اما عمر اتوبوسرانی بیرجند ۱۳ سال یعنی بیش از دو برابر عمر استاندارد که منجر به دودزایی و صرف هزینه می‌شود.

هر دستگاه اتوبوس خصوصی شهرداری بیرجند ماهانه ۲۰ میلیون تومان یارانه پرداخت می‎کند. چون برای این اتوبوس‌ها صرفه اقتصادی ندارد که داخل شهر با تعداد کم مسافر تردد کنند فشار روی مردم را کم کردیم یعنی بلیط قیمت واقعی بلیط‌ها حداقل بالای ۲۸۰۰ تومان است که ما کمتر از نصف آن را از مردم دریافت می‌کنیم. خوشبختانه دولت سال گذشته به بخشی از تعهداتش عمل کرد و مقداری از سهم خودش را پرداخت کرد، با این اتفاق پنج دستگاه اتوبوس از محل کمک‌های وزارت کشور به بیرجند اختصاص یافت.
فارس: این پنج دستگاه برای کمک به بهبود ناوگان عمومی بیرجند کافی بود؟
بهترین: خیر، به همین دلیل در وزارتخانه رایزنی کردیم و توانستیم ۵ دستگاه اتوبوس را به ۱۵ دستگاه افزایش دهیم. قیمت هر دستگاه اتوبوس معادل ۵ میلیارد تومان است. از ۱۵ مورد درخواستی در دو ماه گذشته ۱۰ دستگاه خریداری شده است، ماه گذشته ۱۳ میلیارد به ایرانخودرو برای ۱۰ دستگاه پرداخت کردیم که در حال حاضر سه دستگاه آن به نام بیرجند پلاک خورده و چند روز آینده وارد شهر می‌شود.
اضافه شدن ۱۵ دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری
در همین موضوع ۱۵ دستگاه اتوبوس هر کدام با ۵ میلیارد، ۷۵ میلیارد تومان به نفع بیرجند شد. این اتوبوس‌ها آخرین اتوبوس‌های مرسدس بنز هستند و امکانات کاملی دارند.

فارس: در ارتباط با احداث مراکز رفاهی و فرهنگی در بیرجند هم آیا کاری شده؟
بهترین: ما در خراسان جنوبی و بیرجند در ارتباط با مراکز رفاهی و فرهنگی کمبود داریم. تقریبا در کل استان شهربازی و پارک آبی مناسب و در شان مردم نداریم. یک شهر بازی خیلی قدیمی در تپه‌های صیاد داریم که به‌روز نیست و مردم هم خیلی راغب به استفاده از آن نیستند، امیدواریم بتوانیم در این زمینه هم کار کنیم چیزی که ما در شهرداری در نظر گرفتیم کارهای زیرساختی به موازات پروژه‌های عمرانی است که آنها را انجام دهیم.
فارس: آقای شهردار اشاراتی در حوزه برنامه‌های فرهنگی داشتید، چه مقدار در حوزه فرهنگ برنامه‌ریزی کردید و چه اقداماتی انجام دادید؟
بهترین: یکی از رویکردهای زیرساختی ما در شهرداری، فرهنگی ـ اجتماعی است بنابراین اولین کاری که انجام دادم سازمان فرهنگی را به معاونت فرهنگی ارتقا دادم که در حد معاون شهردار اختیارات و بودجه داشته باشد
بودجه فرهنگی سال ۱۴۰۱ به نسبت ۱۴۰۰ میزان ۵۰۰ درصد رشد داشته یعنی در سال ۱۴۰۰ و در دوران شهردار قبلی بودجه فرهنگی ۲۵۰ میلیون تومان بود ما در سال ۱۴۰۱ آن را به یک‌میلیارد و ۲۵۰ میلیون افزایش دادیم و قطعا در آینده رشد خواهد داشت.
افزایش بودجه فرهنگی شهرداری
با این اقدامات ما در عمل حرف از فرهنگ زدیم نه اینکه فقط ادعای فرهنگ داشته باشیم. واقعیت این است در این شهر و استان متولی فرهنگی زیاد داریم، شاید شهرداری در داخل آن‌ها خیلی به چشم نیاید اما اگر در مناسبت‌های ملی و مذهبی خدمات شهرداری بیرجند را از دل شهر بیرون بکشید چیز دیگری نمی‌بینید. یعنی الان در امور فرهنگی شهر ما میدان‌دار هستیم. به دلیل اینکه احساس می‌کنیم عقب‌افتادگی‌هایی را در سطح فرهنگ داشتیم و داریم و توجه به این امر را رسالت خودمان دانستیم .
باز شدن قفل فرهنگسرای بیرجند با اجرای برنامه‌های فرهنگی
سال گذشته باالغ بر ۴۰ جشن در فرهنگسرای بیرجند برگزار کردیم. همان فرهنگسرایی که قبل از آمدن من می‌گفتند «فرهنگسرا قفل است»! ما در آن را به روی مردم باز کردیم. اولین مناسبت هم دهه فجر پارسال بود که هر شب جشن انقلاب برگزار می‌کردیم. با وجود کرونا و محدودیت‌ها جشن‌ها با رعایت فاصله اجتماعی برگزار شد مردم هم واقعا استقبال کردند، کار بی‌نظیری بود با وجودی که تبلیغی هم انجام نداده بودیم و فقط در فضای مجازی عنوان کردیم این ۱۰ شب جشن برقرار است مردم حضور چشمگیری داشتند.
برای این جشن‌ها از هنرمندان بومی استفاده کردیم. بعد از آن هم جشن‌ها ادامه پیدا کرد به خصوص در پارک‌ها، در ماه مبارک رمضان ۳۰ شب با همکاری برخی ارگان‌ها برنامه داشتیم، برنامه ما در شمال و جنوب شهر پراکنده بود تا مردم احساس نکنند برای جشن باید حتما در پارک توحید حضور داشته باشند.
فارس: در ارتباط با حوزه پسماند هم برایمان توضیح دهید، این پروژه سال گذشته افتتاح شد، الان در چه مرحله‌ای قرار دارد و چشم انداز شما چیست؟
بهترین: الان یک خط تفکیک زباله ۱۵۰ تنی در بیرجند آماده به کار داریم، دهه فجر سال گذشته تست سرد آن را افتتاح کردیم. این بخش فقط تفکیک زباله را انجام می‌دهد که وقتی چرخه تکمیل شود در کنار بازیافت زباله تولید کمپوست خواهیم داشت یعنی زباله تر تبدیل به کود می‌شود.

دفن زباله= دفن ثروت
الان ۷۰ درصد زباله دفن می‌شود و ۳۰ درصد بازیافت، ما هر روز داریم ثروت این شهر را دفن می‌کنیم اگر این اتفاق تکمیل شود این رابطه برعکس می‌شود یعنی ۷۰ درصد بازیافتی داریم و ۳۰ درصد دفن. این ۷۰ درصد هم تبدیل به کمپوست خواهد شد یعنی بهترین کودی که در کشاورزی استفاده می‌شود.
فارس: ما این حجم از زباله در شهر داریم که سامانه همیشه پاسخگوی آن باشد؟
بهترین: روزانه به طور متوسط ۱۱۰ تا ۱۵۰ تن زباله در بیرجند تولید می‌شود. الان ظرفیت کارخانه ۱۵۰ تنی ما تکمیل است و می‌تواند فعالیتش را آغاز کند.
راستش دل من زمانی آرام می‌گیرد که این چرخه کامل شود یعنی زباله تفکیک و کمپوست تولید شود، این روند برای شهرداری درآمد الی‌الابد ایجاد خواهد کرد. «زباله» ثروت همیشگی شهرداری است و تا زمانی که شهر هست زباله هم وجود دارد.
در حال حاضر زباله‌گردها در حال جمع‌آوری طلای کثیف هستند، افرادی که پشت صحنه زباله‌گردها هستند و آنها را مدیریت می‌کنند این زباله‌ها را کامیون به کامیون از بیرجند خارج می‌کنند. اغلب افراد زباله‌گردی که تا کمر در سطل زباله خم می‌شوند و شما گاهی عکس آنها را در اینترنت می‌بینید گروه مدیریت شده‌ای هستند که در بین آنها تک و توک افراد نیازمندی پیدا می‌شود.

فارس: آقای بهترین، یکی از مسائل مهم شمال شهر معضل تکدی‌گری است می‌فرمایید برای این افراد چه برنامه‌ای دارید؟
بهترین: بیرجند تنها مرکز استانی است که گرمخانه نداشت، خیلی از افراد متکدی یا معتادان متجاهر جا و مکانی نداشتند، برخی از آنها یا زیر پل می‌خوابیدند و برخی دیگر در دخمه‌هایی که با دست در تپه‌های ۱۷ شهریور کنده بودند زندگی می‌کردند. من به دلیل اینکه چرا از آغوش خانواده دورافتادند کاری ندارم، اینکه چرا معتاد شدند ولگرد شدند و یا دزد شدند کاری ندارم، الان ما با فردی مواجه هستیم که همشهری ما هستند و در این شب‌های سرد جایی برای زندگی ندارند.
یکی از دغدغه‌های من این بود که چرا بیرجند باید تنها جایی باشد که گرمخانه ندارد؟ بنابراین بلافاصله دستور راه‌اندازی گرمخانه را دادم، شکر خدا مکانی که به جرات می‌گویم در حد هتل سه ستاره است ایجاد شد، جایی بسیار مرتب، بهداشتی، دارای حمام با سه وعده غذای گرم.
ایجاد مرکز گرمخانه ثابت برای معتادان متجاهر
با این اقدام حضور متکدیان یا معتادان متجاهر سر چهارراه‌ها را کمتر می‌بینید چراکه توانسته‌ایم برای آنها یک مکان شبانه‌روزی ایجاد کنیم.
۲۴ ساعته کردن یک مرکز نیروی سه شیفت می‌خواهد با اعتبار و تأمین نظم و مسائل دیگر همه اینها با صرف هزینه‌های گزاف محقق شده است. ما سال گذشته ۱۸۰ نفر مراجعه‌کننده به این مرکز داشتیم. ۳۰ نفر مقیم دائم هستند یعنی گرمخانه محل زندگی آنها شده است.
پائین آمدن آمار سرقت
این را هم بگویم از وقتی گرمخانه افتتاح شده آمار سرقت شهرستان به صورت معناداری کاهش پیدا کرده. آمار سرقت در آرامستان بیرجند هم 15 درصد کاهش داشته. ضمن اینکه در شهر چهره زشت تکدی‌گری را به صورت عریان نمی‌بینید. بنده به مسئول گرمخانه تأکید کردم این تصور ایجاد نشود چون این افراد معتاد هستند باید رفتار دیگری با آنها شود، اینها مهمان ویژه شهردار هستند و در حد خودشان باید پذیرایی شوند که الحمدالله این کار در حال انجام است، خودم هم کار را تحت کنترل دارم و از این بابت خیلی خوشحالم.

فارس: آقای شهردار بفرمایید در حوزه خدمات شهری بیرجند در حال حاضر چه معضلاتی وجود دارد و چه برنامه‌هایی برای حل آنها دارید؟
بهترین: بزرگترین برنامه‌ای که ما داریم تفکیک زباله از مبدا است که با فرهنگسازی توسط رسانه‌ها باید انجام بگیرد.
باید پسماندهای تر و خشک را از هم جدا کنیم. در مرحله اجرای این طرح هستیم. لایحه آن تقدیم شورای شهر شده و کارهای کارشناسی آن هم انجام شده است، طرح اشکالاتی داشت که برطرف کردیم و فکر می‌کنم به زودی سامانه و پیمانکار آن مشخص شود.
فارس: سوالی هم بپرسیم در مورد ترافیک شهری؛ برای ترافیک خیابان طالقانی و مدرس و معلم و… چه اقداماتی انجام دادید؛ آیا شاهد اتفاقاتی در این زمینه خواهیم بود؟
بهترین: ترافیک شهر حتما باید علمی بررسی شود، اینکه ما نسخه‌های وصله پینه‌ای را برای ترافیک بپیچیم کارساز نیست. خوشبختانه طرح جامع ترافیک شهر، مرحله تصویب شهرستانی و شورای ترافیک استان را پشت سر گذاشته و در حال حاضر در شورای عالی تهران منتظر تصویب نهایی است.
پیمانکاری که این کار را انجام داده بود یکسری معوقات داشت که در مدیریت شهرداران قبلی پرداخت نشده بود، ما با شرکت مشاور تسویه حساب کردیم. منتظر تصویب تهران هستیم که برای اجرا به بیرجند برگردد. در طرح جامع ترافیک کل شهر را با هم دیدیم. خیابان طالقانی و مدرس را جداگانه ندیدیم و بازار و خیابان جمهوری را جداگانه، همه اینها مثل یک زنجیر به هم وصل هستند.

تعریض خیابان طالقانی یا تعریض خیابان مدرس مشکل حادی را از بیرجند حل نخواهد کرد. علم ترافیک روز دنیا به سمت این می‌رود که خیابان‌ها را کوچک کنیم. هر چقدر خیابان را بزرگ کنیم آن را به یک پارکینگ بزرگتر تبدیل می‌کنیم. برای تعریض هزاران میلیارد تومان باید هزینه کنیم که بودجه‌ شهرداری اجازه این کار را نمی‌دهد؛ بودجه کل شهرداری بیرجند ۴۰۰ میلیارد تومان است آن وقت ما چند هزار میلیارد باید برای آن هزینه کنیم، از کجا بیاوریم؟

فارس: آقای شهردار برنامه شما برای مقابله با مفسده‌های مالی و مشکلات مربوط به پروانه‌های ساخت و ساز چیست؟ در این زمینه چه کارهایی انجام داده‌اید؟
بهترین: یکی از محورهای کاری ما فسادستیزی بوده و هست. معتقدم مردم ما هیچ گاه از اجرای قانون ناراضی نیستند بلکه از تبعیض ناراحت هستند چرا در شهرداری یک شهروند محترم به قانون احترام می‌گذارد و سه طبقه می‎سازد، اما همسایه‌اش چهار طبقه می‌سازد و یک طبقه خلاف می‌کند و…
برای یک شهردار خیلی راحت است چشمش را روی خلاف‌ها ببندد با این استدلال که در کمیسیون ماده ۱۰۰ جریمه می‌شوند و این کمیسیون هم به عنوان یک دستگاه پولساز برای شهرداری پول چاپ‌ کند. راحت‌ترین کار همین است که متاسفانه این موضوع عرف شده بود، کمیسیون ماده ۱۰۰ دستگاه پولساز  شهرداران در همه ادوار بود. من اما این عقیده را نداشتم، زمانی هم که نماینده مردم در شورای چهارم بودم مرتب اعتراض می‌کردم، البته حرفم به جایی نمی‌رسید ولی حالا که شهردار شدم حجت بر من تمام است. جلوی این موضوع را گرفتیم و گفتیم طرح تفضیلی و قانون هر چه می‌گوید همان باید اجرا شود مگر در شرایط خاص و بسیار نادر که در کمیسیون ماده 5 بررسی می‌شود.
من با گلوگاه‌های فساد در شهرداری آشنا بودم، زمانی نماینده شورا در کمیسیون معاملات شهرداری بودم و می‌دانستم گلوگاه‌های فساد در شهرداری اینجاست. در کمیسیون معاملات، معاملات چند میلیاردی در شهرداری انجام می‌شود، یکی از آنها کمیسیون‌ ماده ۱۰۰ است که ما ترکیب اعضای آن را تغییر دادیم، برای اینکه زمینه‌ فساد را کم کنیم خیلی از کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ را همزمان برگزار می‌کنیم و پرونده‌ها را به صورت رندوم در اختیار اعضای کمیسیون قرار می‌دهیم  بنابراین اشخاص نمی‌دانند پرونده زیر دست چه کسی قرار می‌گیرد.
فارس: در ارتباط با این موضوع هجمه‌های زیادی علیه شما شد، چون خیلی‌ها مستقیما نمی‌توانستند نارضایتی خود را از مقابله با فساد نشان دهند از راه‌های دیگری وارد شدند، در این خصوص نظری ندارید؟
بهترین: بله درست است، مشکل برخی پزشک بودن یک شهردار نبود بلکه با تفکراتم مشکل داشتند، من در همان مصاحبه‌ به عنوان گزینه شهردار شفاف گفتم با شهرفروشی مخالفم و اگر شهردار شوم شهرفروشی نمی‌کنم. دو نفر از سه مخالف اصلی بنده در شورای شهر بسازبفروش هستند طبیعی است با من مخالفت کنند.
راحت و شفاف به مردم می‌گویم که وقتی جلوی خیلی از خلاف‌های بساز و بفروش‌ها را گرفتم از من عصبانی شده‌اند و با یک سناریوی دیگر به من حمله می‌کنند.
فارس: اگر اجازه بدهید این صحبت‌ها را تلطیف می‌کنیم تا مبادا به آقایان بربخورد!
بهترین: نه نیازی نیست، من این حرف‌ها را قبلا هم مطرح کرده‌ام و باز هم لازم باشد تکرار می‌کنم و  حاضرم آن را ثابت کنم.
وقتی بنده جلوی خلاف بساز بفروش‌هایی ایستاده‌ام که از این کار، میلیاردی سود می‌بردند و الان دریچه این سود بسته شده باید هم عصبانی باشند، حرف یک تومن و دو تومن و صدتومن نیست، ببینید شما وقتی یک طبقه خلاف میسازید با متری حداقل بیست میلیون، هر واحد ۱۰۰ متری را حساب کنیم نزدیک سه یا ۴ میلیارد می‌شود؛ چقدر خلافی به شهرداری می‌دهند؟ ۳۰۰ میلیون. حالا در طول سال دو واحد درست کنند شش میلیارد تومان می‌شود، من و شما کارمند دولت هستیم و من سی سال برای دولت خدمت کردم در تمام طول این سال خدمت پزشکی من رو هم روی آن بگذارید به اندازه یک واحد ساختمان کار نکردم.
فارس: جناب آقای شهردار ممنون از وقتی که در اختیار قرار دادید، اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.
بهترین: من هم از شما سپاسگزارم، بعد از این مصاحبه دو ساعته باید عرض کنم ما هنوز درباره یک دهم کارهایی که انجام دادیم صحبت نکردیم. اما امیدوارم اقداماتی که انجام شده و خبرهای خوبی که به مردم عزیز دادم مایه ایجاد فضای امید و نشاط بیشتر در شهر باشد