EN

اعلام آمادگی شهردار بیرجند برای حضور در پویش حمل و نقل پاک

اعلام آمادگی شهردار بیرجند برای حضور در پویش حمل و نقل پاک

شهردار بیرجند برای حضور شهرداری در پویش حمل و نقل پاک اعلام آمادگی کرد.

 به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ مهندس محمد علی جاوید روز گذشته در جلسه مشترکی با مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، گفت: رئیس سازمان محیط زیست کشور از بیرجند به عنوان تمیزترین شهر ایران یاد کرده که امیدواریم علاوه بر افتخار کسب این عنوان در بحث پسماندها بتوانیم در زمینه هوای پاک و آلودگی های صوتی نیز به این شاخص دست یابیم.

وی با اشاره به اجرای دو و نیم کیلومتر پیست دوچرخه در مسیر پارک نشاط ادامه داد: بزرگترین پیاده راه شهر بیرجند نیز عملیات اجرایی آن با حمایت شورای اسلامی شهر از ابتدای سال جاری آغاز شده است.

شهردار بیرجند اذعان داشت: رهایی از چالش آلودگی هوا تنها با گسترش حمل و نقل پاک و انسان ممکن است.

جاوید یادآور شد: به موازات انجام برنامه ریزی لازم برای ورود به پویش حمل و نقل پاک می بایست زیر ساخت های مورد نیاز و پروژه های عمرانی لازم نیز ایجاد شده و فرهنگ سازی مناسب در راستای فراگیر شدن حمل و نقل پاک و ترغیب شهروندان به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی به عمل آید.

وی افزود: امروزه آلودگی هوا به عنوان چالشی جدی مطرح است که نه تنها کلان شهرها بلکه شهرهای کوچک را نیز در بر گرفته است و رهایی از این چالش امکان پذیر نمی باشد مگر با گسترش حمل و نقل پاک.

شهردار بیرجند با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی پاک، پیش نیاز شهر پاک می باشد اضافه کرد: شهروندان در کاهش آلودگی هوا نقش موثری دارند و بیرجند از ظرفیت خوبی در حوزه حمل و نقل پاک برخوردار است.

مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور نیز در این جلسه اذعان داشت: پویش ملی حمل و نقل پاک شهرداریهای سراسر کشور از موفق ترین کمپین هایی است که در مهرماه 97 آغاز به کار نموده است.

مهندس مرضیه حصاری با اشاره به اینکه امکان احداث خط دوچرخه دوطرفه برای محور پر تردد شمال به جنوب در شهر بیرجند وجود دارد افزود: در این پویش برنامه ریزی در راستای اقدامات فرهنگی، آموزشی و زیرساختی توسط شهرداری ها و با همکاری سایر ارگانهای مربوطه در 12 بند انجام پذیرفته است.

وی یادآور شد: فضاسازی شهری با رویکرد استفاده از روش های حمل و نقل پاک، ایجاد انگیزه برای شهروندان، فرهنگسازی و ایجاد بسترهای لازم برای استفاده از دوچرخه در مدارس و دانشگاهها، لاغر سازی معابر خودرویی و … از جمله اقداماتی است که به موجب آن می توان استفاده از حمل و نقل پاک را در شهرها افزایش داد.

مهندس محمد درویش از فعالان محیط زیست در حوزه حمل و نقل پاک با اشاره به تجربه های موفق سایر کشورها در بحث این پویش اظهار داشت: کم تحرکی شهروندان و بیماریهای مرتبط با این امر، صرفه جویی در مصرف گاز و بنزین، استفاده از دوچرخه به عنوان نماد ساده زیستی و اقتصاد مقاومتی که در بیانات مقام معظم رهبری نیز اشاره شده است از جمله دلایل پیوستن به پویش حمل و نقل پاک می باشد.

وی با اشاره به اینکه با تقویت دوچرخه سواری می توانیم شهرهایی داشته باشیم که گردشگران بیشتری داشته باشد ادامه داد: شهرداری بیرجند به عنوان شهرداری پیشگام در شرق کشور می تواند نگاه به توسعه را تغییر داده و دوچرخه سواری می تواند پیشگام این نگاه باشد.

زهره موهبتی عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این جلسه، داشتن شهری پاکیزه و سالم را مورد انتظار شهروندان دانست و عنوان کرد: می بایست با ایجاد امنیت و پیش بینی فضاهای خاص و بررسی رفتار و عملکرد شهروندان، همکاری لازم را در مسیر این پویش داشته باشیم.

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی های به عمل آمده در شهرهای کوچک باید زمینه و ظرفیت استفاده از پیاده روی و دوچرخه سواری فراهم گردد.

مهندس میری عضو دیگر شورای اسلامی شهر نیز بر لزوم رعایت ایمنی در زمینه دوچرخه سواری تاکید کرد و گفت: حمل و نقل پاک راهکاری مهم و اساسی است که می تواند در راستای ارتقاء کیفیت زندگی و بهبود وضعیت محیط زیست ، یاری رسان مشکلات شهرها می باشد.

لازم به ذکر است در پایان این جلسه احکام صادره از طرف پویش ملی حمل و نقل پاک شهرداریهای سراسر کشور به شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند اهدا شد و مهندس یدا… غلامپور به عنوان دبیر این پویش در شهرداری بیرجند معرفی گردید؛ همچنین در این جلسه قول پرداخت تسهیلات به مبلغ 30.000.000.000 ریال بابت ایجاد زیرساختهای لازم طرح ملی حمل و نقل پاک از سوی مدیر کل دفتر حمل و نقل عمومی و ترافیک سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور داده شد.