EN

تشکیلات پویا و منسجم در اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری

رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری بیرجند گفت: این اداره با تشکیلاتی پویا و منسجم و با همکاری مراجع ذیصلاح، پرونده های تخلف در ساخت و سازهای شهر را با قدرت تحت کنترل دارد.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند، مهندس موسی میرزایی اذعان داشت: شهر بیرجند به دلیل مرکز استان بودن، مرکز توجه بسیاری از هم استانی ها شده و این موضوع باعث مهاجرت عده زیادی به این شهر شده است.

وی اضافه کرد: پدیده مهاجرت به شهر بیرجند هرچند باعث رونق و آبادی این دیار گردیده لیکن به دلیل عدم استفاده بهینه از این فرصت طلایی اکنون موجب بروز مشکلات عدیده ای برای این شهر شده است.

وی ادامه داد: برخی از شهروندان اقدام به تفکیک، تغییر کاربری اراضی و احداث بناهای غیر مجاز در خارج و داخل محدوده شهر نموده اند که آمار بالای معضلات اجتماعی از نتایج منفی این تخلفات محسوب می شود.

رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری با اشاره به اینکه به لحاظ مهندسی بسیاری از این ساخت و سازها فاقد استحکام بنای لازم می باشند افزود: بر اساس قانون شهرداری ها، مالکین اراضی و املاک موظفند تا قبل از هر اقدامی در جهت ساخت و ساز ها از شهرداریها مجوز اخذ نمایند و در غیر اینصورت شهرداری می تواند از عملیات ساختمانی بدون پروانه یا مخالف مفاد پروانه جلوگیری نمایند.

میرزایی یادآور شد: شکل گیری این تشکل با توجه به وسعت شهر بیرجند و اینکه تعدادی از ساخت و سازهای غیر مجاز در حوزه خدماتی برخوردار و تعدادی نیز در مراکز جمعیتی حاشیه نشین شهر می باشد از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی خاطر نشان کرد: در گذشته این اداره در شهرداری بیرجند به نام اجرائیات نیز فعالیت داشته که در حال حاضر نیز با نیروی متخصص و بر اساس ساختار سازمانی قوانین شهرداریها به نام اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری شکل گرفته است.

وی ملاک عمل ماموران رفع تخلفات شهری را بر اساس قانون دانست و گفت: سیاست این مدیریت به هیچ عنوان درگیری نیست و طبق این قانون مدیریت پیشگیری و رفع تخلفات شهری، فرآیندی را برای جلوگیری از تخلفات مشخص کرده که این فرایند تعیین شده از زمانی که گشت های جلوگیری از تخلفات شهری وارد خیابان می‌شوند تا زمانی که به متخلفان می رسند و حتی نوع برخورد با قانون‌گریزان توسط ماموران را شامل می‌شود.

رئیس اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری تصریح کرد: در این فرآیند ماموران موظفند برای اولین مراجعه به متخلف تذکر داده و بعد در مرحله دوم به قانون گریز به صورت کتبی هشدار دهند و در صورت سرپیچی از رعایت قانون، اقدام به پلمپ و یا جمع آوری تخلف کنند، پس حدود اختیارات ماموران در چارچوب قانون معین شده است.

میرزایی اظهار داشت: سیاست ها و اهداف راهبردی شهرداری بیرجند به منظور حفظ نظم و انضباط شهری و در سه مبحث مهم کاهش آسیبهای اجتماعی، رفع موارد سدمعبر و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و پر خطر می باشد که با حمایتها و تعاملات ارزنده، توفیقات ارزشمندی را در این عرصه در راستای خدمات رسانی به شهروندان کسب نموده است.