EN

شهردار بیرجند: أخذ پروانه ساختمانی یک الزام قانونی

شهردار بیرجند گفت: اخذ پروانه ساختمانی برای پروژه‌های عمرانی در شهرها براساس قانون و الزامی است و مسؤولان نباید نسبت به صدور پروانه بی‌تفاوت باشند.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ محمدعلی جاوید روز دوشنبه در نشست ستاد بازآفرینی شهری بیرجند با اشاره به گلایه یکی از مدیران دستگاه‌های اجرایی مبنی بر پلمپ یک پروژه‌ عمرانی ورزشی توسط شهرداری، اظهارکرد:  بسیاری از مدیران دستگاه های اجرایی احساس می کنند باید بدون پروانه ساختمانی عملیات ساختمانی انجام دهند و شهرداری هم نباید در این زمینه مطالبه‌ای داشته باشد!

به گفته وی دستگاه‌های اجرایی نسبت به اخذ پروانه ساختمانی پروژه‌های عمرانی کوتاهی می‌کنند اما وقتی پروژه پلمپ شد از راه‌های مختلف به دنبال بازگشایی آن و ادامه عملیات اجرایی هستند.

وی گفت: اگر پروژه‌های عمرانی با هدف خدمت به شهروندان دنبال می‌شود صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداری هم یکی از راه‌های خدمت به شهروندان است.

شهردار بیرجند اظهار داشت: ادارات فکر می‌کنند شهرداری سخت‌گیری می کند و اجازه کار عمرانی را به آنها نمی‌دهد و ما در مورد تمامی ادارات با این مشکل مواجهیم.

جاوید با تأکید بر اینکه أخذ پروانه ساختمانی یک الزام قانونی است، ادامه‌داد: چرا وقتی به واسطه نداشتن پروانه ساختمانی یک پروژه را پلمپ می‌کنیم صدای همه بلند می‌شود ولی قبل از آن‌کسی در زمینه عدم اجرای قانون ضرورت اخذ پروانه ساختمانی اعتراضی به آن دستگاه مربوطه نمی‌کند.

وی افزود: البته ما به عنوان خدمتگزاران مردم در مجموعه شهرداری همواره تعامل با دستگاه‌های اجرایی داشته‌ایم ولی در هر حال باید برنامه‌ای برای شیوه پرداخت هزینه پروانه ساختمانی از سوی دستگاه‌های دولتی و اجرایی وجود داشته باشد.

جاوید با بیان اینکه در بسیاری از موارد تا پلمپ صورت نگیرد مدیران دستگاه ذی‌ربط پیگیر اخذ پروانه ساختمانی نمی‌شوند، اظهارکرد: امیدواریم در آینده همه دستگاه‌های اجرایی کارهای عمرانی خود را با أخذ پروانه ساختمانی آغاز کنند.

شهردار بیرجند گفت: در مواردی تا پیشرفت ۸۰ درصدی یک پروژه نیز صبر کرده و وقتی تا آن زمان نیز پروانه ساختمانی اخذ نشده در راستای حفظ حقوق شهروندان آن را پلمپ کردیم.

جاوید تصریح کرد: فرق مردم با دستگاه‌های اجرایی در چیست که وقتی مردم یک آپارتمان ۵۰ متری می‌سازند باید تا آخرین ریال هزینه اخذ پروانه ساختمانی را از آنان بگیریم ولی متأسفانه دستگاه های دولتی و اجرایی در این زمینه احساس وظیفه نمی کنند.

شهردار بیرجند بیان نمود: اخذ پروانه ساختمانی الزام، قانون و جزو ضوابط شهرسازی و ایمنی است چرا که اگر مشکلی ایجاد شود ابتدا یقه شهرداری را می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر یک نفر در شهر پیدا شود که بگوید آقای شهردار نیازی به اخذ پروانه ساختمانی برای ادارات نیست من به سراغ هیچ اداره‌ای نمی‌روم.

جاوید گفت: در شروع پروژه‌های عمرانی با ادارات خیلی همراهی می‌کنیم ولی حین اجرای پروژه خبری از اخذ پروانه نیست و به محض پلمب صدای همه درمی‌آید.

وی تاکید کرد: ما برابر قانون عمل می‌کنیم و تا پیشرفت ۸۵ درصدی هم با ادارات کنار می‌آییم اما نمی‌توانیم بی‌خیال پروانه ساختمانی شویم.

وی در ادامه این جلسه با اشاره پروژه ارگ بهارستان بیان‌کرد: این پروژه با هویت و میراث فرهنگی شهر پیوند خورده و متأسفانه تاکنون در رابطه با آن غفلت صورت گرفته است.

شهردار بیرجند با تأکید بر اینکه مرمت ارگ بهارستان حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، یادآور شد: حتی اگر ارگ صد در صد تخریب شود باید با همان شکل و شیوه قدیمی ارگ جدیدی به عنوان نماد هویت شهر بیرجند ساخته شود.