EN

شهردار بیرجند از آمادگی شهرداری برای مرمت ارگ بهارستان خبر داد

شهردار بیرجند گفت: بدون نگاه انتفاعی و فقط برای دلسوزی آماده هستیم در صورت واگذاری ارگ بهارستان بیرجند اعتباری برای مرمت آن پیش بینی کنیم تا برای استفاده مردم آماده شود.

 

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری روز شنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به اهمیت ارگ بهارستان اظهار داشت: این ارگ سال 79 ثبت ملی شده و از آن سال به بعد حداقل مسئولیت قانونی در قبال آن ایجاد شده اما تاکنون اقدام موثری در راستای ترمیم و مرمت این بنا انجام نشده است.

وی افزود: تعریف زیادی در دل این ارگ نهفته بوده که نشات گرفته از تاریخ حکومت ها، اقوام و ملل است ولی به راحتی در حال تخریب بوده و از آن یک خرابه باقی مانده است.

شهردار بیرجند ضمن انتقاد از موضوع فروش ارگ بهارستان گفت: بند دره نیز یکی از مراکز و ظرفیت های خوب شهر است که چندی پیش خواستیم ورود پیدا کنیم اما سند 6 دانگ آن به نام خریدار می باشد در صورتی که مردم می توانستند از این ظرفیت گردشگری استفاده کنند اما با وجود اینکه شهرداری آمادگی ایجاد زیرساخت گردشگری را در این مکان داشت، فروخته شده و در حال حاضر مالک اجازه ورود به ملک را نمی دهد.

جاوید ادامه داد: فروش ارگ بهارستان نیز فقط برای نو شدن توجیه دارد و گرنه تلی خاک به درد کسی نمی خورد لذا این موضوع از طرف بخش خصوصی منتفی است که بخواهد با خرید آن بازسازی انجام داده و منفعتی ببرد مگر قلعه بیرجند که نوسازی شده چه درآمدی دارد ؟

وی بیان کرد: اگر بنا است کسی برای مرمت ورود پیدا کند دستگاه هایی هستند که باید پاسخگوی مردم باشند اما این ارگان ها برای خرید ارگ محدودیت قانونی دارند و نمی توانند بنای تاریخی را بخرند و اگر این فضا مجانی نیز در اختیار شهرداری قرار گیرد باز هم در معرض مطالبه گری رسانه ها و مردم خواهد بود و باید چندین میلیارد تومان اعتبار برای مرمت آن اختصاص دهیم تا قابلیت استفاده داشته باشد.

شهردار بیرجند، عِرق به تاریخ بیرجند را از دلایل اعلام آمادگی خود برای مرمت ارگ بهارستان عنوان کرد و افزود: واقعا جای دلسوزی دارد که بنای تاریخی با این سبقه تاریخی دیوارهایش در حال فروپاشی است.

وی با تاکید بر اینکه ارگ بهارستان انتفاعی برای شهرداری ندارد ادامه داد: بنیاد مستضعفان می توانست از محل فروش سایر املاک در اختیار این بنای تاریخی را مرمت کند لذا باید اهمیت توجه به ارگ بهارستان به مدیران ارشد برسد تا بدانند که مرمت آن جزو مطالبات عمومی مردم است.

جاوید با اشاره به شباهت نوع مطالبه گری ارگ بهارستان با مشکل اراضی 04 و خشک شدن درختان این مجموعه گفت: شورای شهر از طریق دستگاه قضا درخواست رسیدگی به موضوع پادگان 04 کرد که با تفاهم مسئله ختم به خیر شد وگرنه از لحاظ حقوقی می توانست تبعات سنگینی برای دستگاه های مرتبط داشته باشد.

وی افزود: شهرداری از لحاظ قانونی مسئولیتی در قبال بناهای تاریخی و حفظ و مرمت آن ندارد و اگر پرونده ای هم در آینده برای ارگ بهارستان باز شود در بین دستگاه های حاضر تنها ارگانی که مسئولیت قانونی ندارد شهرداری است.

شهردار بیرجند ادامه داد: با این حال اداره اموال و املاک بنیاد مستضعفان، میراث فرهنگی و حتی شورای شهر باید در قبال بی توجهی به ارگ بهارستان پاسخگوی افکار عمومی باشند چون نمی توان از نظر ریالی میراث، تاریخ و فرهنگی که متعلق به مردم است را ارزش گذاری کرد.

وی با اشاره به بخل طبیعت و خشکسالی های چندین ساله در استان گفت: با توجه به اینکه بناهای بسیار ارزشمندی در این شهر وجود دارد باید در رقابت سنگین جهانی برای رونق گردشگری تنها به میراث و آثار تاریخی اکتفا کنیم.

جاوید یادآور شد: ارگ بهارستان، مقبره حسام الدوله و باغ و عمارت شوکت الملک به عنوان سه بنای ارزشمند بافت تاریخی بیرجند مغفول واقع شده اند و از لحاظ کالبدی ورودی بافت تاریخی مهم هستند.

وی با بیان اینکه باغ و عمار شوکت الملک در اختیار شهرداری قرار داشته است افزود: امسال 500 میلیون تومان اعتبار برای مرمت آن اختصاص یافته و تبدیل به یکی از زیباترین بناهای منطقه شده گرچه می توانیم با کاربری انتفاعی از آن درآمد داشته باشیم اما در راستای فرهنگ و تاریخ شهر ایجاد موزه مردم شناسی و شهرشناسی در آن پیشنهاد شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند با بیان اینکه باغ و عمارت شوکت‌الملک، ارگ بهارستان و باغ و عمارت حسام‌الدوله در ورودی بافت تاریخی بیرجند از آثار شاخص تاریخی بیرجند است افزود: شهرداری بیرجند در فاز اول باغ و عمارات شوکت‌الملک را با حدود 500 میلیون تومان بازسازی کرد و تا زمانی که برای آن کاربری تعریف شود سازمان عمران شهرداری در آن مستقر است و پیشنهاد آن برای تبدیل به موزه برای معرفی تاریخ و پتانسیل‌های این شهر مطرح شده است.

دکتر ابراهیم تقی‌زاده با بیان اینکه ارگ بهارستان در حال تخریب است و اگر این روند ادامه یابد بقیه آن هم تخریب می‌شود افزود: با توجه به اینکه این بنا در فهرست آثار تاریخی کشور ثبت شده باید برای مرمت و احیاء آن به هر شکلی اقدام شود.

وی بیان کرد: در صورتی که بنیاد مستضعفان اعتباری برای مرمت آن ندارد با واگذاری آن به شهرداری بیرجند زمینه احیا و مرمت آن با کاربری گردشگری فراهم شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند از آمادگی شهرداری برای بازسازی ارگ بهارستان خبر داد گفت: دستگاهی که هم اکنون ارگ بهارستان در اختیار آن است باید به فکر حفظ و نگهداری این اثر تاریخی گرانبها باشد.