EN

مدیریت پسماندهای الکترونیکی در خراسان جنوبی

مدیر امور پسماند شهرداری بیرجند از آمادگی شهرداری برای دریافت پسماند‌های الکترونیکی قابل شارژ مجدد در سطح استان خبر داد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ مهندس احمد لطایفی گفت: از جمله وسایلی که کاربرد زیادی در جوامع بشری داشته، وسایل الکترونیکی هستند که با پایان یافتن عمر مفیدشان به پسماند‌های الکترونیکی تبدیل می‌شوند.

وی با اشاره به انواع و اقسام پسماندها طبق قانون مدیریت پسماند افزود: یک دسته از پسماندها، پسماند‌های ویژه ای هستند که دارای خصوصیات خطرناکی از جمله برندگی و مسمومیت و … می باشند.

لطایفی با اشاره به ماده 7 قانون مدیریت پسماند مبنی بر اینکه مدیریت همه پسماند‌ها به جز صنعتی و ویژه در شهر‌ها با شهرداری ها است خاطر نشان کرد: از آنجایی که وسایل الکترونیکی در دسته پسماند‌های ویژه قرار دارد، طبیعتاً مدیریت آن برعهده تولیدکننده است و شهرداری وظیفه‌ای در قبال آن ندارد.

مدیر امور پسماند شهرداری اذعان داشت: پسماند‌های الکترونیکی دارای جیوه و کادمیوم هستند و چنانچه همراه با پسماند‌های عادی دفن شوند و مدیریت اجرایی عادی داشته باشند، باعث آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی و بروز آتش سوزی‌های ناخواسته می‌شوند و به محل های دفن زباله شهرداری آسیب می‌رسانند به همین دلیل از پسماند‌های عادی جدا شده، از حوزه کاری شهرداری خارج می‌شوند و مدیریت آن با تولیدکننده است.

وی با اشاره به لزوم استفاده بهینه از وسایل الکترونیکی عنوان کرد: در ابتدای سال جاری اولین کارخانه بازسازی برای باتری‌های لیتیومی که دارای قابلیت شارژ مجدد هستند همانند باتری لب تاپ و موبایل در پایتخت راه اندازی کرده و شهرداری بیرجند آمادگی جمع آوری این نوع باتری‌ها را دارد تا با ارسال به کارخانه، مورد بازسازی قرار گرفته و دوباره به چرخه اقتصاد بازگردد.

لطایفی تصریح کرد: واحد مدیریت پسماند شهرداری واقع در خیابان مدرس، طبقه فوقانی بانک شهر، باتری‌هایی که قابلیت شارژ مجدد دارد را از شهروندان دریافت می‌کند و شهرداری با هزینه خود نسبت به ارسال باتری ها اقدام خواهد کرد.