EN

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند اعلام کرد:

  معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند اعلام کرد:

جمع آوری 6 نفر اعضای یک باند تکدی گری در بیرجند

 

6 نفر اعضای یک باند تکدیگری در بیرجند توسط شهرداری بیرجند شناسایی و با همکاری نیروی انتظامی دستگیر شدند      

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با اشاره به طرح ویژه ساماندهی متکدیان در بیرجند که از آذر سال گذشته کلید خورد اعلام کرد: با گزارش چند شهروند از وجود تعدادی متکدی در بلوار صیاد شیرازی، اکیپ پیگیری ستاد ساماندهی متکدیان شهرداری بیرجند عملیات شناسایی را آغاز کردند.

مهندس خانزاد در توضیح این که در شناسایی ها، وجود وابستگی بین متکدیان اثبات شد، اعتیاد تمامی این متکدیان به مواد مخدر صنعتی را تایید و اضافه کرد: آن ها هر شب در زمان مشخصی با هم در سه راه صیاد شیرازی اقدام به تکدی گری می کردند.

وی از چند نوبت اقدام شهرداری برای جمع آوری آن ها خبر داد که در نهایت هفته گذشته با همکاری نیروی انتظامی تعداد 6 نفر از آن ها دستگیر شدند.

وی وجود افرادی که بارها توسط شهرداری یا نیروی انتظامی به علت تکدی گری دستگیر شده اند را تایید کرد و گفت:باید برای عده ای از این متکدیان که بارها برای ترک اعتیاد آن ها با هزینه های دولتی اقدام شده اما باز هم بعد از رهایی دوباره به مواد روی آورده و نمی خواهند رفتار اجتماعی بهتری داشته باشند باید پیگیر قوانین بازدارنده دیگری شد.

خانزاد اعلام کرد :متکدیان جمع آوری شده به مرکز سامان دهی متکدیان شهرداری بیرجند انتقال یافته و در صورت اعتیاد نسبت به فراهم نمودن مقدمات ترک آن ها با همکاری سازمانهای ذیربط اقدام می شود.

به گفته وی در بین این متکدیان افرادی وجود دارند که حتی خانواده آن ها حاضر به پذیرش آن ها در خانه به دلیل اعتیاد آن فرد به مواد مخدر صنعتی نیستند.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند ادامه داد: این شهرداری با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله دانشگاه علوم پزشکی و بهزیستی، نیروی انتظامی و غیره اقدام به جمع آوری متکدیان معتاد به خصوص کودکان و نوجوانان کرده که پس از بستری و ترک این افراد تحویل بهزیستی و مراجع ذیربط می‌شوند.

وی گفت: با توجه به افزایش وسعت و جمعیت شهر بیرجند آمار متکدیان در سطح شهر نسبت به وضع مشابه در سال‌های قبل دارای روند کاهشی است که این امر نشان دهنده هماهنگی منسجم دستگاه‌های مرتبط است.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند افزود: پدیده تکدی گری به دلیل عوامل مختلف اقتصادی، روانی، اجتماعی، و فرهنگی ایجاد می‌شود که مهمترین دلایل بروز این پدیده فقدان کار، بیماری، اعتیاد و مهاجرت و…. است.

خانزاد تصریح کرد: این گروه از جامعه در برخی موارد به دلیل مشکلاتی که فرد و خانواده متکدی با آن روبه رو هستند و همچنین شکاف عمیق طبقاتی، ضعف فرهنگی و کافی نبودن درآمد رو به این اقدام می آوردند، البته در مواردی نیز گروه‌هایی با هدف ارتکاب جرم و جنایت، توزیع مواد مخدر و… در پوشش تکدی گری فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه براساس تحقیقات انجام شده بسیاری از متکدیان از اختلالات روانی رنج می‌برند، افزود: میانگین سن این افراد در گذشته 30 تا 60 سال بوده که متاسفانه در حال حاضر این مهم کاهش یافته است.

وی ادامه داد: کارشناسان معتقد هستند کاهش سن تکدی گری و همچنین استفاده از کودکان و زنان در تکدی گری زنگ خطر و بحرانی برای جامعه محسوب می‌شود که عواقب بسیار خطرناک و جبران ناپذیری در پی دارد و امکان افزایش جرم، جنایت و بزهکاری را در جامعه در بر خواهد داشت.