EN

میدان اجتماعات و باغ ملی بیرجند در اراضی پادگان ۰۴ ایجاد می‌شود

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند در جلسه امروز شورای اسلامی شهر بیرجند مصوب شد بخشی از اراضی پادگان ۰۴ بیرجند به باغ ملی و میدان اجتماعات شهر تبدیل شود.

 

در این جلسه طرح میدان اجتماعات و باغ ملی شهر بیرجند در محدوده اراضی موسوم به پادگان با مساحت مورد مطالعه 10.68 هکتار مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

شهردار بیرجند با بیان اینکه در سال‌های گذشته بخش زیادی از درختان اراضی پادگان 04 خشک و یا قطع شده است افزود: پیگیری‌های زیادی انجام شده و رأی نهایی دادستان در زمینه جبران بخشی از درختان از بین رفته مقرر شد تا بخشی از پادگان که چسبیده به میدان ابوذر و محصور است را در قالب یک پارک ملی طراحی شده و برای نگهداری آن اقدام شود.

مهندس محمد علی جاوید افزود: مقرر شد در بخشی از پادگان که متعلق به ارتش است نسبت به هرس و نگهداری درختان اقدام شود و در بخشی هم که متعلق به راه و شهرسازی است به شهرداری واگذار شود تا این نهاد نسبت به نگهداری درختان اقدام کند.

وی با اشاره به دغدغه شهروندان در مورد اراضی پادگان و اینکه در سال‌های گذشته بخش زیادی از درختان قدیمی در پادگان قطع یا خشک شده است، این موضوع را به عنوان مطالبه شورا از شهرداری مطرح کرد که به وسیله دستگاه‌های مختلف مانند پادگان 04 و اداره کل راه و شهرسازی که مالک بخش عمده این اراضی است موضوع به جدیت پیگیری شد.

شهردار بیرجند افزود: بر اساس توافق به عمل آمده، اداره کل راه و شهرسازی بنا دارد در این اراضی اقدامات عمرانی انجام دهد بنابراین برای جبران بخشی از درختان از بین رفته به این نتیجه رسیدیم که بخشی از پادگان که جزو اراضی بلافصل و چسبیده به زمین‌های میدان ابوذر است در قالب باغ ملی طراحی کنیم و نسبت به غرس درختان و نگهداری آن اقدام شود.

جاوید اظهار داشت: این موضوع به دو بخش تقسیم می‌شود یک بخش مربوط به پادگان 04 است که خودشان نسبت به غرس و نگهداری درختان اقدام می‌کنند و بخش دیگر مربوط به راه و شهرسازی است که شهرداری به طور دائم العمر نسبت به آبیاری آن اقدام می‌کند.

وی گفت: باید مسائل ترافیکی در این طرح در نظر گرفته شود و هر کاری که در این میدان نیاز به کار کارشناسی دقیق دارد به مشاوران واگذار شود تا طرح به طور کارشناسی پیاده شود.

جاوید با تاکید بر اینکه در صورت مصوب شدن اصلاحیه بودجه شهرداری وارد فاز اجرایی خواهیم شد افزود: مهلت برای طرح درختکاری و مکان جانمایی تا پایان دی ماه تعیین شده و مقرر شد از اوایل بهمن کار درختکاری را آغاز کنیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ خیابانی از شریان‌های اطراف کم نمی‌شود و شاید در برخی موارد خیابان‌هایی باز و آزاد شود گفت: احتمال دارد طراحی زیرگذر برای میدان ابوذر و منع عبور خودرو در این محل صورت گیرد و در طرح جامع، مسائل ترافیکی باید رعایت شود.

شهردار بیرجند در مورد مالکیت طرح بیان کرد: بخشی از اجرای طرح به منظور تامین فضای سبز است و مالکیت آن به عنوان فضای عمومی مانند دیگر پارک‌ها و فضای سبز به عنوان فضای خدماتی شهر محسوب می‌شود و مقرر شد آب مورد نیاز آن نیز توسط یکی از دو حلقه چاه در اختیار اراضی پادگان تامین شود.

جاوید خاطرنشان کرد: با انجام درختکاری به طور عملی تغییر کاربری انجام می‌شود و طرح پس از تکمیل در اولین فرصت به کمیسیون ماده پنج ارجاع خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این جلسه گفت: ایجاد باغ ملی و میدان اجتماعات از بهترین طرح‌هایی است که نگاه و امید مردم را به شرایط اجتماعی افزایش می‌دهد.

وی خواستار قرار نگرفتن طرح در چارچوب بروکراسی شد و افزود: هر چند مسائل حقوقی باید پیگیری شود اما این موضوع سبب نشود اجرای طرح به تعویق بیفتد چرا که منافع آن برای مردم است.

در این جلسه مقرر شد این فضا به یک پهنه تفرجگاهی با ایده باغ ایرانی و پهنه‌ای با میدان اجتماعات به مساحت 3.2 هکتار از شرق منتهی به بلوار صیاد شیرازی، از جنوب و غرب به ترتیب به خیابان ارتش و شهدا ایجاد شود.

ارائه تخفیف به درخواست‌های شهرسازی شهروندان از بازه زمانی اول تا 30 دی ماه مشمول 30 درصد تخفیف، اول تا 22 بهمن ماه مشمول 25 درصد و در بازه زمانی 23 تا 25 اسفند مشمول 20 درصد تخفیف از دیگر مصوبات جلسه امروز شورای شهر بیرجند بود.

ایجاد کانون ارتباطی بین بافت میانی و فرسوده شهر، ایجاد کانون مهم اجتماعات در محدوده مورد نظر، برگزاری مراسم آیینی و ملی در اطراف میدان ابوذر به عنوان میدان مرکز شهر، هویت بخشی به بخش مرکزی با بهره‌گیری از میدان ترافالگار لندن و میدان جمهوری ایروان از ایده‌پردازی برای باغ ملی در بیرجند است.

برگزاری مراسم دینی، ملی، آیین‌های سنتی و بومی، ایجاد محلی برای نمایش فرهنگ و هنر شهری نیز از ایده پردازی برای میدان اجتماعات شهر بیرجند است.