EN

آیین نامه اجرایی نمای شهری تدوین گردید

شهرداری بیرجند با مشارکت و همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی نسبت به تدوین آیین نامه اجرایی ساماندهی سیمای شهری اقدام کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛  معاون شهرسازی و معماری شهرداری با اشاره به لزوم استفاده از معماری ایرانی اسلامی در بناها و ساختمان های جدید اظهار داشت: نمای شهری به مانند ضوابط ساخت و ساز شهری بایستی بر اساس اسناد فرادست دارای چارچوب قانونی و تعهدآوربرای همه بخشهای درگیر در صنعت ساختمان باشد لذا با هماهنگی مراجع مسئول و با تعامل شهرداری و نظام مهندسی ساختمان دستورالعمل تهیه شده است.

دکتر فخیم زاده خاطر نشان کرد: موارد مد نظر در این دستورالعمل دربخش های مختلف نما مانند مصالح، نورگیرها، الحاقات ساختمان، فرم وحجم ساختمان، خط آسمان و…در قالب الزامات طراحی(بایدها و نبایدها) و توصیه­ ها ارائه گردیده تا پس از تهیه دفترچه کامل از طرح نما شامل اسناد طرح معماری، طرح سازه و طرح نورپردازی در فرآیندی سازمان یافته توسط گروهی از متخصصین کمیته نما کنترل گردد.

وی هدف از تدوین معیار برای نماهای شهری را ایجاد هماهنگی در سیمای شهر عنوان نمود و افزود: ایجاد هماهنگی در سیمای شهر با تقید و تعهد به عوامل فرهنگ حاکم و حقوق فطری تاکید شده در باورهای ایرانی و اسلامی به منظور ایجاد زمینه تحقق معماری ایرانی اسلامی یکی از اهداف مهم در این خصوص است.

وی با تاکید بر اهمیت جایگاه سلیقه زیبایی شناسانه مالکین در طراحی نما و ضرورت ایجاد فضای مساعد برای ارائه طرح های خلاقانه تر توسط معماران گفت: نمای شهری ، عرصه بصری نمایش شخصیت مکان ها و افراد ، فرهنگ ، هویت و سنت های شهر است نباید سلیقه مدیران را ارجح برنظر مردم و سازندگان دانست، بلکه هدف ایجاد نظام و ساختاری جهت هماهنگی و کاهش آسیب هاست لذا  اگر در ساخت و ساز نگاه جدی به نماهای شهری نشود دربلند مدت می تواند حتی با استهلاک و فرسودگی سبب کاهش ایمنی معابر شهری با سقوط مصالح نیز گردد که در برخی نماهای التقاطی شایع امروزی با افزایش وزن نما و عدم ایجاد اتصالات مناسب نما به سازه اصلی ساختمان این دغدغه دوچندان شده است.

فخیم زاده با بیان اینکه بر همین اساس موضوع معماری و منظر شهری را پیگیری کردیم تصریح کرد: آیین نامه مذکور در کمیسیون ماده 5 شهرسازی و معماری مطرح تا نمای ساختمان ها همان گونه که نقشه معماری و سازه در صدور پروانه اهمیت دارد ، مورد توجه قرار گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری با تاکید بر اینکه در طراحی و ساخت بنا باید نما مورد توجه قرار گیرد خاطر نشان کرد : این موضوع باید از همان ابتدای امر طراحی و برنامه ریزی شود چرا که در غیر  این صورت شاهد بناهای بی هویتی در شهر خواهیم بود.

وی به اقدامات غیر اصولی در زمینه طراحی بناهای جدید اشاره کرد و ادامه داد : امروز شاهدیم که در ابتدا داخل ساختمان طراحی و پس از آن درباره طراحی نما تصمیم گیری می شود.

فخیم زاده به ارائه مشوق های متعدد در آیین نامه اشاره کردو گفت : برای مالکین و سازندگانی که در جهت ایجاد نمای شهری مناسب همکاری کنند با افزایش سطح اشغال و تراکم ساختمانی شهرداری مساعدت هایی خواهد نمود.