EN

صرفه جویی و بهینه سازی مصرف آب با اجرای سیستم های نوین آبیاری و جداسازی آب فضای سبز از آب شرب

رئیس سازمان فضای سبز شهری شهرداری بیرجند از اجرای سیستم های نوین آبیاری در فضای سبز شهر بیرجند و جداسازی آب فضای سبز از آب شرب خبر داد وگفت: اجرای این پروژه ها گامی موثر به منظور صرفه جویی و بهبود کیفیت فضای سبز است.

 

مهندس ابراهیم زاده اظهار کرد: شهرداری بیرجند بر اساس طرح مطالعاتی مصوب، سالانه با استفاده از توسعه شبکه آبیاری که بین چاههای آب شهرداری ایجاد کرده، بخشی از جداسازی آب شرب از آب فضای سبز را انجام می دهد تا میزان استفاده از آب شرب را به حداقل برساند، که با این اقدام در حال حاضر حدود 70 درصد ازمساحت فضای سبز سطح شهر با اجرای شبکه آبرسانی مستقل شهرداری تحت پوشش قرار دارد.

وی ضمن اشاره به اجرای طرح های توسعه فضای سبز شهری در سال های اخیر و همچنین تغییر شرایط جوی و محدودیت های منابع آبی، استفاده از روش های نوین آبیاری در فضای سبز شهری را گامی موثر در بهبود کیفیت فضای سبز شهری و افزایش بهره وری از منابع آبی عنوان کرد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بیرجند جداسازی سامانه های آبرسانی و آبیاری فضای سبز از آب آشامیدنی و طراحی شبکه آبیاری با استفاده از آب خام به منظور تامین آب مورد نیاز فضای سبز را از اولویت های این سازمان دانست و ادامه داد: در همین راستا در سال جاری پروژه بزرگ انتقال آب از چاه میدان قدس به شمال شهر و منطقه مهرشهر به طول 8500 متر،  انتقال آب از چاه میدان سفیر امید به پارک پدران آسمانی به متراژ 1000 متر، انتقال آب از چاه حاشیه میدان آدینه به پارک سایت اداری به متراژ 1200 متر، لوله گذاری جهت انتقال آب از چاه میدان سفیر امید تا مخزن انتهای پاسداران به متراژ 2160 متر و انتقال و توزیع آب در بلوار شهدای عبادی به متراژ2200 متر انجام شده است.

 به گفته وی شهرداری در راستای جداسازی سامانه آبرسانی و آبیاری فضای سبز از آب آشامیدنی شهر بیرجند در بودجه سال جاری حدود 20 میلیارد ریال  پیش بینی نموده که تاکنون 9 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.همچنین در بودجه سال97  برای اجرای سیستم های نوین آبیاری ،  10 میلیارد ریال پیش بینی شده که تاکنون 1 میلیارد و 800 میلیون ریال هزینه و این پروژه ادامه دارد.

ابراهیم زاده تصریح کرد: همچنین در راستای اجرای سیستمهای نوین آبیاری(تحت فشار و آبیاری قطره ای)  انتقال و توزیع آب  بلوار خلیل طهماسبی به  به طول 1300 متر ، انتقال و توزیع آب در بلوار توحید به طول 1550 متر، انتقال و توزیع آب در بلوار رازی به طول 767 متر، انتقال و توزیع آب در بلوار معلم به طول 800 متر، انتقال و توزیع آب  در بلوار بهشتی به طول 790 متر و ادامه بلوار غفاری به طول  1210 متر نیز صورت پذیرفت.

وی ادامه داد: اجرای کامل سیستم آبیاری تحت فشار در پارک سایت اداری به مساحت 9500 مترمربع، پارک آیت ا… بهجت به مساحت 13000 متر مربع و پارک پدران آسمانی به مساحت 14000 مترمربع  انجام شده است

 

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری گفت: با توجه به انجام بخش عمده پروژه جداسازی آب فضای سبز از آب شرب و نیز اجرای سیستم های نوین آبیاری و بر اساس آمار ارائه شده توسط شرکت آب و فاضلاب، در 5 ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد در مصرف آب از انشعابات آب شهری صرفه جویی داشته ایم که نشان دهنده ی نتیجه بخش بودن پروژه جداسازی آب شهری می باشد.

مهندس امیر ابراهیم زاده با اشاره به وجود 8 حلقه چاه شهرداری با آبدهی مجموعاً 155 لیتر در ثانیه اذعان داشت: در بعضی از مکان هایی که شبکه آب خام وجود ندارد از آب شهر استفاده می شود که با تداوم در اجرای پروژه جداسازی آب شرب از فضای سبز، این میزان کمتر خواهد شد.

وی اظهار داشت: برای حفظ و آبیاری فضای سبز خصوصاً در کوچه های فرعی مقابل منازل و واحد های تجاری نیاز به کمک شهروندان داریم.