EN

ادامه روند کاهشی تقاضای سفر ناوگان اتوبوسرانی بیرجند

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند اظهار داشت: با شروع سال تحصیلی جدید و اعلام بازگشایی مدارس، تعداد 20 دستگاه اتوبوس به اتوبوس های فعال در خطوط شهری و حومه ای شهر بیرجند اضافه شد؛ در این راستا تعداد اتوبوس های فعال در شهر بیرجند و حومه به 58 دستگاه افزایش یافت که نسبت به 38 دستگاه اتوبوس فعال قبل از شروع مدارس، به میزان 40 درصد افزایش یافته است.

یداله غلام پور گفت: بر اساس آمار مستخرجه از سیستم بلیت الکترونیک، آمار جابجایی مسافر در یک ماهه قبل از شروع مدارس یعنی از 99/5/15 لغایت 99/6/15 به طور متوسط روزانه 14256 نفر و در یک ماهه بعد از شروع مدارس یعنی از 99/6/15 لغایت 99/7/15 میانگین روزانه 17415 نفر بوده که معادل 20 درصد افزایش داشته است.

وی خاطر نشان کرد: آمار فوق حاکی از آنست که علیرغم افزایش 40 درصدی ناوگان اتوبوسرانی در خطوط، تقاضای سفر معادل 20 درصد افزایش یافته ، بنابراین سرانه جابجایی مسافر توسط هر دستگاه اتوبوس نسبت به قبل از شروع مدارس کاهش داشته است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر ادامه داد: از 15 تا 21 مهر ماه سال جاری روند کاهشی تعداد مسافر شروع شده بطوری که تعداد مسافر جابجا شده توسط ناوگان اتوبوسرانی در تاریخ 15 مهرماه سال جاری 15594 نفر بوده و در تاریخ 21 مهرماه سال جاری طی 5 روز به 11672 نفر رسیده یعنی معادل 15 درصد کاهش یافته است که دلیل عمده آن ایجاد محدودیت های اعلام شده از سوی ستاد مدیریت بیماری کرونای استان و اعلام وضعیت قرمز اپیدمی کرونا در شهر بیرجند بوده است؛ همچنین پیش بینی می شود با تعطیلی حضوری دانش آموزان نیز این روند کاهشی ادامه یابد.

غلام پور افزود: با توجه به کاهش تقاضای سفر و به دنبال آن کاهش سرانه جابجایی مسافر توسط هر دستگاه اتوبوس، به منظور جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر به ناوگان اتوبوسرانی از تاریخ 99/7/22 تعداد اتوبوس های فعال در شیفت صبح به 48 دستگاه و در شیفت عصر به 38 دستگاه کاهش یافته است.

وی در یک آمار مقایسه ای؛ سرانه جابجایی هر دستگاه اتوبوس در مهرماه سال گذشته را 496 نفر اعلام کرد در حالیکه در مهرماه سال جاری سرانه هر دستگاه اتوبوس 270 نفر بوده که بیانگر کاهش 46 درصدی درآمد هر دستگاه اتوبوس نسبت به سال قبل می باشد.

رییس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر با اشاره به اینکه در کنار کاهش شدید تقاضای سفر، افزایش بی رویه بهای قطعات و لوازم یدکی و افزایش دستمزد رانندگان در سال جاری، مشکلات ناوگان اتوبوسرانی را مضاعف نموده خواستار حمایت جدی دولت از این ناوگان شد.

غلام پور در پایان ضمن تشکر از حمایت شورای اسلامی شهر و شهردار بیرجند از ناوگان اتوبوسرانی علی الخصوص ناوگان بخش خصوصی اذعان داشت: در شش ماهه اول سال جاری بابت هر دستگاه اتوبوس بخش خصوصی مبلغ 60/000/000 ریال یارانه از سوی شهرداری پرداخت شده است.