EN

در اولین جلسه ستاد مدیریت بحران شهر بیرجند مطرح شد

اسکان اضطراری شهروندان بیرجندی در پارک جنگلی/ حریم‌ رودخانه‌ها رفع تصرف شود

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ اولین جلسه ستاد مدیریت بحران شهر بیرجند با حضور دستگاههای عضو این ستاد در محل سالن جلسات شهرداری بیرجند برگزار شد.

شهردار بیرجند در این جلسه گفت: بر اساس پیش بینی انجام شده در فصل پاییز استان خراسان جنوبی با بارندگی‌های بسیار خوبی مواجه خواهد شد لذا باید از امروز تدابیر لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی اندیشیده شود.

مهندس محمدعلی جاوید اظهار داشت:  ساختار اصلی ستاد مدیریت بحران شهرستان باید بر مبنای کار باشد و بدانیم چه مشکلاتی در شهر وجود دارد و به چه چیزی بپردازیم.

وی افزود: در سال گذشته و ابتدای امسال تعداد زیادی از شهرهای کشور با سیلاب مواجه شدند و بیرجند جزو شهرهایی بود که دچار سیل شده اما با تدابیر لازم مشکل خاصی ایجاد نشد.

شهردار بیرجند اضافه کرد: مرکز شهر، بازار و بخشی از خیابان جمهوری اسلامی با بارندگی‌های کم دچار آبگرفتگی می‌شود که می‌تواند خسارت داشته باشد و باید لوله گذاری در آن انجام شود

جاوید با اشاره به برگزاری جلسات ستاد مدیریت بحران به طور مستمر ادامه داد: نمی‌توان از مدیریت بحران چشم پوشی کرد و باید هر لحظه آماده بحران بود و به روز باشیم.

وی با گلایه از عدم حضور دستگاه‌های اجرایی در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان خاطرنشان کرد:  فضای کنونی آرامستان بیرجند جوابگوی زمان بحران نیست و باید آماده هرگونه بحرانی بود.

شهردار بیرجند اذعان داشت: کمیته‌های چهارگانه ستاد مدیریت بحران شهرداری برای جلسات بعدی گزارشات مصوبی داشته باشند و لیست نقاط حادثه خیز بر اساس تجربیات سال گذشته شهرداران مناطق تا جلسه بعدی تهیه گردد تا قبل از آذرماه امسال بتوانیم این نقاط را برطرف کنیم.

جاوید با بیان اینکه در حوزه بحران و خدمات شهری نیز بانک اطلاعاتی در خصوص ماشین آلات و تجهیزات آماده شود یادآور شد: یکی از اقدامات ناشایست که در شهر بیرجند وجود دارد بی تدبیری‌ها در خصوص نگهداری پسماندهای اشتعال‌آور و دارای خطر در خانه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه نگهداری این پسماندها می تواند باعث ایجاد وضعیت اسفباری شود لذا انتقال کامل این پسماندها از خارج از محدوده مسکونی در دستور کار قرار دارد عنوان کرد: اینکه خانه‌های مسکونی را تبدیل به مکانی برای نگهداری پسماندها کنیم کار خطرناکی است و احتمال به وجود آمدن هرگونه بحرانی وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر بیرجند نیز در این جلسه یادآور شد: در سال 88 مطالعه آبهای سطحی فاز یک انجام شده و حوزه‌های آبریز مشخص شده است.

مهندس مهدی میری با اشاره به این‌که فاز دوم مطالعه آبهای سطحی هزینه سنگینی به همراه دارد، افزود: می توان از همان مطالعات که 50 ساله بوده است بهره ببریم.

وی ادامه داد: آب‌های سطحی مهر شهر در انتهای کمربندی به کانال کبوترخان و اراضی فرودگاه وارد می‌‌شوند و باید چاره‌ای اندیشیده شود تا خروجی این آبها از سمت اراضی فرودگاه منحرف شود.

معاون مدیر کل دفتر امور شهری استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی آبهای سطحی و دفع آنها باید انجام شودافزود: بارندگی‌هایی که سال گذشته و ابتدای امسال انجام شد خساراتی به همراه داشت که اگر مطالعه انجام می‌شد با این مشکلات مواجه نمی‌شدیم.

 عدل با بیان این‌که نقاط آبگیر زیادی در سطح شهر وجود دارد، خاطر نشان کرد: وضعیت کانال شکراب در ضلع غربی شهر بیرجند باید بررسی شود.

 وی با اشاره به این‌که جان افراد بالاترین نعمت است و نمی توان با جان مردم بازی کرد، تصریح کرد: در بعضی از موارد باید مسیرهای جایگزین برای عبور سیل در نظر گرفت تا سطح آب ورودی به شهر به حداقل برسد.

 عدل افزود: بسیاری از حریم‌های رودخانه‌ها توسط مردم و ارگان‌ها تصرف شده است که باید تملک شود و همچنین مسیل آنها لایروبی و نخاله ها خارج شوند.

مدیر پدافند غیرعامل شهرداری بیرجند نیز گفت: پارک جنگلی بیرجند با وسعت 40 هکتار جهت اسکان اضطراری شهروندان در نظر گرفته شده است و در حال حاضر در مرحله اجرایی قرار دارد.

حسن دلپسند اظهار داشت: پارک جنگلی بیرجند با وسعت 40 هکتار جهت اسکان اضطراری شهروندان در نظر گرفته شده است و در حال حاضر در مرحله اجرایی قرار دارد

رئیس سازمان آرامستان شهرداری بیرجند با اشاره به اینکه کارگروه تدفین ذیل کارگروه مدیریت بحران تشکیل شده است افزود: تعداد سردخانه‌های سطح شهر مشخص هستند و حدود2 هزار سردابه برای مواقع اضطرار آماده شده و همچنین 30 روحانی در بحث تلقین و مباحث شرعی اعلام آمادگی کردند که در مواقع حادثه همکاری داشته باشند.

محمد محمدزاده به میدان قتلگاه اشاره کرد و گفت: از این مکان به عنوان پارکینگ استفاده می‌شود و با توجه به این‌که اگر سیل جاری شود این مکان دچار آبگرفتگی خواهد شد لذا باید فکری برای آن اندیشیده شود.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری بیرجند نیز در این جلسه، تصریح کرد: مانور ساعت صفر مدیران با اعلام پیامکی بیان و مکان ذکر خواهد شد و مدت زمانی که حضور اعضا طول خواهد کشید را بررسی خواهیم کرد.

 

طوقی افزود: در قسمت های مختلف شهر مانند مهرشهر و شهرک امام علی (ع) فاقد طرح هستیم و در ضلع جنوبی شهرک امام علی (ع) کانالی حفر نشده و در زمان بارندگی دچار مشکل خواهیم شد.

 وی افزود: کلیه رودخانه‌ها و مسیل‌های شهر بیرجند حوزه آبریز رودها از خارج شهر وارد شهر می شود و این به خاطر نخاله هایی است که در این مکان‌ها ریخته شده است 

 دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری تصریح کرد: مسیر رودخانه چهارده لایروبی و تصرف هایی که انجام شده با کمک قوه قضائیه رفع خواهد شد.

 طوقی با اشاره به این‌که کانال پل باغ مهمترین مشکل ما در شهر است از خیابان ظفر تا پل عباس آباد، افزود: دو راهکار وجود دارد حوزه سرریز آن را کم کنیم و به سمت دیگری منحرف شود و یا تملک هایی انجام شود و کانال دیگری در کنار آن ایجاد کرد.

 وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه به دنبال اخطار هواشناسی کیسه‌های شنی بین مردم توزیع شد و این بحران را مدیریت کردیم افزود: اماکن تاریخی در خطر هستند چراکه با کوچکترین زلزله و بارندگی احتمال ریزش آنها وجود دارد و باید مقاوم سازی شوند.