EN

شهردار بیرجند: نوروز امسال فرصت 3 ماهه شهرداری برای خدمت به شهروندان عزیز بود

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ دکتر مهدی بهترین در دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه در گام نخست مهم این است که شهردار شهر را در چه شرایطی تحویل گرفته، گفت: در زمان به دست گرفتن سکان شهرداری، پروژه‌های عمرانی زیادی متوقف یا پروژه‌های افتتاح شده دارای نواقص بود که باید برطرف می شد.
وی به وجود 23 اشکال فنی و ایمنی در فرهنگسرای شهر بیرجند موقع تحویل اشاره کرد و افزود: همان هفته‌های نخست کاری سیل نامه‌ها به سمت شهرداری بیرجند روانه شد و در کمتر از یک ماه مسائل فنی، ایمنی ساختمان تازه ساخت فرهنگسرای شهر را رفع کردیم.
وی هم چنین به وجود نواقص بسیار در باغ پرندگان، پارک بانوان و شهربازی بوستان کاجستان که قبلا افتتاح شده بود، اشاره کرد و ادامه داد: از چهار ماه گذشته تاکنون در این بوستان مشغول بکار هستیم.
شهردار بیرجند به نواقص بوستان‌ انقلاب و نشاط که به ظاهر افتتاح شده بود، اشاره کرد و گفت: با توجه به منابع و زمان محدود مجبور بودیم پروژه‌ها را اولویت‌بندی کنیم و بر همین اساس ۶ پروژه از جمله سایت پسماند، بوستان طبیعت بند دره، راستگردهای مدرس و پاسداران، بوستان مهرشهر و آیلند ظفر را به عنوان پروژه اولویت‌دار انتخاب و در مدت این چهار ماه تکمیل کردیم .
وی هم چنین به پروژه بوستان احمدی روشن و مشکلات حقوقی آن با پیمانکار در دوران شهردار قبلی اشاره کرد و افزود: پیگیریم تا فاز اول این پروژه در مدار اجرایی قرار گیرد.
بهترین از بدهی ۸۵ میلیارد تومانی شهرداری بیرجند در دوره قبل خبر داد و گفت: مانده بدهی بازار و پیمانکاران و تملکی ۱۹۵ میلیارد ریال، بدهی بانک‌ها بابت تسهیلات ۲۷۰ میلیارد ریال، بدهی پیمانکاران از محل اعتبارات ۱۸میلیارد ریال، بدهی به آب و فاضلاب بابت تهاتر آب بهای فضای سبز ۵۹میلیارد ریال، کمک به کتابخانه‌ها ۱۵میلیارد ریال و کمک به آموزش و پرورش ۱۸میلیارد ریال، سهم شورای شهر ۱۰میلیارد ریال، بازنشستگان ۱۲میلیارد ریال، سخت و زیان‌آور بودن کار ۲۷میلیارد ریال، بدهی به کارشناسان رسمی دادگستری ۳۶۰میلیون ریال، آسفالت، مطالبه هزینه مصالح مصرفی آسفالت چهار میلیارد ریال، خلع ید ۱۲۰میلیارد ریال، قلع و قمع ۴۰میلیارد ریال و اشخاص و ورثه ۷۰میلیارد ریال است.
شهردار بیرجند با بیان اینکه شهرداری را در شرایط سختی تحویل گرفتم که ۱۰۸ میلیارد تومان هم تعهدات ایجاده شده در شهرداری بود، بیان کرد: مجموع بدهی‌ها و تعهدات شهرداری بیرجند ۱۹۳میلیارد تومان است.
بهترین با بیان اینکه پروژه‌های عمرانی که در شهر تعریف می‌شوند کوچک مقیاس و بزرگ مقیاس هستند، افزود: پروژه‌های کوچک مقیاس با صرف هزینه کمتر کاربردی‌تر هستند بطور مثال ساکنان اطراف محله‌های پیامبر اعظم(ص) در هر روز استفاده زیادی از راست گرد دارند و یا آیلند ظفر افزایش ضریب ایمنی و سیمای شهری داشته ولی مردم ممکن است هفته ای و یا ماهی یکبار از بوستان طبیعت استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در هر ماه دو پروژه را عملیاتی و اجرایی ساخته ایم، ادامه داد: تکمیل پروژه های نیمه تمام زمان و هزینه زیادی را از شهرداری گرفته است.
بهترین از مدیریت ساخت و ساز شهری به عنوان یکی از اولویت های شهرداری یاد کرد و گفت: اگر در هر ساختمان یک طبقه اضافه باشد، سرانه افزایش می‌یابد از طرفی شبهه‌ای مبنی بر افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن مطرح است که عوامل مختلفی در آن دخیل هستند و در سال گذشته شاهد افزایش ۶۰ درصدی قیمت مصالح ساختمانی، 54 درصدی افزایش حقوق کارگری و 57درصدی هزینه‌های نظام مهندسی که پیش بینی می شود به 82 درصد هم برسد بودیم و این در حالی است که عوارض پروانه ساختمانی در شهرداری ۲۵ درصد رشد داشت و در مناطق شمال شهر این افزایش بنا به مصوبه شورای شهر اعمال نشده است.
شهردار بیرجند از مدیریت میدان میوه و تره‌بار بیرجند به عنوان یکی از اقدامات بی‌نظیر شهرداری در سال قبل نام برد و گفت: انحصار در این بازار شکست و در روز بازار شهرداری ۱۱ غرفه فعالیت دارد که روزانه ۴۹ تن میوه و تره‌بار را با قیمت کلی عرضه می‌ کند.
دکتر بهترین در ادامه به اقدامات شهرداری برای طرح استقبال از بهار در سال ۱۰۴۱ اشاره کرد و با بیان اینکه من در شورای چهارم در طول 4سال نماینده شورای شهر در کمیته استقبال از بهار بودم و اطلاعات کافی دارم، گفت: شروع فرایند کمیته استقبال از بهار در برج 4 و 5 است که سیاست اساسی ریل گذاری می شود و فراخوان در برج 6 و 7 انجام و رسیدن آثار هم معمولا در برج 7 و 8 انجام می شود.
وی با بیان اینکه داوری آثار هم در برج 10 و 11 انجام می شود، افزود: ساخت و جانمایی المان ها در بهمن و اسفند انجام می شود و حال جای سوال است که چرا برخی از اعضای شورای شهر که دل نگران بودند نظارت بر کار شهردار قبلی نداشتند و این فرایند به برج 7 و 8 و 9 رسید اما باز هم اعضای دل نگران این مورد را بازرسی و نظارت نکردند، بنابراین وقتی بنده در برج 9 مدیریت شهر را بر عهده گرفتم فرصتی برای انجام اقدامات استقبال از بهار نبود؛ اگر قرار است دل نگران شوند زمان آن از شروع فرایند در تیرماه است.
شهردار بیرجند با بیان اینکه در بهار سال گذشته ۱۰ المان نوروزی با بودجه ۹۹۷ میلیون تومانی ساخته شد، ادامه داد : در بهار امسال ۱۶ المان با ۱۹ میلیون تومان اعتبار ساخته و بازسازی شد که در اینجا شهرداری بودجه میلیاردی ساخت المان و پرداخت پول و سکه به هیات داوران را حذف کرد.
بهترین با بیان اینکه المان های نوروزی در مدت کمتر از یک ماه با استفاده از ظرفیت نیروهای خلاق شهرداری و اموال ضایعاتی در انبار ساخته و بازسازی شد، بیان کرد: المان‌های نوروزی امسال شامل هفت سازه جدید و ۹ مورد بازسازی شده است.
وی به اجرای نوروزخوانی، برگزاری جشن شادی، سفره‌های هفت سین، نورپردازی، نصب پرچم و ریسه، نقاشی دیواری و دیوارنگاری به عنوان گوشه ای از این اقدامات برشمرد و افزود: در برخی موارد از جمله برگزاری جشن‌های نوروزی به دلیل محدودیت‌های کرونایی، برگزاری جشن‌ها اطلاع‌رسانی نشد در حالی که با همین شرایط نیز سالن فرهنگسرای شهر تکمیل می‌شد.
بهترین با بیان اینکه شهردار مخالفان هم هستم، گفت: با صداقت بگویم آنچه بضاعت‌مان بود برای نوروز ۱۴۰۱ در بیرجند به‌کار بستیم و عده قلیلی که صدای بلندی دارند خیلی برای ما ملاک نیستند و باید مردم عملکرد شهرداری را در این مدت کوتاه قضاوت کنند.
شهردار بیرجند با بیان اینکه بودجه پیشنهادی شهرداری در سال ۱۴۰۱ به شورای شهر ۴۵۰ میلیارد تومان بود که با ۴۰۰ میلیارد تومان موافقت شد که نسبت به متمم سال قبل ۱۶ درصد افزایش داشته، گفت: بودجه شهرداری سال قبل ۲۶۵ میلیارد تومان بود که با متمم به ۳۴۳ میلیارد تومان افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه منابع درآمدی شهرداری محدود است در حالی که از بودجه عمرانی پیش‌بینی شده شهرداری ۵۰میلیارد تومان کسر شده، گفت: تعرفه، عوارض، فروش وجوه اموال شهرداری، کمک‌های دولتی و کمک‌های خصوصی از جمله منابع درآمدی شهرداری است که تعرفه و عوارض با ۲۰ تا ۲۵ درصد مصوب شد.
بهترین گفت: بحث کمک‌های دولتی را تقریبا در بودجه هیچ وقت جدی نمی‌گیریم چون بسیار محدود است، کمک‌های خصوصی هم که بسیار محدود و کم است در نتیجه یکی از مواردی که می‌توان عملیات اجرایی را براساس آن انجام داد تولید زمین است یعنی باید قدرالسهم شهرداری گرفته شود و از این محل برای فروش املاک استفاده کنیم. شهردار بیرجند تصریح کرد: برای فروش زمین ۱۵۰ میلیارد تومان تعیین کرده بودیم تا از این طریق بتوان پروژه‌های عمرانی را انجام داد اما به دلایل مختلف محقق نشد.
وی در ادامه به مهم ترین برنامه های شهرداری در سال جاری اشاره کرد و افزود: بهسازی و مناسب‌سازی پارک آزادی، مطالعه و احداث پارک جنب موزه دفاع مقدس، بهسازی و زیباسازی آیلند صیاد شیرازی، پارک مهرشهر و اجرای پل برای اتصال اراضی موسوی به مدرس از جمله مهمترین پروژه‌های امسال است. بهترین گفت: خرید و نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی از اقدامات مهمی است که با توجه به فرسوده بودن ناوگان، ۶۰ میلیارد ریال برای خرید و نوسازی این ناوگان در نظر گرفته شده است.
وی افزود: بهسازی و نوسازی ناوگان آتش‌نشانی که با جان مردم سر و کار دارد از دیگر برنامه‌های مهم است زیرا آتش‌نشانی برای مردم بسیار حیاتی و از اهمیت زیادی برخوردار است که باید ناوگان آن نوسازی شود.
شهردار بیرجند در پاسخ به سوالات خبرنگار ما در مورد آخرین وضعیت اراضی پادگان ۰۴ بیرجند هم گفت: نظر شهرداری همان فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر انتقال پادگان به خارج از شهر است که باید تمامی اراضی تحویل راه و شهرسازی شود و با توجه به جابه‌جایی که در مدیریت فرماندهی ارشد ارتش در استان انجام شده و نظر مثبت امیر شاطری امید می رود این موضوع هرچه زودتر محقق شود.
بهترین با اشاره به وضعیت پروژه مجتمع هلال بیرجند هم بیان کرد: اواخر سال گذشته جلسات خوبی در حوزه معاونت عمرانی استانداری در این خصوص برگزار و مقرر شد شرکت سرمایه‌گذاری هلال واحدها را تحویل شرکت‌ها و متقاضیان بدهد.
وی افزود: در هیات تطبیق فرمانداری مصوبه شورای شهر برای تأسیس پارکینگ هلال دچار مشکل بود که برای حل آن قدم‌های خوبی برداشتیم تا کلاف سردرگم برداشته شود و باید با تغییر لایحه، کارها را انجام دهیم تا مزایده زمین‌ها انجام شود.
بهترین هم چنین با بیان اینکه منتظر تصویب طرح جامع ترافیک در شورای عالی هستیم، ادامه داد: با تایید این طرح اتفاقات خوبی در حوزه ترافیک شهری خواهد افتاد