EN

الوعده ؛ وفا /سوت پایان پروژه اصلاح و بهسازی بلوار شهدای عبادی عملیات اصلاح و بهسازی بلوار شهدای عبادی به پایان رسید.

بالاخره انتظار مردم و شهروندانی که روزانه و یا هر از گاهی بلوار شهدای عبادی را طی می کردند و از ناهمواری آن گله داشتند به سر رسید. بلواری که به دلیل ایرادهای فنی و کار غیر اصولی، موج های فراوانی داشته و با گلایه های مردم و حیرت مسافران این مسیر مواجه بود . حدود دو ماه قبل بود که عملیات بهسازی و اصلاح این مسیر پرتردد بیرجند که از قضا در محور سفرهای خارج شهر و ارتباط بین شهری نیز قرار دارد شروع شد. هر چند در دو ماه گذشته و زمان اجرای عملیات نیز برخی شهروندان، ناشکیبایی کرده و گاه تخلفاتی در عبور و مرور مرتکب می شدند اما سرانجام با همت معاونت امور عمرانی ، حمل و نقل و ترافیک شهرداری بیرجند، وعده اتمام دو ماهه عملیات اصلاح و بهسازی این محور اصلی شهر به پایان رسید.
«زنگویی» یکی از ساکنان معصومیه از اتمام این پروژه اظهار خوشحالی کرده و می گوید: هر چند دو ماه در مقایسه با سال ها رفت و آمد در مسیری ناهموار قابل مقایسه نیست اما تحمل همان دو ماه هم سخت بود با این وجود کار شهرداری برای اصلاح این بلوار ناهموار جای قدردانی دارد.
«بهارشاهی» کارمندی که در یکی از ادارات معصومیه کار می کند ادامه می دهد: رفت و برگشت از بلوار شهدای عبادی برای خیلی ها راحت تر و مسیرکوتاه تر است و با اصلاح این معبر، دغدغه رانندگان برای تخریب خودروهایشان کمتر می شود.
شهردار بیرجند با تایید گفته های این شهروندان می گوید: بنا بر وعده داده شده این پروژه در دو ماه به پایان رسید.کار برداشت آسفالت قدیمی و مشکل دار بلوار شهدای عبادی شروع شد اما بر خلاف آن چه انتظار می رفت زیرسازی قبلی این مسیر، وضعیت و شرایط بسیار نامطلوبی را پیش روی شهرداری گذاشت.
دکتر «مهدی بهترین» با طرح شعار جسارت در تصمیم گیری ، شجاعت در عمل برای اجرایی شدن این پروژه که تقاضاهای زیادی هم داشت توضیح می دهد: این کار با سختی و عملیات های پیش بینی نشده انجام شد چرا که براساس برآورد و پیش بینی اولیه نیاز به برداشت و جایگزینی پنج هزار متر مکعب خاک و مصالح داشت اما برخلاف این تصور و در عمل، 13 هزار متر مکعب خاک و آسفالت برداشت و با مواد و مصالح قابل قبول جایگزین شد.
وی تاکید می کند: 10 هزار متر مربع از بلوار شهدای عبادی در این پروژه زیرسازی و آسفالت و با وجود افزایش سه برابری حجم کار ، در موعد مقرر و قبل از مهر ماه به پایان رسید. زیرسازی های گذشته به دلیل حفاری های نامناسب با مشکلات زیادی مواجه و کار را سخت و طولانی کرد.حتی مجبور به حفاری هایی به عمق یک متر در سواره رو و دو تا سه متر در مسیر بلوار شدیم.
وی گفته اش را تکمیل می کند: در گذشته بیشتر بلوار با خاک مناسب پر نشده بود و از طرف دیگر، در مسیر چاه ها، دستک ها و تونل های زیادی وجود داشت که در زمان حفاری، نشست کرد چرا که خاک آن ها مناسب و مرغوب نبود و به تراکم استاندارد نرسیده بود بنابراین برداشتن سقف سوق ها و پر کردن آن ها هم به کار افزوده شد.
شهردار بیرجند اضافه می کند: چاهک ها هم از قبل مشکل داشت و باید از استحکام لازم برخوردار می شد.متاسفانه کارهای غیر فنی در پرکردن بلوار شهدای عبادی در گذشته، باعث افزایش عمق حفاری های جدید شد.
*ادامه کار بعد از تایید آزمایشگاه
دکتر بهترین جذب مشاور برای ادامه کار اصلاح این بلوار را مطرح کرده و ادامه می دهد: باید خاک های قبلی به طور کامل برداشته شده و حفاری با عمق لازم به تراکم مورد نظر می رسید. بنابراین کار غیر اصولی درسنوات گذشته در زیرسازی جبران و با نظر مشاور، کار به شکل فنی و درست انجام شد به ویژه این که بلوار شهدای عبادی، مسیر رفت و آمدهای زیادی است و باید با دقت و تراکم زیاد زیرسازی و روسازی می شد.
به گفته وی حتی خاک های قبلی موجود در بلوار برداشته و با مصالح مناسب از معدن زیرسازی و لایه به لایه کوبیده و آزمایش … شد دو لایه آسفالت با ضخامت بالای 7 سانتی متر و اقدامات فنی و اصولی انجام شد چرا که بلوار شهدای عبادی از محورهای ورودی و خروجی و شریان مهمی است و تلاش شد تا اصولی و فنی کار شود.
شهردار ضمن تقدیر از سپاه انصار الرضا (ع) ، راهداری و پلیس راهور برای تامین ماشین آلات و هماهنگی ها در اجرای پروژه اصلاح و بهسازی این بلوار تاکید می کند: حدود 12 میلیارد تومان برای این پروژه در بخش های مختلف از زیرسازی، قیر و آسفالت ، خط کشی و … هزینه شد و پروژه آماده تحویل است.