EN

به مناسبت روز اصناف دیدار شهردار بیرجند و اعضاء شورای اسلامی شهر بیرجند با بازاریان

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ دکتر مهدی بهترین شهردار بیرجند، ظهر روز پنجشنبه همزمان با روز ملی اصناف به همراه اعضای شورای شهر و معاونین و روسای سازمان‌های شهرداری، در محل مسجدالرسول(ص) بازار، ضمن دیدار با کسبه و بازاریان، به سوالات و مطالبات آنان پاسخ گفت.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام عبدالرزاق نژاد عضو و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بیرجند با قدردانی از شهردار بیرجند، معاونین وی و روسای سازمان‌های شهرداری به خاطر برگزاری این جلسه، گفت: اصناف و بازاریان به عنوان پیشگام در تمامی عرصه های انقلاب، پشت سر امام(ره) و مقام معظم رهبری، حضور داشته و دارند.

وی با اشاره به تورم و گرانی، خواستار توجه بیشتر اصناف و بازاریان به وضعیت معیشتی مردم و پرهیز از گران‌فروشی و احتکار شد و تصریح کرد: کسبه و بازاریان در رعایت و حفظ حجاب و پوشش اسلامی که توصیه امام(ره)، مقام معظم رهبری، شهدا و مراجع است نیز می توانند ایفای نقش نمایند.

در ادامه حجت الاسلام حسینی و حجت الاسلام عسکری ائمه جماعت مسجدالرسول(ص) بازار و تعدادی از کسبه و ساکنین محدوده بازار، به بیان مسایل و مشکلات و مطالبات خود پرداختند.

شهردار بیرجند نیز ضمن تبریک روز ملی اصناف، ایام ذی الحجه و اعیاد قربان و غدیر و قدردانی هیات امنای مسجد و بازاریان و کسبه حاضر در جلسه، گفت: در زمان تحویل مدیریت شهری، بودجه شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان بود که در اولین لایحه آن را با حدود ۵۰ درصد افزایش به ۵۰۰ میلیارد تومان رساندیم و امسال هم بودجه را با اتکا به سرمایه گذاری ها به ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم که نسبت به قبل از این دوره، افزایش ۱۰۰ درصدی دارد ضمن‌ اینکه ۵۴ درصد بودجه را به اجرای پروژه های عمرانی اختصاص دادیم در حالی که به لحاظ قانونی موظفیم ۴۰ درصد بودجه را به بخش عمران ارائه دهیم و بنابر این با اجرای پروژه های عمرانی متعدد در سطح شهر بیرجند، این شهر به یک کارگاه بزرگ تبدیل شده است.

دکتر مهدی بهترین افزود: در این دوره در راستای درخواست های شهروندان، اتکای شهرداری را به شهر فروشی و عوارض ناشی از تخلفات شهرسازی، کاهش دادیم و از زمین خواری و فروش زمین به قیمت بالا در مرکز شهر جلوگیری کردیم و در این وانفسای گرانی شهر را ارزان کردیم و علاوه بر این با عنایت شورای شهر، کاهش ۲۵ درصدی عوارض و تعرفه خدمات را در بخش عمده شمال شهر و تقریبا تمامی محلات با هدف کمک به اقشار آسیب پذیر در دستور کار قرار دادیم.

وی اضافه کرد: امسال تولید ۱۹۰ هزار متر مربع مسکن را داریم که تعادل قیمت مسکن و کاهش اجاره بها را در پی خواهد داشت و با ایجاد بیش از ۹۵ هزار شغل، رونق اقتصادی را باعث خواهد شد و این در حالیست که شهرداری  وظیفه ای در این خصوص ندارد.

وی با اشاره به مشارکت شهرداری بیرجند با بخش خصوصی، اظهار کرد: برای رفع دغدغه شهروندان در بحث کمبود و کنسل شدن پروازها، مراحل پایانی تاسیس خط هوایی را با مشارکت بخش خصوصی در دست پیگیری داریم.

دکتر بهترین با بیان اینکه از سال ۹۲ که وارد شورا شدم تا کنون با بدنه شهرداری و مشکلات شهر آشنا هستم، گفت: زیرساخت های شهر را که به‌ شدت آسیب دیده است را در حال ترمیم داریم.

وی اضافه کرد: بهسازی خیابانهای اطراف بازار از دیگر برنامه های ما بود که بهسازی خیابان ۱۷ شهریور را که ۲ دهه است هیچ توجهی به آن نشده بود در همین راستا آغاز شده و پیاده روهای آن نیز شبیه موزائیک فرش و سنگ فرش خیابان مدرس و با الهام از نقوش قالی اصیل بیرجندی، بهسازی خواهد شد و در ادامه هم به سراغ بهسازی خیابان حکیم نزاری خواهیم رفت.

وی از مدیریت، تخریب یا دیوار کشی بیش از ۹۰ درصد از ساختمان‌های نا ایمن اطراف بازار بیرجند به عنوان‌ یکی از مطالبات کسبه و بازاریان، نام برد و تصریح کرد: در راستای نوسازی بازار نیز آماده تفاهم با کسبه و بازاریان محترم هستیم تا در ادامه با اخذ موافقت اعضای محترم شورای شهر، تخفیفات ویژه ای در این زمینه درنظر گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۳۷۰۰ هکتار مساحت شهر بیرجند، ۷۰۰ هکتار مربوط به بافت فرسوده است، بر ضرورت بازسازی بافت فرسوده در بیرجند با هدف پیشگیری از تبعات ناگوار ناشی از حوادث احتمالی، تاکید کرد و ادامه داد: متولی بافت فرسوده، راه و شهرسازی است و ما ضمن انتقال نظر و خواسته مردم به مسولین ذیربط، در حال مذاکره با مسولین متولی هستیم طی یکسال گذشته، درخواست اجرای بیش از ۱۲۰ پروزه را مطرح کرده ایم.

وی به اجرایی شدن ۵ پروژه احداث سرویس بهداشتی در سطح شهر اشاره کرد و با تایید نیاز بازار به احداث سرویس های بهداشتی بیشتر، نسبت به پیگیری احداث سرویس بهداشتی و پارکینگ در اطراف بازار، قول مساعد داد.

وی از پروژه احداث باغ ملی بیرجند با ۱۱ هکتار مساحت(مساحت میدان امام اصفهان ۹ هکتار است) به عنوان پروژه ای مهم و بزرگ نام برد و گفت: این پروژه به سرآمد و برند شهر بیرجند تبدیل خواهد شد و سعی خواهیم کرد در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

دکتر بهترین با بیان اینکه در گذشته، تغییر کاربری ها در کمیسیون ماده ۵ استانداری وقت با وجود مخالفت من به عنوان عضو شورای شهر انجام شد و این امر در این دوره شهرداری هم با وجود مخالفت من اتفاق افتاد با این تفاوت که ما در این موارد از دولت سیزدهم برای شهر، زمین معوض گرفته ایم که دریافت ۲۳ هکتار زمین از دولت در کمیسیون ماده ۵، ۱۰ هکتار زمین برای رفع نیاز ضروری و انکار ناپذیر شهر به احداث سایت اسکان اضطراری به ظرفیت ۱۰۰ هزار نفر و ۹۳ هکتار زمین در جاده شوشود برای احداث آرامستان جدید با توجه به اینکه از آرامستان فعلی، فضای زیادی باقی نمانده و این اقدام باید ۱۵ سال پیش انجام می شد، از پیگیری های شهرداری در این زمینه بوده است.

وی تصریح کرد: در حقیقت ما هم به دنبال دفاع از حقوق مردم هستیم اما راه تحقق آن، جبهه گرفتن نیست بلکه تعامل و همراهی است و شخص استاندار محترم و معاون محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز در این راستا بهترین تعامل و همراهی را دارند و تا کنون استانداری با هیچ یک از لایحه های شهرداری بیرجند، مخالفت نکرده است.

به گفته وی، شهرداری بیرجند طی سال گذشته با همت مردم خوب و وفادار بیرجند، ۳ رتبه ملی کسب کرده و از جمله در پدافند غیرعامل بالاتر از تهران و همدان، به عنوان شهرداری برتر شناخته شدیم و شهروندان بیرجندی، لوح تقدیر را از دست سردار باقری بالاترین مقام نظامی کشور بعد از مقام معظم رهبری، دریافت کردند که افتخاری بزرگ برای بیرجند محسوب می شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، روسای دو فدراسیون بسکتبال و اسکیت، با حضور در بیرجند از اقدامات شهرداری در راستای بهسازی و توسعه امکانات و فضاهای ورزشی در این شهر قدردانی کردند و اینها بخشی از افتخاراتی است که در یکسال و نیم گذشته به همت مردم شریف، فهیم و قدرشناس بیرجند، کسب شده است.

وی از احداث سردخانه ۷۰۰ تنی در راستای دپوی میوه که قیمت آن به شدت در شهر گران شده، به عنوان یک پروژه زیربنایی دیگر شهرداری بیرجند نام برد و اجرای این پروژه را در شکستن انحصار و کاهش قیمت میوه موثر دانست و اضافه کرد: ناوگان آتش نشانی شهرداری بیرجند نیازمند ترمیم است و تجهیز آن، ضریب ایمنی شهر را افزایش می دهد زیرا در امدادرسانی به حادثه دیدگان، ثانیه ها اهمیت حیاتی دارد و دیر رسیدن خودروهای آتش نشان به محل حادثه، گسترش دامنه خسارات و حتی تلفات را در پی خواهد داشت بنابر این نسبت به خرید خودرو و لباس‌های غریق نجات و شیمیایی برای سازمان آتش نشانی شهرداری اقدام کردیم که متاسفانه این امکانات، اخیرا در حادثه ای که برای یکی از هم استانی هایمان در شهرستان نهبندان اتفاق افتاد، کارایی خود را نشان داد و امدادگران مجهز ما با حضور در محل حادًه در کمتر از ۴۰ دقیقه جسد متوفی را از اعماق آب، بیرون کشیده و تحویل خانواده داغدار دادند.

وی تصریح کرد: اگر این امکانات موجود نبود باید غواص ها مشابه حادثه دو سال پیش در بند دره که به شهادت همکار آتش نشان ما انجامید از تهران می آمدند.

شهردار بیرجند با اشاره به تعامل و همراهی دولت مردمی سیزدهم با وجود تنگناهای این دولت، گفت: شهرداری بیرجند در بخش های مختلف با دفاع از سهم خود توانسته با عنایت دولت سیزدهم از بودجه های دولتی بهره مند شود.

 وی افزود: سهمیه شهرداری بیرجند از اتوبوس های یارانه ای وزارت کشور ۵ دستگاه بود که با رایزنی ما و مساعدت دولت، این سهمیه به ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید افزایش یافت و در بخشی دیگر با پیگیری های ما، بیش از ۱۴۰۰ تن قیر رایگان به شهرداری مرکز استان اختصاص داده شد.

به گفته وی، دولت سیزدهم همچنین ۱۰ دستگاه ون یارانه ای به شهر و شهروندان بیرجند هدیه داد که تا کنون ۳ دستگاه ون وارد شهردشده و با توجه به عرض کم برخی خیابان‌هایی از جمله ۱۷ شهریور، حکیم نزاری و شهرک امام علی(ع) و عدم امکان تردد اتوبوس در این خیابان‌ها، مشکل تردد شهروندان مرتفع خواهد شد.

دکتر بهترین با بیان اینکه هوشمندسازی سیستم شهرسازی را در راستای تقویت ضریب مبارزه با فساد و کاهش مدت زمان حضور شهروندان در شهرداری در حال انجام داریم، به فاصله طبقاتی میان شمال و جنوب شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: هر چقدر این فاصله طبقاتی، کمتر شود می توانیم خدمات بهتری به عموم شهروندان ارائه دهیم و در این راستا در این دوره ۵ پارک در شمال شهر احداث کردیم و تجهیزات این پارک‌ها حتی بهتر پارک‌های قبلی بهتر و ایمن تر است به طوری که شهروندان بیرجندی که پیش از این تنها دو پارک توحید و کاجستان را داشتند، از میان پارک‌ها  در شمال و جنوب شهر، حق انتخاب دارند.

وی طرح مشکل کمبود پارکینگ توسط شهروندان را مطالبه به حق آنان دانست و با اشاره به اینکه این مطالبه در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته، اظهار کرد: در این راستا ۲ هزار متر مربع پارکینگ در خیابان طالقانی ایجاد شده و پیگیر هستیم تا با تملک  املاک اطراف، در راستای افزایش فضای پارکینگ در این خیابان گام برداریم.

وی افزود: در بافت اطراف بازار هم پیگیر خرید اراضی با هدف ایجاد بازار موازی برای رفع دغدغه گرانی اجاره مغازه ها و کاهش اجاره بها هستیم ضمن اینکه تسهیل در دسترسی بیشتر مردم به  امکانات رفاهی و استراحتگاه در محدوده بازار را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به قدمت چند صد ساله بازار بیرجند، افزود: پیگیر هویت سازی به بازار بیرجند هستیم و پروژه احداث سردرب بازار با مشخصات ملی، منطقه‌ای و اسلامی، در این راستا در حال اجراست که جا دارد از صبر و تحمل کسبه اطراف، قدردانی نمایم و در ادامه نیز پروژه بهسازی حاشیه بازار را با همان هدف هویت سازی آغاز خواهیم کرد که مجموعه ای شکیل خواهد شد.