EN

به ميزباني شهرداري بيرجند رويداد سراسري سفيران نوسازي بم و ستاد بازآفريني شهري برگزار شد

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ همزمان با سالروز حادثه دلخراش زلزله بم و نامگذاری این روز به نام ایمنی در برابر زلزله و مقابله با این بلای طبیعی به میزبانی شهرداری بیرجند رویداد سراسری سفیران نوسازی بم برای ایران قوی و ستاد بازآفرینی شهری با حضور نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران، سفیر شهر  بم، شهردار بیرجند، مدیرکل راه و شهرسازی استان، مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان برگزار شد.

شهردار بیرجند در این جلسه با اشاره به نامگذاری 5دی ماه(سالروز زلزله بم) به نام روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی هدف از برگزاری اینگونه جلسات را جلب نظر و توجه عمومی به مخاطرات ناشی از وقوع پدیده های طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان، خشکسالی و شناسایی عوامل پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از آن خصوصا تلفات جانی و گسترش فرهنگ ایمنی در جامعه عنوان کرد.

 دکتر مهدی بهترین با تأکید بر اینکه شناخت پدیده زلزله و سایر سوانح طبیعی و ارائه الگوهای مناسب برای رفتار جمعی و فردی مردم در قبل، حین و بعد از این سوانح می تواند از اثرات مخرب آن بکاهد، افزود: قرار گرفتن ایران در بخشی از کمربند کوهزایی آلپ هیمالیا که یکی از جوان ترین نواحی کوهزایی جهان محسوب می شود باعث شده که فلات ایران از لحاظ زلزله خیزی بسیار فعال بوده و هر از چند گاهی هزاران نفر با رویداد زمین لرزههای ویرانگر به کام نیستی می روند.

شهردار بیرجند به زلزلههای سال 69 گیلان و زنجان، 74 اردبیل و خراسان، 82 کرمان(بم)، 83 مازندران (بلده) و 96 کرمانشاه اشاره کرد و اذعان داشت: کسی نمی تواند زمان زلزله را مشخص کند ولی همه باید آمادگی های لازم را جهت مقابله با زمین لرزه کسب کنند.

 

دکتر بهترین در ادامه از تصویب طرح جامع پدافند غیرعامل شهر بیرجند در سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد و افزود: شهرداری بیرجند رتبه یک کشوری را در حوزه پدافند غیرعامل کسب کرده که این سند افتخار شهر بیرجند است و تلاش داریم در زمینه کاهش آلام و دردهای مردم گام برداریم.

 

شهردار بیرجند در ادامه این مراسم در جمع اهالی مردم 17 شهریور در مسجد رضویه با بیان اینکه 6540 مترمربع یعنی ۶ درصد مساحت شهر بیرجند، بافت فرسوده است، اذعان داشت: در گذشته برای بازسازی بناهای موجود در بافتهای فرسوده بستههای تخفیف ۵۰ درصدی برای صدور پروانه ساخت از سوی شورا و شهرداری بیرجند ارائه شده که این تخفیف در حال حاضر هم اعمال شده است.

 

دکتر بهترین به محلات کم برخوردار شدید شهر از جمله موسی بن جعفر و کاظمیه اشاره کرد و با بیان اینکه ابنیه این محلات چون سکونت گاه غیررسمی بوده، از استحکام کافی برخوردار نیست، اذعان داشت: معابر موجود در این محلات هم چون اصول شهرسازی در آن رعایت نشده دارای معضلات زیادی است و امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به عدم تمکن مالی مردم با وجود تخفیفات شهرداری در صدور پروانه استقبال زیادی از طرح های نوسازی نشده که نیاز به همراهی بانک ها و ارائه تسهیلات مالی ارزان قیمت از سوی دولت میباشد.

 وی بیان کرد: اگر بازسازی و نوسازی در این محلات انجام نشود در صورت وقوع زلزله شاهد اتفاقات ناگوار و اختلال در  خدمات رسانی خواهیم بود.

 

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران هم در این رویداد بیان کرد: دولت به عنوان وارث وضع فعلی مسکن از ابتدا این حوزه را یکی از اولویت‌های خود قرار داده و برای تحول مردمی در کشور چهار چالش اصلی مشخص شده که یکی از آنها بحث بافت‌های فرسوده و ناکار آمد است.

سید سینا منتظر اضافه کرد: در این راستا بسته‌های تشویقی برای استفاده مردم در این خصوص در نظر گرفته شده است تا با پای کار آمدن مردم، اقدامات لازم در این باره اجرایی شود.

نماینده شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه موفقیت در این حوزه جز با مشارکت مردم و جذب مشارکت‌های اجتماعی و حضور سازندگان و تسهیل گران امکان پذیر نیست، اظهار کرد: هر جا که دولت به تنهایی در موضوعی ورود کرده، شکست خورده و هر جایی هم که مردم ورود کرده‌اند، نتیجه خوبی گرفته‌ایم.

منتظر افزود: بسته‌های که برای این منظور آماده شده است، بستری را فراهم می‌کنند تا انگیزه و رغبت لازم در مردم برای مشارکت در این خصوص فراهم شود.

منتظر با اشاره به اینکه این تسهیلات برای بازسازی بناهای موجود در بافت‌های فرسوده پیش بینی شده است، افزود: در شهر بیرجند پرداخت ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای این منظور پیش بینی شده که ۱۵۰ میلیون تومان این تسهیلات با کارمزد نرخ صفر درصد و بقیه این تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد پرداخت می‌شود که در مجموع کارمزد این تسهیلات ۱۲ درصد است.