EN

حضور شهردار و مدیران شهرداری در حوزه علمیه سفیران هدایت

آیت ا… عارفی، مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند گفت: به لطف خدا شهرداری بیرجند در این دوره، کارش را به خوبی انجام می دهد و ما این را می بينيم و شهردار بیرجند و همکاران ایشان به واسطه زحماتی که می کشند بر ما حق دارند و باید قدرشان را بدانیم.
شهردار بیرجند و جمعی از معاونین و مدیران شهرداری به مناسبت آغاز سال تحصیلی با حضور در حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند با مدیر، اساتید و طلاب اين مجموعه دیدار کردند.
مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند در دیدار با شهردار بیرجند و همراهان وی، گفت: همیشه دوست داشته و دارم که مسوولین ما، بومی و اهل همین شهر باشند زیرا با توجه به اینکه از کار و تلاش مسوول بومی، خودش، خانواده اش و همشهریان بهره مند می شوند و مسوول بومی به همه مسائل و نیازها اشراف دارد، امور، بهتر پیش خواهد رفت.
آیت ا… صدر الدین عارفی با بیان اینکه مسوولان بومی برای خود، خانواده و همشهریانشان کار می کند، افزود: بیرجندی ها در سراسر کشور، خوشنام و موفق هستند و اصالت و دیانت را از پدرانشان به ارث برده اند و لذا وقتی همشهریان متخصص و خوبی داریم چرا نباید مسوولین و مدیران ما از همین شهر و دیار باشند؟
وی با اشاره به اینکه از شنیدن خبر انتخاب دکتر بهترین به عنوان شهردار بیرجند خیلی خوشحال شدیم، تصریح کرد: تا کنون هر کجا که بحثی در خصوص دکتر بهترین شده، از ایشان به نیکی یاد کرده و دفاع کرده ایم زیرا ایشان کارشان را بخوبی انجام می دهند و در شهرداری بیرجند کارها بر وفق مراد است و مردم هم راضی هستند.
وی به قدمت دیرینه حوزه علمیه بیرجند اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه بیرجند حوزه علمیه مشهد، حدود ۱۵۰ سال قدیمی تر است و بعد از حوزه علمیه قم، حوزه علمیه بیرجند تاسیس شده که نشان می دهد بیرجند از همان زمان، مرکز علم بوده و دانشمندان و بزرگانی را برای اداره این مدارس داشته و حتی همزمان با تاسیس مدرسه دارالفنون تهران، ۶ مدرسه در بیرجند دایر شده است.
وی اضافه کرد: به لطف خدا شهرداری بیرجند در این دوره، کارش را به خوبی انجام می دهد و ما این را می بینیم و شهردار بیرجند و همکاران ایشان به واسطه زحماتی که می کشند بر ما حق دارند و باید قدرشان را بدانیم.
آیت ا… عارفی ادامه داد: آقای یونسی(پدر معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری) انسان با تقوا و با دانشی بودند و در گذشته در این مدرسه خیلی زحمت کشیده اند و خوشحالم که می شنوم پسر ایشان در شهرداری بیرجند، مسوولیت دارند.
مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند، همچین گفت: قبلا به لحاظ کمبود فضا، دو سه ملک را در اطراف خریداری کردیم و ۲ هزار متر مربع در سه طبقه به فضای قبلی اضافه و مشکل کمبود فضا، رفع شد. البته شاید یکی دو اتاق، مربوط به گذشته باشد اما سایر بخش ها توسط مرحوم پدرم ساخته شده است.
وی از اجرای طرح هویت بخشی به بازار بیرجند با معماری ایرانی و اسلامی و نیز راه اندازی گرمخانه و اسکان حدود ۵۰۰ نفر از فقرا و اقشار آسین پذیر به عنوان دو اقدام بسیار خوب، مهم، بجا و شایسته شهرداری بیرجند نام برد و اظهار کرد: در حوزه علمیه، برنامه هایی برای برگزاری کارگاههای آموزشی و ارائه مشاوره در بخش های مختلفی همچون خانواده، فرزند پروری، ازدواج و… داریم اما بسیاری از اقشار محروم که نیازمند این آموزش‌ها و مشاوره ها هستند به دلیل مسائل و مشکلات عدیده ای که دارند نمی توانند از این برنامه ها استفاده کنند و نیازمند کمک و یاری هستند.
شهردار بیرجند هم با بیان اینکه رضایت جنابعالی و همشهریان عزیز برای من و همکارانم در شهرداری بیرجند بسیار ارزشمند است، گفت: قطعا برگزاری کارگاههای آموزشی و ارائه مشاوره به نیازمندان به خصوص در موضوعات مهمی چون خانواده و ازدواج، منشأ خیر و برکت خواهد بود و ما در فرهنگسراهای محلی شهرداری می توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و آمادگی داریم تا هم در بحث برگزاری کارگاهها و ارائه مشاوره و هم در بحث اشتغالزایی در روزبازارهای شهرداری با حوزه علمیه همکاری نماییم.
شهردار بیرجند و همراهان وی در ادامه در جلسه درس اخلاق آیت ا… عارفی و در جمع روحانیون، اساتید و طلاب حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند، حضور یافتند.
در این جلسه ابتدا آیت ا… عارفی در بحث اهمیت یاد خدا، سخنان کوتاهی ایراد کرد.
شهردار بیرجند هم ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول، هفته دفاع مقدس و بهار علم و ایمان، گفت: ما برای عرض تبریک آغاز سال تحصیلی جدید و نیز استفاده از نظرات واقع بینانه، دلسوزانه و عالمانه شما در راستای بهبود امور مدیریت شهری، در حوزه علمیه حاضر شدیم.

دکتر مهدی بهترین با بیان اینکه حوزه های علمیه در راستای اعتلای فرهنگی و اجتماعی جامعه و تزریق معنویت و اخلاق به جامعه، یار و همراه مدیریت شهری هستند، افزود: در حوزه علمیه، افراد دلسوز و آشنا به درد دلهای مردم و محدودیت های سیستم اجرایی حضور دارند که می توانند قضاوت عادلانه و مسوولانه ای در امور مختلف داشته باشند و ما در سه زمینه مدیریت شهری، اعتلای سطح فرهنگی و اجتماعی و تقویت روحیه مشارکت عمومی، از شما استمداد می طلبیم.
وی اضافه کرد: توصیه شهروندان به رعایت قانون و رعایت حقوق خود و همسایگان و دیگران، مسوولیت پذیری و مشارکت اجتماعی در توسعه و آبادانی شهر بیرجند که به فرمایش مقام معظم رهبری، شهر علم و ایمان لقب گرفته است از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد همشهریان ما به رعایت حقوق دیگران مقید هستند، تصریح کرد: در این دوره از شهرداری، جلوی درآمدهای غیر حلال در کمیسیون ماده ۱۰۰ را که با دریافت پول، حرام را به حلال تبدیل می کرد، گرفتیم و مصمم به پیشگیری از بروز تخلفات ساختمانی هستیم البته خلاف را نمی توان به صفر رساند اما در راستای کاهش آن می توان تلاش کرد.
وی، تربیت شهروند مطلوب را هدف مشترک شهرداری و حوزه علمیه عنوان کرد و ادامه داد: حدود ۳۰ سال پیش و در سال ۷۲ که مسوول مرکز بهداشت شهرستان بودم دیداری با اعضای هیات مدیره حوزه علمیه داشتم و حتی کتابخانه ای در اینجا راه اندازی کردیم که با استقبال روحانیون، مواجه شد و حالا آمادگی داریم در مدیریت شهری هم ارتباط با حوزه علمیه را تقویت کنیم.
وی تصریح کرد: در این راستا طرح ایجاد حوزه علمیه اجتماع محور که در ساعات غیر درسی، مسائل مختلف مدیریت شهری را مورد بررسی قرار دهد و نیز طرح انتخاب شهردار حوزه که با کمک شهرداری مسائل حوزه علمیه را پیگیری و رفع نماید را در برنامه داریم.
دکتر بهترین در ادامه به کمک های قابل توجه دولت سیزدهم و دکتر رئیسی به مدیریت شهری در کشور و از جمله به شهرداری بیرجند اشاره کرد و گفت: دکتر رئیسی وعده داده بودند که کمک های دولت سیزدهم به شهرداری ها حداکثری خواهد بود و این در حالیست که مشکلات عدیده ای عمدتا از دولت های قبل به این دولت رسیده و ماهانه ۱۴ هزار میلیارد تومان بدهی دولت های قبل را می پردازد.
وی افزود: اختصاص ۱۵ دستگاه اتوبوس و ۱۰ دستگاه ون یارانه ای، اختصاص بیش از ۳۷۰۰ تن قیر رایگان و انجام ۶۰۰ هزار متر مربع آسفالت معابر طی ۲۰ ماه، تهیه لباس‌های ویژه غواصی در بندها و تجهیز سازمان آتش نشانی به این لباسها و اعلام آمادگی شهرداری بیرجند به وزارت کشور برای ارائه خدمات به تمام نقاط کشور و حتی سایر کشورها در این زمینه، اختصاص ۹۳ هکتار زمین در حاشیه جاده شوشود برای ایجاد آرامستان جدید بیرجند، اختصاص ۱۰ هکتار زمین برای ایجاد فضای اسکان اضطراری مردم، تملک ۲ هزار متر زمین و ایجاد پارکینگ عمومی رایگان در خیابان طالقانی بعد از ۴۰ سال، تملک و تخریب املاک حاشیه میدان ابوذر با هزینه ۸۰ میلیارد تومان پس از ۳۵ سال، احداث میدان اجتماعات به عنوان یکی از مطالبات مهم شهروندان که انشاءا… با کمک شورای شهر هر چه زودتر به بهره برداری برسد، تخریب و نوسازی بلوار شهدای عبادی بعد از ۱۰ سال با ۱۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب خاکبرداری و همین میزان خاک ریزی به صورت لایه لایه و اجرای آسفالت مطمئن، بهره برداری از ۱۹ پروژه با هزینه ۱۶۶ میلیارد تومان در هفته دولت و… از جمله اقدامات و توفیقات مهم شهرداری بیرجند در دولت سیزدهم و طی ۲۰ ماه گذشته است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر در هر محله از شهر بیرجند حد اقل یک پروژه عمرانی در دست اجراست و پروژه ها به عدالت در تمام نقاط شهر تقسیم شده است به طوری که برخی افراد ناآگاه که در گذشته از کم کاری شهرداری دم می زدند الان می گویند چرا شهر این همه کنده کاری شده است؟!
دکتر بهترین در پایان اظهار امیدواری کرد: در سایه تعامل حوزه علمیه و شهرداری، تربیت شهروندان مطلوب، محقق گردد و خدمات بهتری به شهروندان ارائه شود.