EN

شهردار بیرجند از برنامه شهرداری برای اجرای طرح ایجاد مدارس اجتماع محور و طرح شهردار مدرسه با همکاری آموزش و پرورش و مدارس سطح شهر خبر داد.

شهردار بیرجند به همراه مجموعه معاونین و مدیران شهرداری به مناسبت آغاز سال تحصیلی و هفته دفاع مقدس در دبیرستان پسرانه شهید دکتر مصطفی چمران، حضور یافت.
در مراسم صبحگاه دبیرستان شهید دکتر چمران که به همین مناسبت برگزار شد، مدیر این دبیرستان با اشاره به اینکه ۱۲ نفر از شهدای دفاع مقدس در این مدرسه درس خوانده اند، به تاکیدات امام(ره) و مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم توجه ویژه به آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: حامیان دولت و نظام و آینده سازان کشور در همین مدارس تربیت می شوند و لذا جادارد که مسولین در راستای سند تحول آموزش و پرورش به مدارس دولتی، نگاه ویره داشته باشند.
پارسا فر افزود: آقای دکتر بهترین با توجه به اشرافی که به تمامی مسائل شهر بیرجند دارند در اقدامی قابل تقدیر، مسوولیت خطیر مدیریت شهری این شهر را با وجود تمام مشکلات و سنگ اندازی ها پذیرفتند و جزو معدود شهرداران بومی کشور هستند که به عنوان شهردار نمونه انتخاب شده اند و این باعث افتخار و مباهات همه شهروندان بیرجندی است.
وی با اشاره به مشکل فضای ورزشی، فضای سبز و سایر امکانات دبیرستان شهید دکتر چمران، خواستار مساعدت مسوولین در این زمینه شد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان بیرجند هم با قدردانی از حضور شهردار بیرجند و همراهان وی، گفت: ذکر خیر دکتر بهترین همیشه در آموزش و پرورش بوده و از اینکه به عنوان شهردار بیرجند نیز در کنار آموزش و پرورش هستند از ایشان قدردانی می کنیم.
مجید بهدانی با اشاره به رشد جمعیت دانش آموزی در بیرجند و تفاوت ۳ هزار نفری ورودی و خروجی دانش آموزان در این شهر، افزود: در حالی که ما در آموزش و پرورش باید به فکر عبور از مسائل اجتماعی باشیم اما درگیر بحث آموزش و کمبود فضا و امکانات هستیم.
وی با بیان اینکه در مدارس کشورهای پیشرفته به ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان فکر می کنند، اضافه کرد: آموزش و پرورش ما درگیر تامین زیرساخت های اولیه است البته معتقدیم در استان، امکانات خوبی داریم اما هنوز مدیران و دستگاه‌های ما در راستای تعالی آموزش و پرورش و تعالی جامعه با هم همراه و هماهنگ نشده اند.
شهردار بیرجند هم ضمن تبریک فرا رسیدن بهار علم و ایمان، نقش آموزش و پرورش، معلمان و دانش آموزان را در ایجاد ایران قوی مدنظر مقام معظم رهبری، بی بدیل و بی نظیر دانست و گفت: اگر قرار است به کشوری آباد و آزاد تبدیل شویم، ترسیم نقش آموزش و پرورش و ظرفیت های فراوان این بخش، بسیار تعیین کننده و حائز اهمیت خواهد بود.
دکتر مهدی بهترین با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ۶ ساحت تربیتی وجود دارد، اظهار کرد: در آموزش و پرورش بر روی ساحت تربیت اجتماعی، کارهای بسیاری صورت گرفته است و از آنجا که در سنین دبیرستان، شاکله شخصیتی افراد شکل گرفته و پس از آن دیگر خیلی اتفاق خاصی در بعد شخصیتی افراد نخواهد افتاد باید تربیت افراد را از مهدهای کودک آغاز کنیم.
وی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته، بهترین ساختمان‌ها در هر شهر متعلق به مدارس است اما در کشور ما بهترین ساختمان‌ها به بانک ها تعلق دارد.
وی، تربیت شهروند مطلوب را هدف مشترک آموزش و پرورش و شهرداری عنوان کرد و با بیان اینکه کار شهرداری فقط اجرای پروژه های عمرانی نیست و مسوولیت اصلی شهرداری، انجام کارهای فرهنگی و اجتماعی است، افزود: مدرسه، تنها محل درس نیست و محل تفکر در رابطه با مسایلی همچون محیط زیست، ترافیک، پسماند و… است و همه دانش آموزان به عنوان شهروند باید این مسائل را مدنظر قرار دهند.
وی ادامه داد: ما در راستای مسوولیت های فرهنگي و اجتماعی شهرداری باید تفکر گذشته را تغییر می دادیم و لذا امروز با تیم کامل مدیریتی شهرداری در این مدرسه حاضر شدیم که نشان می دهد تفکر مدیریت شهری بیرجند در این دوره، تفکر کمک به آموزش و پرورش است.

دکتر بهترین با اشاره به اینکه دبیران بیرجند جزو بهترین اساتید و دبیران کشور هستند، اضافه کرد: نام بیرجند همواره بر تارک علم دنیا می درخشد و لذا نیازی نداریم مدیران این شهر را از سایر شهرها تامین کنیم.

شهردار بیرجند همچنین گفت: در اخبار داشتیم که وزارت آموزش و پرورش سال گذشته ۳ میلیارد تومان به آموزش و پرورش استان کمک کرده که این رقم بسیار ناچیزی است زیرا آموزش و پرورش ما هنوز در مرحله تامین زیرساخت ها قرار دارد و لذا ما در شهرداری بیرجند با کمال میل سهم ۳ درصد آموزش و پرورش را می پردازیم و شهرداری بیرجند در سال گذشته ۳ میلیارد تومان به آموزش و پرورش کمک کرده است و معتقدیم که این کمک ها باید افزایش یابد و خواهش می کنم که حتما این مراتب به وزیر آموزش و پرورش منعکس شود.
وی با بیان اینکه پیگیر هستیم تا طرح ایجاد مدارس اجتماع محور را به عنوان‌ پایلوت در شهر بیرجند با همراهی آموزش و پرورش اجرایی کنیم، افزود: علاوه بر این طرح انتخاب شهردار مدرسه با رای مستقیم دانش آموزان نیز از برنامه های شهرداری بیرجند است که بر اساس این طرح، مسوولیت شهردار مدرسه با رای دانش آموزان به دانش آموز منتخب و تیم وی، واگذار می شود که این طرح، مصداق بارز مردم سالاری دینی و راهی برای تربیت شهرداران توانمند و دلسوز بومی برای آینده این شهر است و شهرداری بیرجند تمام توان خود را در بعد مالی، اجرایی و معنوی برای این منظور به کار خواهد گرفت.
دکتر بهترین با اشاره به کمک های فراوان دولت سیزدهم به مدیریت شهری، اظهار کرد: اختصاص ۱۵ دستگاه اتوبوس یارانه ای، ۱۰ دستگاه ون یارانه ای، بیش از ۳۷۰۰ تن قیر رایگان و… از جمله کمک های دولت سیزدهم به شهرداری بیرجند و شهروندان بیرجندی است.
وی به اقدامات شهرداری بیرجند برای استقبال از ماه مهر و بازگشایی مدارس نیز اشاره کرد و گفت: طراحی و اجرا و نصب المان خاص مهر (که سال گذشته در تقاطع شهید قرنی و امسال در میدان ابوذر به اجرا درآمد)، بهسازی محدوده اطراف ۱۰ مدرسه در شمال شهر و ۶۰ مدرسه در جنوب شهر، رنگ آمیزی ۷۰ کیلومتر خطوط محوری و ترافیکی (که علاوه بر روان‌سازی ترافیک در بهبود سمعی و بصری هم موثر است)، رنگ آمیزی متفاوت خطوط عابر پیاده، تهیه ۵۰ دست لباس ویژه همیاران پلیس و… از جمله اقدامات شهرداری بیرجند در استقبال از ماه مهر و بازگشایی مدارس بوده است و شهرداری بیرجند در این راستا بیش از ۳ میلیارد تومان هزینه کرده است.
دکتر بهترین در پایان اظهار امیدواری کرد: در سایه همکاری بیش از پیش آموزش و پرورش و شهرداری، شهروندانی وظیفه شناس و مسوولیت پذیر تربیت شوند.
شهردار بیرجند و همراهان وی در ادامه در مراسم نواختن نمادین زنگ آغاز سال تحصیلی دبیرستان شهید دکتر چمران حضور یافتند و سپس در یکی از کلاسهای درس این دبیرستان حاضر شدند.
دکتر بهترین با طرح”پرسش مهر شهردار بیرجند” مبنی بر بیان ۳ مسئله عمرانی، فرهنگی و ورزشی شهر بیرجند همراه با راهکارهای آن، گفت: در کنار طرح این پرسش، جشنواره مدیریت شهری را نیز خواهیم داشت و کارشناسان، مباحث مهمی همچون مدیریت پسماند را در جلسات توجیهی، تبیین خواهند کرد.
وی از دانش آموزان خواست تا به عنوان شهروندانی وظیفه شناس، مسائل شهری را با دقت و حساسیت، پیگیر باشند.