EN

طرح تفکیک زباله از مبدا در شهر بیرجند آماده اجرا ست

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بیرجند؛ رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند گفت: طرح تفکیک زباله از مبدا و کارخانه پردازش شهر بیرجند تکمیل و برای اولین بار آماده اجرا و در سامانه ستاد( سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) بارگذاری شده است. همچنین قرارداد مشاوره و طراحی کمپوست نیز منعقد شده است.
محمود ظهوری روز چهارشنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند استان که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد گفت: این طرح باید به مجری بخش خصوصی واگذار شود در غیر اینصورت شهرداری راساً نسبت به بهره برداری آن اقدام خواهد کرد.
وی افزود: سایت مدیریت پسماند شهرداری بیرجند تنها زباله‌گاه در استان است که زباله‌سوزی به هیچ عنوان در آن انجام نمی‌شود چراکه زباله‌سوزی باعث متصاعد شدن گاز دی اکسین شده که اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا و سرطان زا است.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند گفت: روزانه 120 تا 150 تن زباله‌ از سطح شهر و روستاهای اطراف به سایت مدیریت پسماند شهرداری بیرجند وارد می‌شود که پوشش روزانه و دفن بهداشتی آن انجام می گردد. همچنین شهرداری بیرجند اقدام به اختصاص یک ترانشه مجزا جهت دفن بهداشتی پسماندهای عفونی بی خطرسازی شده داده است.
وی با اشاره به تصویب طرح جامع مدیریت پسماند شهر بیرجند ادامه داد: پیگیری برای تبدیل مدیریت پسماند شهرداری به سازمان مدیریت پسماند از اقدامات مهمی بوده که انجام شده و با پیگیری‌های شهردار بیرجند، مجوز تاسیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری در سال 1401 از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور صادر و ساختار سازمانی آن از سوی استانداری خراسان جنوبی به شهرداری بیرجند ابلاغ شد.
ظهوری گفت: چشم‌انداز این سازمان، برنامه‌ریزی و نظارت بر کاهش تولید پسماند با بهره‌گیری از مشارکت‌ مردمی و سایر دستگاه‌های مرتبط، تامین و تجهیز ماشین‌آلات، انجام پروژه‌های پژوهشی و کاربردی با همکاری مراکز علمی و دانشگاه‌ها، انعقاد قراردادهای لازم، به حداقل رساندن دفن پسماند، ساماندهی زباله‌گردها، اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء و پردازش پسماند در مقصد است.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند بیان کرد: تاکنون ۲۵ کلبه تفکیکی در مجتمع‌های مسکونی تعبیه و تعداد ۵۰ عدد باکس زباله درب دار خیابان مدرس بیرجند نصب شده است که این اقدامات شهرداری بیرجند مقدمه ای بر اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء بوده است.
وی گفت: اتصال سایت پسماند به شبکه شهرداری، احداث انبار در سایت پسماند، احداث اتاقک قرنطینه، احداث سوله نگهداری ضایعات در سایت پسماند، تملک 10000مترمربع زمین برای احداث پناهگاه شماره دو و تجهیز مرکز خاک و نخاله از مهمترین اقداماتی بوده که در سال 1401 انجام گرفته است.
ظهوری با تاکید بر اینکه رفع معضل زباله‌گردی نیازمند مشارکت عمومی است عنوان کرد: دلسوزی برای زباله گردها صحیح نیست چرا که زباله گردی یک پدیده شوم و آسیب اجتماعی بوده که معضلات اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی را در پی دارد و چهره شهر را نازیبا می نماید.
وی در پایان تصریح کرد: زباله ثروت شهر است که توسط افراد سودجو به غارت می‌رود و باید حکم سنگین برای افرادی که غیرمجاز زباله‌گردی کرده و خرید و فروش می‌کنند در نظر گرفته شود.