EN

مديرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی: مصوبه عزل شهردار، باید در هیأت تطبیق بررسی شود

صبح امروز و بعد از جلسه شورای شهر بیرجند که این بار برخلاف روال گذشته با حضور خبرنگاران و اصحاب جراید برگزار شد، خبری مبنی بر عزل شهردار بیرجند توسط اعضای شورای شهر منتشر شد که در عصر ارتباطات و اطلاعات به سرعت تمام شهر را در برگرفت و نقل همه مجلس شد.
🔹مصوبه ای که به نظر می رسد هنوز مراحل قانونی خود را برای اجرایی شدن طی نکرده و ممکن است در جریان رسیدگی آن در هیأت تطبیق تأیید نشود! چرا که کلیه مصوبات شورای اسلامی شهر می بایست توسط هیأت تطبیق مصوبات، مستقر در فرمانداری‌ها با قوانین و مقررات و حدود وظایف شورای اسلامی تطبیق داده شود و اگر در بازه زمانی حداکثر دو هفته مغایرتی ملاحظه و اعلام نگردید، برای شهرداری لازم الاجرا می شود، موضوعی که در خبر عزل شهردار بیرجند رعایت نشد و قبل از طی مراحل قانونی رسانه ای شد.
🔹این موضوع در گفتگو با مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مطرح و وی با بیان این مطالب از شتابزدگی رسانه ها در پوشش این خبر ناقص اظهار تعجب کرد.
🔹صفری متذکر شد: در حال حاضر شهروندان از شورای منتخب و شهرداری، تلاش و تکاپو و اهتمام برای عمران و آبادانی شهر را انتظار دارند و شایسته نیست که بعضی حواشی داخلی شورای اسلامی یا مصوباتی که هنوز روند قانونی خود را طی نکرده از طریق مصاحبه یا طرق دیگر در سطح شهر و در میان شهروندان و فضای مجازی منتشر شود.
🔹وی با اشاره به جایگاه شوراهای اسلامی و برگزاری مراسم تکریم شورا های اسلامی در هفته گذشته به منظور پاسداشت خدمات اعضای شوراها، یادآور شد: شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار محلی، باید پایبندی به قوانین و مقررات را سرلوحه کار خود قرار داده و با حفظ کرامت و عزت اعضا از اقداماتی که ممکن است موجب برهم خوردن آرامش روانی شهروندان شود خودداری کنند.
🔹صفری افزود: این برداشت برخی اعضای محترم شورا که این مصوبه را قطعی و اجرایی تلقی کرده اند و انتظار دارند سرپرست شهرداری از فردا مدیریت شهرداری را به عهده بگیرد، صحیح نیست چرا که مطابق ماده ۹۰ قانون تشکیلات شوراها، مراحل اداری و قانونی در مورد این مصوبه طی نشده و متاسفانه قبل از ارسال این مصوبه به فرماندای، خبر و حواشی آن در خبرگزاری ها منتشر شده است.
🔹 وی گفت: برای خود ما هم سؤال است که چرا مصوبه ای که هنوز به فرمانداری ارسال نشده، باید رسانه ای شود؟
🔹وی همچنین از ترک جلسه شورا توسط تعدادی از اعضا انتقاد کرد و گفت: اقدام این اعضا وجاهت قانونی نداشته و این عمل زیبنده اعضای فرهیخته شورای اسلامی نیست.
🔹مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تأکید کرد: به دور از هرگونه جانبداری از شخص و یا گروه خاصی، در خصوص این مصوبه و موضوعات پیرامون آن صرفاً باید به رعایت موازین قانونی توجه نمود.
🔹وی افزود: این مصوبه در سال گذشته نیز بنا به دلایلی توسط هیأت تطبیق مصوبات مورد ایراد قرار گرفت، لذا اخبار این چنینی که قطعاً تبعات و پیامدهایی را در شهرداری و در جریان خدمت رسانی به شهروندان بدنبال دارد، باید با رعایت جوانب و جمیع ملاحظات انتشار یابد و در زمانی رسانه ای بشود که قطعی شده و مراحل قانونی خود را طی کرده باشد.

۱۴۰۲/۰۲/۱۸
‏‏┄┄┅┅┅❅🇮🇷❅┅┅┅┄┄
روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی