EN

طی توافق نامه ای: پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند به شهرداری واگذار شد

طی مراسمی با حضور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، شهردار بیرجند و جمعی از مسئولین توافقنامه واگذاری پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند بین این دو مجموعه امضا شد.
شهردار بیرجند در این جلسه با بیان اینکه امروز روز بزرگی برای شهر بیرجند است، گفت :انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب برای آبیاری فضای سبز شهر بیرجند از درخواست های همیشگی شهروندان بیرجندی بوده که اکنون شاهد تحقق آن هستیم.
دکتر بهترین افزود : در سال‌های گذشته برای تحقق این خواسته پافشاری زیادی کرده ایم و این موضوع را بارها به مسئولین استانی و کشوری گوشزد کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه بیش از 270هکتار فضای سبز در شهر بیرجند وجود دارد، گفت:اگر قرار است این فضای سبز حفظ شود قطعا باید در جهت ارتقا آن گام برداریم و تامین منابع آبی یکی از این گام هاست.
شهردار بیرجند اذعان داشت :شهر ما سالهاست از کم آبی رنج می برد و اگر به فکر چاره نباشیم که همین الان هم دیر شده، فضای سبز موجود دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد.
وی افزود :البته این بدان معنا نیست که ما در شهرداری دست ها را روی دست گذاشته ایم و خودمان را در برابر خشکسالی تسلیم کرده ایم.
شهردار بیرجند به برنامه های شهرداری برای جبران کمبود آب فضای سبز اشاره کرد و گفت : استفاده از آبیاری نوین و اجرای بیش از 15کیلومتر شبکه درهمین راستا از جمله این برنامه هاست که این روند هم چنان ادامه دارد.
دکتربهترین از انتقال پساب بعنوان دومین راه حل شهرداری برای تامین منابع آب پایدار یاد کرد و افزود :برای اجرای این پروژه اعتبار سنگینی نیاز داریم که حمایت دولت، نمایندگان استان در مجلس و استانداری را می طلبد.
شهردار بیرجند در پایان با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور اعتبار 200 میلیارد تومانی برای اجرای این پروژه پیش بینی و پیشنهاد شده، گفت : در صورت تصویب و تحقق این اعتبار در کمتر از یکسال شاهد افتتاح و بهره برداری از این پروژه خواهیم بود.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای استان تلاش دارد حداکثر بهره وری را از پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند داشته باشد تصریح نمود: با همکاری شهرداری بیرجند توانستیم مقدمات امضای تفاهم نامه واگذاری بخشی از پساب تصفیه خانه فاضلاب را فراهم کنیم که طی این تفاهم نامه 2 میلیون مترمکعب از پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند برای آبیاری فضای سبز شهری به شهرداری بیرجند واگذار می شود.
رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند هم در این مراسم اذعان داشت :سالانه 4 میلیون متر مکعب برای آبیاری فضای سبز شهر بیرجند استحصال آب داریم که 3میلیون و 200 متر مکعب از چاه های شهرداری تامین می شود.
محمد زاده به اجرای 134 کیلومتر خط انتقال و توزیع در شهر اشاره کرد و اذعان داشت :اجرای 10 کیلومتر دیگر هم در برنامه سازمان قرار دارد.
وی به مشکلات چاه های آب شهرداری اشاره کرد و گفت : ایسی آب چاه های ما 1700تا 1800است ودربرخی چاه ها به 4و 7هزار هم می رسد که ما را با مشکل مواجه کرده است.
محمد زاده به برنامه شهرداری برای استفاده از پساب و روان آب ها در قالب ایجاد ذخیره مخزنی اشاره کرد و اذعان داشت: همراهی آب منطقه ای با شهرداری در این زمینه خیلی خوب بوده است